کد خبر: ۱۱۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
دانشکده هایی که مهجور مانده اند؛

حال نا خوش فنی حرفه ای نور آباد در غفلت مسئولان

برای افزایش علاقه ی جوانان به رشته های فنی باید مخاطب پذیری دانشکده ها را افزایش داد که با کیفیت بخشی آموزش و بهبود نجهیزات محقق می شود.
به گزارش شیرازه، دانشکده فنی امام رضا علیه السلام شهر نورآباد ممسنی و رستم از مجموعه دانشگاه های  فنی و حرفه ای است که طبق گفته ی مهندس شفیعی رئیس دانشکده، هم اکنون 600 دانشجو دارد و 141 دانشجوی آن از خدمات خوابگاهی استفاده می کنند. این دانشکده که از سال 81 آغاز به کار کرده  در سال 91 از آموزش و پرورش جدا و به مجموعه وزارت علوم پیوست اما این روزها شرایط چندان مناسبی ندارد.

ساختمان و فضای فیزیکی دانشکده مربوط به سال 1354 است که دچار فرسودگی شده ، در چنین شرایطی نیازمند حمایت مسئولین می باشد. نه تنها در شهرستان ممسنی بلکه در کل کشور این مشکل وجود دارد و می توان به جرات گفت هنوز مسئولین ما به اهمیت این دانشکده های فنی و حرفه ای پی نبرده اند.

 

این مراکز آموزشی و علمی نقش اثرگذاری در توسعه و ترویج آموزش های فنی و مهارتی ایفا می کنند که نتیجه ی آن تحقق اشتغال زایی و کار آفرینی است و مطمئنا در پیشبرد اقتصاد مقاومتی می تواند موثر باشد اما با این وجود مشاهده می شود که هنوز دیدگاه نمایندگان مجلس و دولت به این دانشکده ها مناسب نیست و انتظار  افزایش اعتبارات، بروز رسانی تجهیزات کارگاهی و امکانات رفاهی می رود.

 

علویان مهر رئیس دانشگاه های فنی و حرفه ای استان فارس نیز در سفر به شهرستان ممسنی با تاکید بر این موضوع می گوید: خوشبختانه روند پیشرفت دانشکده فنی ممسنی نسبت به سال های گذشته رو به رشد بوده و کارها و فعالیت های زیادی صورت گرفته است هرچند هنوز برای رسیدن به آن شرایط ایده آل فاصله دارد.

 

لذا باید نگاه مسئولین شهرستانی از جمله فرماندار و شهردار به صورت حمایتی باشد و از طریق اعتبارات مختلف و کارهای خدماتی این دانشکده را حمایت کنند. البته مشکل اعتباری در تمامی دانشکده های کشور وجود دارد و انتظار می رود مسئولین نظام و کشور بویژه نمایندگان مجلس توجه ویژه ای به این مجموعه کنند.

مسئولین ما باید بدانند راه برون رفت از بیکاری و مشکلات اقتصادی از مسیر آموزش های فنی و حرفه ای می گذرد که منجر به تحقق کار آفرینی و مهارت آموزی می گردد. متاسفانه هنوز آن اعتبارات مناسب و ردیف های بودجه ای برای این مساله تحقق نیافته است و انتظارات از نمایندگان مجلس و دولت بالاست.

وی با اشاره به این که استان فارس دارای 12 هزار دانشجوی فنی و حرفه ای است ، گفت: واقعا باید بپذیریم که دانشکده های فنی و حرفه ای محجور مانده چه آن زمان که زیر نظر آموزش و پرورش بود و چه حالا که به وزارت علوم پیوسته هنوز به آن جایگاه واقعی خود نرسیده است. اگر امروز جامعه با مشکل بیکاری روبرو شده به دلیل آن است که جوانان مهارت کافی ندارند و بسیاری از صنعت داران کشور ، عنوان می کنند نیاز امروز صنعت، نیروی انسانی توانمند و متخصص است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 مصوب شد تا  200 میلیارد برای تکمیل و تجهیز کارگاه های دانشکده های فنی در نظر گرفته شود افزود: امیدواریم در این دو ماه باقی مانده این اعتبارات جذب شود تا کارگاه های این مراکز تجهیز شوند.

 

رحمت الله فرامرزی فرماندار ممسنی نیز معتقد است :  آموزشکده های فنی به لحاظ مالی و اعتباری فقیر هستند و دانشکده نورآباد نسبت به بقیه ی مراکز، محروم تر است لذا باید در سطح کلان به دنبال تجهیز این دانشکده باشند.

اگر امروزه  در دانشگاه ها بی انگیزگی وجود دارد و در کل کشور به عنوان یک بیماری علمی مطرح شده نشات گرفته از معضل بیکاری و مساله امنیت شغلی است این در حالی می باشد که  رشته های فنی می تواند باعث کار آفرینی جوانان شود.

 

لذا انتظار داریم دانشکده های فنی احیا شوند و در جامعه و خانواده ها نسبت به دیگر رشته ها بیشتر به فنی و حرفه ای توجه شود متاسفانه امروزه بیشتر دانش آموران رشته های تجربی و پزشکی را می پسندند اما در آینده ی کشور به متخصصین رشته های فنی و مهارتی نیازمند است. از نظر بازار کار نیز رشته های فنی و افراد با مهارت بیشتر امکان جذب بازار دارند.

 

وی در پایان گفت: البته برای افزایش علاقه ی جوانان  به رشته های فنی باید مخاطب پذیری  دانشکده ها را افزایش داد که با کیفیت بخشی آموزش و بهبود نجهیزات  محقق می شود.

دانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنیدانشکده فنی امام رضا ممسنی

منبع: نور انلاین
برچسب ها: نور اباد ، فارس ، دانشکده
نظرات بینندگان