کد خبر: ۱۱۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

ضرورت تدوین سند توسعه شهر هوشمند شیراز در راستای هوشمندسازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فرآیند هوشمند سازی شهر شیراز باید همراه با استراتژی، هدف گذاری و تعیین شاخص باشد؛ در این راستا لازم است که سند توسعه شهر هوشمند شیراز تدوین شود.
ضرورت تدوین سند توسعه شهر هوشمند شیراز در راستای هوشمندسازیبه گزارش شیرازه، شهردار شیراز در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحقق «شهرداری چابک، شفاف و پاسخگو» را منوط به توسعه شهرداری الکترونیک دانست و گفت: یکی از برنامه های شهرداری، هوشمند سازی شیراز می باشد که در این راستا پیگیر تشکیل ستاد هوشمند سازی شهر شیراز با همکاری دانشگاه شیراز هستیم.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه شهرداری اعتبارات مناسبی برای توسعه شهر هوشمند در نظر گرفته است، اظهار داشت: شهرداری شیراز اولین شهرداری کشور بوده است که موضوع ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند یعنی همان شهرداری الکترونیک را پی گیری کرد اما این طرح به دلایلی در میانه راه متوقف شد.

وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقاضای خود را مبنی بر یاری کردن شهرداری شیراز از نظر زیرساختی و تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای هوشمندسازی این شهر بیان کرد.

اسکندرپور با اشاره به اقدامات شهرداری شیراز برای توسعه شبکه فیبر نوری، خاطر نشان کرد: در حال حاضر از نظر زیرساخت، شهرداری شیراز طی قراردادهای جداگانه ای اجرای 160 کیلومتر فیبر نوری را به شرکت ایرانسل و 300 کیلومتر را به شرکت شاتل محول کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدار با تبیین اهمیت توسعه شهر هوشمند، گفت: فرآیند هوشمند سازی شهر باید همراه با استراتژی، هدف گذاری و تعیین شاخص باشد؛ در این راستا لازم است که سند توسعه شهر هوشمند شیراز تدوین شود.

آذری جهرمی بیان کرد: برای تدوین سند توسعه شهر هوشمند، شهرداری شیراز می تواند از دستاوردهای شهرداری تهران استفاده کند و مطالعه ای واحد انجام شود؛ با استفاده از این سند می توان چارچوب و چگونگی ایجاد شکل گیری شهرداری الکترونیک و چشم انداز را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند می تواند زمینه ساز ایجاد کسب و کار در شرکت های نوپای دانش بنیان باشد، اظهار داشت: پس از تدوین سند استراتژی توسعه شهر هوشمند شیراز، باید به دنبال جذب سرمایه گذار برای پروژه ها بود؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مسیر می تواند با معرفی موقعیت های سرمایه گذاری به بخش خصوصی نظیر استارت آپ های استان فارس به پیاده سازی شهر هوشمند شیراز کمک کند.

آذری جهرمی با اشاره به بازدید از مرکز شتاب دهی دانشگاه شیراز اظهار کرد: اکثر محصولات ارائه شده در این مرکز، با فعالیت های شهرداری نظیر پردازش تصویر و غیره مرتبط می باشد؛ به نظر می رسد می توان طی تفاهمی با دانشگاه شیراز و مرکز شتاب دهی با ایجاد فضای رقابتی از استارت آپ های حاضر در این مرکز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شیراز از نظر توسعه فیبر نوری و پوشش موبایل مناسب نیست، گفت: بهبود وضعیت آنتن دهی و اتصال نقاط به یکدیگر پیش زمینه توسعه شهر هوشمند است چون برای اجرای شهر هوشمند نیاز به پوشش کامل شیراز از نظر شبکه موبایلی و فیبر نوری وجود دارد.

آذری جهرمی در انتها بیان کرد: برای توسعه شهر هوشمند شیراز نیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
نظرات بینندگان