کد خبر: ۱۱۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

تامین امنیت غذا در فارس/دست در دست هم برای عرضه محصولات غذایی سالم

استان فارس در بحث سلامت غذا و محصول سالم تفاهم مطلوبی میان سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های دیگر وجود دارد که منجر به رونمایی 2 کتاب در تولید محصول سبز نیز شده است.
به گزارش شیرازه، کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی فارس، مجموعه‌ای است که با همکاری معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر محیط‌زیست و سلامت غذا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ... برگزارشده و هدف آن حمایت از غذای سبز در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس  با ابراز رضایت از رونمایی 2 کتاب تولید محصول سبز در این کارگروه به خبرنگار فارس می‌گوید: تامین امنیت و سلامت غذا از اهمیت فراوانی برخوردار است اما رشد جمعیت، شرایط اقلیمی، مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی و ... از چالش‌هایی است که صنعت کشاورزی همواره با آن مواجه است.

محمدمهدی قاسمی می‌افزاید: افت سلامت غذا در استان پیامدهایی همچون سوء تغذیه، شیوع بیماری‌های ناشناخته و غیرقابل درمان، کاهش ضریب هوشی کودکان، تخریب ذخایر ژنتیکی و ... را در پی دارد.

وی با اشاره به تأثیرات مطلوب محصولات سبز بیان می‌کند: محصول سبز، محصولی است که فرآیند تولید و عرضه آن بر اساس یک نظام معتبر رسمی به‌طور کتبی تائید شده باشد و یا فاقد باقیمانده عناصر سنگین، نهاده‌های شیمیایی و داروهای دام و طیور و آبزیان است.

قاسمی ادامه می‌دهد: ارتقاء بهداشت و سلامت استان، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی، کمک به حاصل‌خیزی دراز مدت خاک، حفظ تعادل اکوسیستم‌های کشاورزی و ... از نتایج تولید و عرضه این محصول است.

وی تاکید می‌کند: همچنین با حرکت در این راستا در کاهش فقر و ایجاد اشتغال در استان نیز موفقیت‌های مطلوبی کسب خواهیم کرد.

قاسمی با اشاره به برنامه راهبردی تولید محصول گواهی‌شده یا سبز بیان می‌کند: در گام اول این طرح، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی فعال مشخص می‌شوند و در گام دوم نیز اطلاع‌رسانی و آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مقام مسوول ادامه می‌دهد:  بازرسی و نمونه‌برداری و پایش سموم، فرآیند لیبلینگ، بازاریابی و فرآیند حمایتی و تشویقی از دیگر مراحل این طرح مفید و موثر است.

وی با اعلام رضایت‌مندی در مورد فعالیت فارس در این زمینه می‌گوید: خوشبختانه فارس در بحث سلامت غذا و محصول سالم تفاهم مطلوبی میان سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های دیگر وجود دارد که منجر به رونمایی 2 کتاب در تولید محصول سبز نیز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می‌دهد: هدف ما تولید محصولی است که استانداردهای لازم را کسب کرده باشد و دغدغه مردم را در مورد سلامت مواد غذایی برطرف کند.

وی اضافه می‌کند: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، اقدامات مطلوبی باوجود کمبود اعتبارات انجام‌شده است که از نمونه‌های آن می‌توان به سامان‌دهی سم و کود و کلینیک ها، مبارزه بیولوژیک، کشاورزی حفاظتی و ... اشاره کرد.

قاسمی اظهار می‌کند: در زمینه بازار نیز شهرداری شیراز مکانی را برای فروش محصولات سالم در نظر گرفته است و متنوع ترین محصولات ارگانیک کشور با برند سلام در فارس وجود دارد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان