کد خبر: ۱۱۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
رئیس کل دادگستری استان فارس مطرح کرد:

تشکیل برخی پرونده‌ها در دستگاه قضایی ناشی از عمل نکردن مسئولان به وظایف قانونی خود است

رئیس کل دادگستری فارس وجود آسیب های گوناگون امروز را حاصل بی توجهی و سوء مدیریت های سابق خواند و بر توجه بیشتر مسئولان به امر پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد.
به گزارش شیرازه، علی القاصی در جمع مدیران استانی و اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با بیان این که بخش عمده ای از نارضایتی  عمومی امروز نتیجه وجود آسیب های گوناگون است گفت: آسیب های مختلفی در مدارس، خانواده ها، فضای مجازی و در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ناشی از بی توجهی به آسیب ها بوده و جلوگیری از گسترش این آسیب ها و کنترل و کاهش اثرات آن با تعامل همه دستگاه ها و نهادها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برخی مشکلات از جمله مسئله بحران آب، خشونت، طلاق و زمین خواری و برخی جرائم و آسیب‌های اولویت‌دار گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در مجموعه قضایی با محور قراردادن فعالیت های علمی و پژوهشی، طرح های مختلفی را در راستای کاهش اثرات این آسیب ها تهیه کرده است که این طرح ها در سطح کلان مورد تأیید قرار گرفته اند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس هدف اصلی از این اقدامات را پرهیز از عملکرد غیرمنفعل در مقابله با پدیده ها و آسیب ها ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از این طرح ها برآمده از وظایف ذاتی و سازمانی نهادهای ذی‌صلاح در امر پیشگیری از وقوع جرائم است؛ بنابراین دستگاه قضایی تلاش دارد در چارچوب قانون نقش نظارتی و مدیریتی در امر پیشبرد اهداف و سیاست‌های پیشگیری از آسیب ها و وقوع جرائم را پیاده و اجرایی نماید.

القاصی با اشاره به برخی معضلات در حوزه اراضی در استان فارس و بروز برخی زمین خواری ها در اطراف شیراز این آسیب را زمینه‌ساز تشکیل هزاران پرونده در دستگاه قضایی استان دانست و گفت: این امر ناشی از عمل نکردن مسئولان به وظایف قانونی خود در گذشته است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم قصد دارد با ارائه طرح های علمی و ایجاد همفکری و اخذ نظرات کارشناسی همه اعضاء، اراده ویژه ای در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب ها ایجاد نماید تا در طولانی مدت آثار کاهش این آسیب ها به شکل گیری جامعه ای پویاتر در همه ابعاد کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به بحث مجازات های جایگزین حبس و لزوم مشارکت و همکاری سازمان ها و نهادها اشاره کرد و افزود: بسیاری از تنبیهات اعمال شده در بحث مجازات‌های جایگزین حبس در راستای بازاجتماعی ساختن افراد است و لازم است نهادهای پذیرنده به این افراد به چشم مجرمان خطرناک نگاه نکنند؛ چراکه این افراد بعضاً دچار لغزش های کوچک و جرائم سبک شده اند که مجازات زندان برای آنان سنگین و آسیب زا خواهد بود.

رئیس کل دادگستری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پیشگیری از خشونت اشاره و تاکید کرد: زمانی این طرح ها موثر خواهد بود که همه ما نتیجه مثبت آن را در جامعه لمس کرده باشیم و براساس این طرح درصدی از آسیب های ناشی از خشونت کاسته شده باشد.

القاصی با اشاره به پایین آمدن سن ارتکاب جرم گفت: هرچه در اجرای دقیق و علمی این طرح هزینه نماییم، سرمایه گذاری بلندمدت اجتماعی محسوب خواهد شد؛ چراکه میزان آسیب های ناشی از خشونت را در نسل های آتی کاهش خواهد داد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس همچنین به مسأله بحران آب و نگرانی های ناشی از این بحران فراگیر پرداخت و گفت: مسأله آب، بخصوص در استان فارس، یک بحران تمام عیار است و بی توجهی بزرگترین آسیب در این مسأله است.

وی با اشاره به این که استان فارس به لحاظ وجود چاه های غیرمجاز زیاد و همچنین برداشت های غیرمجاز از چاه‌های دارای مجوز بیشترین لطمات را شاهد بوده است گفت: مسأله آب در استان فارس جز با همدلی و همکاری نزدیک سازمان ها و نهادها و مشارکت همه جانبه سازمان های مردم نهاد و کنترل و اعمال مدیریت شدید در برداشت های آب، شدنی نیست.

وی در پایان بر رویکرد علمی طرح های پیشگیری ازوقوع جرم تاکید کرد و ضمن تقدیر از همکاری های دانشگاه شیراز و ایفای نقش و حمایت های علمی این مجموعه گفت: بزرگترین عامل ملی شدن طرح پیشگیرانه استان فارس، همکاری های علمی دانشگاه در تهیه آن بوده است.

گفتنی است در این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس ضمن بررسی نتایج تصمیمات گذشته این شورا به ارائه گزارش هایی از اجرای طرح نماد (نظام مراقبتی دانش آموزان)، اجرای قانون حدنگار و طرح صیانت از منابع آب استان پرداخت.
نظرات بینندگان