کد خبر: ۱۱۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

معروف ترین آش شیراز ثبت می شود/ با دوره گردهای اغذیه برخورد می شود

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز آش سبزی را یک خوراک سنتی شیرازی می‌داند و می‌گوید: اتحادیه پزندگان شیراز ثبت این آش سنتی به نام شیراز را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش شیرازه، بوی کباب، جگر، آش و ... همواره در کوچه‌های قدیمی می‌پیچید و جزئی از محله‌ها بود. آش‌ها و خوراک‌هایی که در پزندگی‌های شیراز از قدیم طبخ می‌شد، بخشی از  آداب‌ورسوم و فرهنگ بومی شهر را نیز تشکیل می‌دهد. آش سبزی، آش کوفته و ... هنوز هم خاطرات شیرینی در ذهن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها زنده می‌کند. اما در فرهنگ امروز که ذائقه خانواده‌ها به سمت غذاهای ساندویچی و فست فود در حرکت است نباید اجازه داد تا انواع آش و کباب و ... که سرشار از خواص غذایی ارزشمند است از فهرست غذایی خانواده‌ها حذف شود. ثبت آش سبزی شیرازی، برخورد با جگرفروشان دوره‌گرد و تاکید بر تنظیم نرخ کله پاچه خام از برنامه‌های اتحادیه پزندگان شیراز است که با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز با اشاره به پیگیری‌های این اتحادیه برای برخورد با دست‌فروشان می‌گوید: در پی شکایت چندین تن از شهروندان در مورد جگر فروشی‌های سیار، بازرسانی برای نظارت بر سلامت این مراکز اعزام شدند.

احمدرضا وردی‌زاده ادامه می‌دهد: پس‌ازاین بازرسی‌های شبانه، متوجه شدیم که بسیاری از این جگرها غیربهداشتی و دارای زردی هستند که مورد جمع‌آوری قرار گرفتند.

وی بیان می‌کند: پس‌ازآن با برگزاری نشستی با دادستانی ناحیه 2 شیراز و هماهنگی با اداره بهداشت از طریق رسانه‌ها درباره مصرف این جگرهای غیر بهداشتی به شهروندان اطلاع‌رسانی شد.

وردی‌زاده با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در واحدهای صنفی که دارای مجوز از صنف پزندگان هستند، می‌گوید: تنها در رسته جگرفروشی 50 پروانه کسب قانونی در شیراز صادرشده است.

وی می‌افزاید: بازرسان اتحادیه پزندگان، دامپزشکی و بهداشت هر هفته بر عملکرد این واحدها نظارت می‌کنند و با بررسی فاکتورهای خرید از خرید آن‌ها از کشتارگاه‌های قانونی اطمینان حاصل می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز معتقد است: نباید به صرف و بهانه ایجاد درآمد و یا اشتغال کاذب، سلامت مردم جامعه به مخاطره انداخته شود زیرا دست‌فروشی مواد غذایی مانند محصولات دیگر نیست و بسیار پر خطر است.

وی با تشکر از واحد سد معبر شهرداری شیراز می‌گوید: اعضای این واحد از شهرداری برای برخورد با جگرفروشان دوره‌گرد تا نیمه‌شب در خیابان‌ها در حال نظارت هستند.

وردی‌زاده می‌افزاید: در این صنف برخورداری از تخصص بسیار اهمیت دارد که اکثر اعضا این تخصص را با کسب تجربه به دست آورده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: اتحادیه در حال ایجاد زمینه‌هایی است که زمینه تخصصی شدن هر چه بیشتر این مشاغل فراهم شود و اعضا از سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک معتبر نیز کسب کنند.

این مقام مسوول تاکید می‌کند: این تخصص‌ها به طبخ انواع آش و حلواهای سنتی ختم نمی‌شود بلکه کباب‌زنی و جگر فروشی نیز به تخصص‌های ویژه خود نیاز دارد.

وی به همکاری اتحادیه صنف پزندگان شیراز با جوانانی که به‌تازگی وارد این صنف می‌شوند اشاره می‌کند و می‌گوید: هر گونه راهنمایی به آن‌ها در اتحادیه ارائه می‌شود و اعضای جدید از طریق کمیسیون پیشکسوتان نیز می توانند با تجارب این افراد آشنا شوند.

وی آش سبزی را یک خوراک سنتی شیرازی می‌داند و می‌گوید: این آش و سایر غذاهای سنتی که در صنف پزندگان شیراز طبخ می‌شوند یک وعده غذایی سالم هستند و از ارزش غذایی مطلوبی برخوردارند و اتحادیه پزندگان شیراز ثبت این آش سنتی به نام شیراز را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز می‌افزاید: کله پزی نیز از رسته‌های زیرپوشش این صنف است که رو به انقراض است و اکنون تنها 40 کله پزی در شیراز فعالیت می‌کنند که پیشکسوتان این شغل هستند.

وی با اشاره به بالا رفتن نرخ کله پاچه خام به دلیل دخالت دلالان بیان می‌کند: کشتارگاه‌ها باید بر این افزایش نرخ نظارت داشته باشند تا کله پاچه‌ای که با نرخ ارزان از دامداران خریداری می‌شود با چند برابر قیمت به پرندگان شیرازی فروخته نشود.

منبع: فارس

نظرات بینندگان