کد خبر: ۱۱۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

نبود مراکز خرید تضمینی در زرین دشت رشته پنبه کاران را پنبه کرد

با نزدیک شدن به پایان فصل برداشت پنبه در زرین دشت حدود شش هزار تن وَش روی دست کشاورزان این شهرستان مانده است.
به گزارش شیرازه، نبود مراکز خرید تضمینی پنبه باعث شده است تنها کارخانه پنبه پاک کنی شهرستان، این محصول را به صورت توافقی از کشاورزان خریداری کند.
نجاتی یکی از پنبه کاران می‌گوید: قیمت توافقی هر کیلو سه هزار و ۴۵۰ تومان است که کیلویی صد تومان بیشتر ازقیمت تضمینی است، اما تعیین میزان ضایعات و اُفت وَش توسط این کارخانه، قیمت تمام شده را به حدود دو هزار و ۹۰۰ تومان می‌رساند.
یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: مراکز خرید تضمینی در شهرستان‌های همجوار زرین دشت مانند داراب و فسا اُفت این محصول را ۱۰ تا ۱۵ درصد محاسبه می‌کنند، اما در این شهرستان بین ۲۰ تا ۲۲ درصد است که در برخی موارد از هر تن، ۲۵۰ کیلو گرم هم اُفت و ضایعات محاسبه می‌شود.
یکی دیگر از پنبه کاران زرین دشتی بی رقیب بودن این کارخانه را علت اصلی تعیین اُفت بالای پنبه تحویلی می‌داند.
به عقیده علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت، استفاده از بذر‌های "گلستان" و "بختگان" و وجود آب و هوای مساعد کشت این محصول در این شهرستان، کیفیت قطر الیاف پنبه زرین دشت را در جنوب کشور منحصر به فرد کرده است.
کشاورزان زرین دشت با برداشت سالانه ۱۲ هزار تن وَش پنبه، ۱۵ تا ۲۰ درصد پنبه استان فارس را تولید می‌کند.
اما این پایان ماجرای خرید پنبه کشاورزان نیست بلکه تعویق در پرداخت پول پنبه کاران پای دلالان را هم به بازار باز کرده است.
مسعودی دیگر کشاورز تولید کننده پنبه در زرین دشت می‌گوید: قرار بود کارخانه پول پنبه را یک ماهه پرداخت کند، اما با گذشت نزدیک به سه ماه برخی فقط یک سوم پول را و برخی دیگر هیچ پولی دریافت نکرده اند و به همین علت دیگر کشاورزان پنبه برداشتی خود را با قیمت کمتری به دلالان نقدی می‌فروشند.
او می‌گوید: دلالان وَش‌های خریداری شده را به استان‌های قم و البرز می‌برند.
میرشکاری مدیرعامل کارخانه پنبه پاک کنی زرین دشت هم در پاسخ به علت نخریدن قیمت تضمینی پنبه می‌گوید: درصورتی که یارانه تولید به کارخانه‌های پنبه پاک کنی تعلق بگیرد رقابت و تمایل برای خرید وَش پنبه بیشتر می‌شود.
وی هم چنین درخصوص تاخیر پرداخت مطالبات کشاورزان می‌گوید: در فصل برداشت، دولت نخ و پنبه از خارج از کشور وارد می‌کند و همین امر باعث شده است کارخانه‌های پنبه پاک کنی نتوانند پنبه حلاجی شده را به فروش برسانند.
بهجت حقیقی رییس تعاون روستایی فارس هم برای رفع مشکل پنبه کاران زرین دشت از وجود دو مرکز خرید تضمینی داراب و فسا خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای این که کشاورزان برای ارسال پنبه خام برداشت شده به این دو شهرستان متضرر نشوند علاوه بر قیمت تضمینی خرید وَش، کرایه حمل بار و انبارداری پس از محاسبه به آنان پرداخت می‌شود.
سالانه ۴۰ هزار تن پنبه در استان فارس تولید می‌شود و شهرستان‌های زرین دشت، داراب، فسا و لارستان در جنوب و جنوب شرقی فارس مراکز عمده تولید پنبه در استان فارس هستند.
فصل برداشت این محصول در این مناطق از مهر ماه آغاز و تا پایان بهمن ادامه دارد.
منبع: صدا و سیما
نظرات بینندگان