کد خبر: ۱۱۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
استاندار فارس:

دوشغله نیستم/ از توان مدیران جوان و با تجربه استفاده می‌کنم/ با توجه به ظرفیت‌های فارس به وضع موجود راضی نیستم/ افتتاح و کلنگ‌زنی 1578 پروژه در فارس

تبادار ضمن رد کردن موضوع دو شغله بودن خود گفت: بسیاری از مدیرانی که منصوب کرده‌ام جوان هستند و در انتصاب مدیران باید علاوه بر جوانی از تجربه نیز برخوردار باشند.

دوشغله نیستم/ از توان مدیران جوان و با تجربه استفاده می‌کنم/ با توجه به ظرفیت‌های فارس به وضع موجود راضی نیستم/ افتتاح و کلنگ‌زنی 1578 پروژه در فارسبه گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار در اولین کنفرانس خبری خود با بیان اینکه در ایام‌الله دهه‌ی مبارک فجر تعداد 1578 طرح و پروژه در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: اعتبارات این طرح‌ها بالغ بر 2 هزار و 524 میلیارد تومان است.

استاندار فارس گفت: این پروژه‌ها در زمینه‌های عمرانی و زیربنایی، تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی، آماده بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی است.

تبادار خاطرنشان کرد: بالغ بر 799 میلیارد تومان از این پروژه‌ها با اعتبار دولتی و هزار و 725 میلیارد تومان با استفاده از تسهیلات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است.

استاندار فارس همچنین گفت: در ایام‌الله دهه‌ی فجر امسال عملیات اجرایی تعداد 50 طرح و پروژه‌ی اقتصادی با اعتباری بالغ بر 562 میلیارد تومان آغاز می‌شود.

رویکرد ما پرداختن به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است

او با تصریح اینکه تمام این پروژه‌ها محرک توسعه است، تاکید کرد: رویکرد اصلی و اولویت اصلی پرداختن به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

استاندار فارس گفت: از بدو ورود اعتقاد و باورم این بوده که به لحاظ ظرفیت‌های فراوان فارس باید زیرساخت‌های اصلی را برای بهره‌وری از آنها و به فعل درآوردن ظرفیت‌های بالقوه فراهم کرد.

حمل و نقل جاده‌ای یکی از مهمترین اولویت‌هاست

او یکی از مهمترین اولویت‌ها را حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و با بیان اینکه فارس هنوز پرتلفات‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید پیشرفت فیزیکی آزاد راه شیراز اصفهان از 17 به 70 درصد رسیده است و در صورت تامین اعتبارات لازم امیدواریم این آزادراه سال 97 آماده بهره‌برداری باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه دومین آزادراهی که در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی مقدمات آن را فراهم کرده است، آزادراه لامرد به پارسیان به طول 50 کیلومتر خواهد بود، گفت: به‌زودی عملیات اجرایی این آزاد راه آغاز می‌شود.

او با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن آزاد راه لار به بندرعباس به طول 217 کیلومتر، ابراز امیدواری کرد که این پروژه نیز تا پایان امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده آغاز شود و گفت: ادامه‌ی آزاد راه شیراز اصفهان به سمت بوشهر هم مد نظر قرار داد. همچنین در یک ماه گذشته مجوز اولیه آزادراه سپیدان تا پل فسا به طول 80کیلومتر نیز گرفته شده است.

استاندار فارس اعتقاد دارد که فارس در بعد حمل و نقل هوایی وضعیت بدی ندارد، گفت: امیدواریم بعد از تکمیل سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز با 20 هزار مترمربع و 6 ایوریج، با همراهی سایر بخش‌ها، شیراز به عنوان یکی از هاب‌های بین‌المللی جنوب مطرح شود.

وضعیت حمل و نقل ریلی فارس مطلوب نیست

او اضافه کرد: حمل و نقل ریلی نیز از زیرساخت‌های ضروری استان فارس محسوب می‌شود؛ هم‌اینک یک خط ریلی از شیراز به اصفهان و از آنجا به تهران و مشهد متصل شده است که باید از همه کسانی که تلاش کردند تا این خط قوت بگیرد قدردانی کرد؛ اما زمانی راه‌آهن اقتصادی محسوب می‌شود که به کانون بار وصل باشد، در این خط حتی زمینه‌ی حمل بار هم فراهم نیست.

استاندار فارس با اشاره به وجود بالغ بر 15 میلیون تن بار در این استان، نبود امکان جابه‌جایی با خط آهن را یک ضعف برشمرد و با یادآوری اینکه چندی قبل با یک خط ریل فرعی و نصب چند سیلو، زمینه‌ی حمل حدود 20 هزار تن گندم فراهم شده است، گفت: زمانی راه‌آهن نقشی برجسته خواهد داشت که به کانون بار وصل شود و امیدواریم در آینده این موضوع حاصل شود.

او با اشاره به اهمیت راه اندازی ایستگاه راه‌آهن مرودشت، گفت: هم‌اکنون یک ایستگاه موقت در مرودشت وجود دارد حال آنکه باید زمینه‌ای فراهم شود که علاوه بر خط‌آهن شیراز اصفهان، در مسیر شیراز مرودشت به شکل شبانه روزی مسافر تردد داشته و در آن محل هم امکانات اقامتی و فضای مناسب ایجاد شود. همچنین راه‌آهن اقلید یزد در سال آینده افتتاح می‌شود.

نقاط منقطع شدن بزرگراه‌ها کانون تصادفات است

استاندار فارس با اشاره به وجود 1300 کیلومتر بزرگراه منقطع در فارس اضافه کرد: یکی از مشکلات این استان منقطع بودن بزرگراه‌هاست چراکه نقاط منقطع شدن بزرگراه‌ها کانون تصادفات است. در فارس علاوه بر این میزان بزرگراه، 458 کیلومتر بزرگراه در دستور کار داریم و 610 کیلومتر هم باید تلاش کنیم تا زمینه‌ی احداث آن فراهم شود تا وضعیت مطلوبی را داشته باشیم.

باید رتبه بیکاری آنقدر کاهش یابد که برای مردم ملموس باشد

او با اشاره به ارتقاء رتبه‌ی فارس طی یکی دو سال گذشته از 4 به یک کشور، گفت: میزان بیکاری نیز اکنون 11.4 درصد و یک درصد کمتر از میانگین کشور است؛ اما این آمارها نباید ما را از لزوم پرداختن به اشتغال و رفع مشکل بیکاری غافل کند. باید تلاش کنیم نرخ بیکاری به 5 برسد تا در فضای عمومی جامعه مردم احساس کنند که زمینه اشتغال بیش از گذشته فراهم شده است.

فارس در بحث امنیت غذایی جایگاه مهمی دارد

استاندار فارس همچنین به ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی اشاره و با یادآوری این نکته که فارس با بحران آب مواجه است، اضافه کرد: فارس با تولید سالانه 10 میلیون و 680 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، در این زمینه رتبه‌ی دوم کشور را داشته و در بحث امنیت غذایی جایگاهی مهم دارد.

او یکی از دستور کارهای خود برای مقابله با بحران آب و حل مشکلات بخش کشاورزی را تکمیل سدهای هایقر، نرگسی و کوار اعلام و اضافه کرد: در کنار این اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری مصوب را مد نظر داریم، اگرچه اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار که 55 هزار و 107 هکتار آن انجام شده، مد نظر است.

تبادار با تاکید بر اینکه نباید فقط به شعار بحران آب کلام روا داریم، گفت: برنامه‌های عدیده‌ای برای این موضوع داریم که انتقال آب از خلیج فارس نیز در دستور کار است. تالاب ها از قدیم‌الایام حقابه داشته‌اند. باید توسط متولیان مربوطه، نظام کشاورزی قبل و بعد از بحران تعریف شود.

وضع موجود با قابلیت‌های فارس همخوانی ندارد

استاندار فارس در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت عملکرد مدیران گفت: نمی‌گویم مدیران کار نکرده‌اند اما چون اطلاعات را از مدیران می‌گیرم، براساس این اطلاعات و با توجه به ظرفیت‌های فراوان فارس در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری، اقدامات را موزون با ظرفیت‌های فارس نمی‌بینم.

او اضافه کرد: از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط انتظار دارم در این ابعاد، با قوت برنامه‌ای را مطابق با ظرفیت استان تبیین و تعریف کنند چراکه ظرفیت‌های فراوانی در بخش صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری وجود دارد.

تبادار گفت: گردشگری پاشنه آشیل ماست و هنوز در این زمینه کار شق‌القمری انجام نداده‌ایم به گونه‌ای که در برخی مناطق گردشگری حتی کمترین امکانات توقفگاهی وجود ندارد.

تاکید داریم بهره‌برداری از معادن بهرام گور در اختیار ایمیدرو باشد

استاندار فارس تصریح کرد: سهم بخش صنعت و معدن در اقتصاد فارس 30 درصد است و رتبه 5 کشوری را در این زمینه داریم؛ سهم بخش معدن علیرغم ظرفیت‌های فراوانی که در اقتصاد و ارزش افزوده بالا دارد کمتر از 2 درصد است!

او همچنین گفت: 2 پهنه‌ از معادن بهرام گور را درخواست داده‌ایم که یکی از این پهنه‌ها به فولاد پاسارگاد نی‌ریز واگذار شده و یک پهنه‌ی دیگر هم مورد درخواست است؛ البته تاکید داریم که بهره‌برداری در اختیار ایمیدرو باشد و بخش خصوصی از این منابع بهره‌مند شود.

تبادار با تصریح اینکه نگاهش به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فارس است اما اقداماتی که براساس مشاهدات خود و گزارش‌های مدیران انجام شده است، کافی نیست، گفت: انتظارات من نسبت به وضع موجود خیلی توفیر دارد؛ باید پیشتازتر از وضع موجود باشیم.

حل بسیاری از مشکلات همت مدیریتی می‌خواهد نه منابع مالی

او تصریح کرد: خیلی از مسائل گیر منابع مالی نیست، همت مدیریتی بیشتری را طلب می‌کند، لذا علاوه بر اینکه از همه‌ی همکاران خود در مجموعه‌ی مدیریتی استان قدردانی می‌کنم، به وضع موجود چه در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری چه در سایر بخش‌های اعلام شده، راضی نیستم.

استاندار فارس در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در خصوص راهكار عملياتي برون رفت از بحران آب پرسید، گفت: گفت: تكيه كلام ما بحران آب است؛ چرا كه نگراني ها در این حوزه در حال تشديد است. با حضور مديران ادارات آب اعم از روستايي و شهري كارگروه هاي ويژه اي تشكيل شده كه با مديريت اين مهم، شاهد رفع بعضي از موانع باشیم. باید توسعه کشاورزی با نگاه جدی به بحران آب در دستور کار باشد.

وي به وضعيت فعلي تالاب هاي فارس هم اشاره وخاطرنشان كرد: هشت سال است كه در فارس خشكسالي حاكم شده اما آيا در اين سال‌ها مصرف آب هم ابعاد مختلف با توجه به ميزان بارندگي سالانه كم شده است؟ ما هم اينك از ذخيره آب سدها استفاده مي كنيم. كرور كرور آب از چاه‌هاي اطراف تالابي مانند بختگان برداشت شد؛ چاه‌هایی که با مجوز و بدون مجوز حفر شده است .

او تصریح کرد: امروز راهي جز همراهي همه سياسيون، كشاورزان، نمايندگان و مردم براي كنترل و صرفه جويي منابع آبي نداريم.

استاندار فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه برای تامین معیشت کشاورزانی که سال‌هاست بر اثر خشکسالی درآمد آنان به صفر رسیده است چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: تمام برنامه‌هایی که برای تغییر الگوی کشت، توسعه آبیاری نوین و غیره انجام داده‌ایم، در این راستا بوده است.

اصحاب رسانه واقعیت موضوعات را بیان کنند

تبادار با تاكيد بر لزوم برخورداری رسانه‌ها و خبرنگاران از روحیه‌ی نقد و اهتمام همه‌ی مسئولان بر انتقادپذیری، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران هر زماني كه مجالي باشد رسالت انتقادي خود را با رعايت انصاف انجام دهيد. من پذیرای پرسش‌ها و انتقادات شما هستم و آن را چیزی جز اصلاح امور نمی‌بینم و از شما می‌خواهم با فهم رسانه‌ای که دارید آنچه واقعیت موضوع است را در اختیار ما قرار دهید.

وي ضمن تشكراز همه اصحاب رسانه در انعكاس خبر دولت، تصريح كرد: نمي توان ادعا كرد كه تنگنا وجود ندارد اما اگر اقدامات انجام شده و دستاورها به خوبي منتشر شود موجب اميد و انگيزه در جامعه خواهد شد .

استاندار فارس به اشتغال جوانان كه محوريت سوال يكي از خبرنگاران بود هم اشاره كرد و با تاكيد بر اين موضوع كه مجموعه مديريت ارشد استان براي اشتغال جوانان تلاش کرده و می‌کند، افزود: اقدامات خوبي براي اشتغال جوانان پیش‌بینی کرده‌ایم که از جمله ارائه ٥ بسته ويژه اقتصاد مقاومتي است.

تبادار همچنين در خصوص رفع بعضي ازمشكلات فرهنگيان به ويژه در بخش رفاهي نيز گفت: اگر قرار باشد بودجه فرهنگيان از مبحث ملي در بودجه استاني منتقل شود، نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت، اما تابع سیاست‌های دولت بوده و تلاش می‌کنیم تا وضعیت فرهنگیان بهتر از گذشته شود.

به هيچ مديري تحكم غيرفني نخواهيم كرد

استاندار فارس در خصوص وضعيت سد تنگ سرخ و عدم اختصاص ارزيابي زيست محيطي براي ساخت اين سد كه موضوع سوال يكي از خبرنگاران بود نيز گفت: ما به هيچ مديري تحكم غيرفني نخواهيم كرد؛ چرا كه تمام مسائل و ضوابط زيست محيطي بايد در استان رعايت شود البته مسائل و اشتغال مردم را هم بايد در نظر گرفت.

تبادار گردشگري را پاشنه آشيل استان فارس عنوان و اضافه کرد: يكي از ظرفيت‌هاي آساني كه به راحتي قابل دسترسي و كار كردن باشد، بخش گردشگري است كه مي‌تواند همانند بسياري از كشورهاي دنيا موجب رونق اقتصادي در استان شود .

وي تاكيد كرد: از مديران ذيربط مي‌خواهم كه با قوت برنامه اي متناسب با ظرفيت استان تدوين و اجرا كنند. براساس گزارش مديران بايد بيش از وضعيت موجود استان فارس، پيشتاز باشيم .

تبادار با بیان اینکه جلب و جذب سرمایه‌گذار مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، گفت: توجه داشته باشیم که اگر کمترین مخاطره‌ای در جامعه حادث شود، یک سکته در امر سرمایه گذاری هم اتفاق می‌افتد و این مسائل هزینه‌های عدیده ای دارد.

او بحث فشارهای سیاسی در تغییر فرماندار لامرد را رد و با تاکید براینکه این تغییر به واسطه درخواست‌های مکرر اسداللهی و به دنبال حادثه‌ای که برای خانواده‌ی او اتفاق افتاد، انجام شده است، گفت: اگر ایشان مصاحبه کرده و گفته باشد که مایل به ادامه کار در فرمانداری بوده است از عجایب است چراکه استعفای خود را مکتوب اعلام کرده است.

از مدیران بومی استفاده می‌کنم

استاندار فارس شایعه‌ی انتخاب مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از پهنه‌های خلیج فارس و دریای عمان و دیگر نقاط کشور را رد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم فردی در این جایگاه قرار گیرد که توانمند باشد و توان پاسخگویی به امر مهم و اثر گذار فرهنگی آنهم در پهنه‌ی فارس را داشته باشد.

وی درخصوص انتصاب مدیران بومی گفت: نگاه من این است که مدیران استان از خود فارس انتخاب شوند اما دیگر کشاندن حوزه بومی بودن به شهرستان و بخش خیلی بد است.

استاندار فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه میانگین سنی مدیرانی که منصوب کرده‌اید چقدر است و آیا به شعار جوانگرایی عمل شده است، گفت: بسیاری از مدیران من جوان هستند اما باید علاوه بر جوانی از تجربه نیز برخوردار باشند.

دوشغله نیستم

تبادار موضوع دو شغله بودن خود را نیز کاملا رد و اضافه کرد: قبل از انتصاب به‌عنوان استاندار فارس، در تعدادی از پتروشیمی‌ها عضو موظف و غیرموظف بوده‌ام اما به محض شروع به‌کار در این سمت،‌ از همه‌ی مشاغل استعفا داده‌ام؛ تنها براساس اعلام پتروشیمی آبادان، تا تعیین جایگزین، در هر ماه در صورت ضرورت یکساعت وقت برای پیگیری مباحث مورد نظر شاید اختصاص داده شود.

تبادار با بیان اینکه توسعه‌ی شاهچراغ متولی دارد و استانداری تسهیل کننده است، گفت: بحث توسعه‌ی حرم مطهر به جد در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار دارد و در عرصه‌ی 57 هکتاری ساختمان‌های با ارزش حفظ و ساختمان های فاقد ارزش را می‌توان پاکسازی و فضایی دلپذیرتر در این محدوده فراهم کرد.

استاندار فارس انباشت پول در استان را یک واقعیت دانست و با بیان اینکه منابع با مصارف در فارس همخوانی ندارد، گفت: بانک‌ها در رابطه با تامین سرمایه‌ مشکلی ندارند اما چون نرخ بالا است، استقبال نمی‌شود.

او توریسم سلامت را یکی از مهمترین اولویت‌های خود برشمرد و با اشاره به هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای شهرک سلامت در شیراز، ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این شهرک مسیر درستی در این راستا تبیین شود.

ضرورت حفظ و تقویت وحدت در همه‌ی ابعاد

تبادار، در بخشی از این نشست خبری با بیان اینکه نظام اسلامی ایران، بیست و دومین نظام سیاسی ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این سال‌ها فراوان نظام‌هایی داشتیم که بیش از 500 سال عمر داشتند و با توجه به توشیح قانون اساسی توسط حضرت امام(ره) این نظام اسلامی به حکومت امام زمان وصل شود .

او گفت: خون‌بهای زیادی برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده و پایداری نظام مدیون تلاش‌ها و جان‌افشانی‌ها و ایثارگری‌ها افرادی است که با اهداف فکری خود برای استحکام نظام همت گذاشتند و امروز میراث دار این انقلاب بزرگ هستیم .

تبادار خاطرنشان کرد: این نظام برآمده از اسلامیت و جمهوریت است، یا به تعبیری نظام مردم‌سالار دینی؛ باید روی کلمات توجه داشت، اینکه مقام معظم رهبری روی نظام مردم سالار دینی توجه دارند، هم نگاه را به اسلامیت و هم به جمهوریت نظام معطوف می‌کنند .

او ادامه داد: امروز به عنوان کسانیکه داعیه داریم از بطن پیروزی همراه نظام بوده‌ایم، به عنوان مسئولان یا آحاد جامعه باید بدانیم چه وظیفه‌ای بر دوشمان در راستای ادامه‌ی راه این نظام است؛ نظامی که انتظار داریم سال‌های طولانی استمرار داشته باشد.

تبادار با تصریح اینکه انقلاب و نظام اسلامی متعلق به هیچ جناح و گروه سیاسی نبوده است، این انقلاب و نظام را وامدار خدا، رهبری و مردم دانست و تاکید کرد که اولین اولویت برای استمرار این نظام، حفظ و تقویت وحدت در همه‌ی ابعاد و سطوح ارزیابی کرد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان