کد خبر: ۱۱۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

آقای وزیر عذرخواهی کن و استعفا بده!/ آخوندی حرف روحانی را هم گوش نمی‌دهد

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

********


کیهان

سکوت دولت درباره یک سوال نرخ ارز با کدام منطق بالا می‌رود؟!


در حالی که رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی وعده کرده بودند، نرخ ارز کاهش پیدا کند، نرخ دلار مجددا تا 4650 تومان صعود کرد.


سایت انتخاب از سایت‌های حامی دولت نوشت: قیمت دلار باز هم بالا رفت. پس از حدود یک هفته کم‌نوسان در بازار ارز، دلار بار دیگر به کانال 4600 تومانی صعود کرده بود و به 4650 تومان رسید.


دلار اواخر آذرماه به 4 هزار و 187 تومان رسیده بود، در دی ماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و در ابتدای بهمن‌ماه با اوج‌گیری هیجانات به بالای مرز 4 هزار و 700 تومان رسید. با این حال، پس از رسیدن به این سقف قیمتی، در جاده کاهشی قرار گرفت و تا اوایل کانال 4 هزار و 500 تومان پایین آمد.


ولی‌الله سیف نهم بهمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.


او افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.


حسن روحانی رئیس‌جمهور هم دوم بهمن در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما از امسال ان‌شاءالله بیشتر خواهد شد.
روحانی در پاسخ به این سوال که آیا خیال‌مان بابت دلار راحت باشد، بیان داشت: بله.


به نوشته انتخاب، آنچه دولت تاکنون نگفته دلیل افزایش قیمت دلار است. همه منابع اذعان دارند که درآمد ارزی دولت در حال حاضر حدود 20 میلیارد دلار بیشتر از مخارج آن است. از طرفی، رئیس‌جمهور در همان گفت‌وگوی تلویزیونی مورد اشاره، بالا بردن عمدی قیمت دلار برای جبران کسری بودجه را با صراحت تکذیب کرد. اکنون سوال این است که پس چرا و با کدام منطق قیمت دلار بالا می‌رود؟

 

بی‌خیال عدم رفع تحریم‌ها گربه‌های دیپلمات انگلیس را بچسبید!


درحالی‌که سفیر انگلیس در ایران مشغول ارتباط‌گیری با محافل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی است، سفیر ایران در لندن برای «گربه‌های دیپلمات» در انگلیس وقت می‌گذارد!


حمید بعیدی‌نژاد در یادداشتی با عنوان «مطایبه‌ای برای روز جمعه» به گزارش شرایط زندگی گربه‌های دیپلمات در انگلستان پرداخت. او با بیان اینکه «هرکس انتظار خواندن مطلبی جدی در این یادداشت دارد بهتر است از خواندن آن خودداری کند و هرکس سراسر آن را مضحکه می‌پندارد بهتر است قدری جدیت در آن فرض نماید.»، می‌نویسد:
«دیپلمات‌هایی که در وزارت خارجه انگلیس رفت‌وآمد می‌کنند به طور طبیعی چند باری با یکی از ساکنان ثابت ولی غیردیپلمات ساختمان آن وزارت برخورد می‌کنند. و این ساکن محترم کسی نیست جز «پالمرستون» گربه مخصوص وزارت خارجه که از 13 آوریل 2016 رسما به سمت «موش‌گیر اصلی» آن وزارت منصوب شده است. ظاهرا ابتکار دعوت گربه به ساختمان وزارت خارجه هم برای کمک به کنترل رشد موش‌های ساختمان و هم تلطیف فضای کاری بوده است. پالمرستون این گربه سیاه و سفید به نام یکی از نخست‌وزیران معروف انگلیس نامگذاری شده است و به خاطر قدردانی از زحماتش جوایز مخصوصی نیز دریافت کرده است. وی اولین موش خود را سه هفته بعد از انتصاب خود به این موقعیت گرفت و در سال اول خدمت خود مجموعا موفق به گرفتن 26 موش شده است. او دارای یک حساب توئیتری می‌باشد که 61 هزار دنبال‌کننده دارد.


روابط او با مقام «شامخ موش‌گیر» دفتر نخست‌وزیری که گربه زیبایی به نام «لری» می‌باشد چندان خوب نبوده است و دعوای این دو را خبرنگاران توانستند ثبت و ضبط کنند که منجر به دخالت پلیس گردید. لری محبوبیت بیشتری دارد و حساب توئیتری‌اش بیش از 161 هزار دنبال‌کننده دارد (قابل توجه آن‌هایی که به دنبال افزایش مستمر دنبال‌کننده‌های خود در شبکه‌های اجتماعی هستند). لری با دوازده سال سابقه بیش از تمام رهبران احزاب سیاسی انگلیس در سمت خود سابقه دارد.


گربه مهم بعدی در این مجموعه «گلادستون» نام دارد که «موش‌گیر اصلی» ساختمان خزانه‌داری است او هم مانند پالمرستون نسبتا جدید می‌باشد. او توانست در سه ماه اول خدمت خود شش موش بگیرد و تابه‌حال 26 موش گرفته است.


پالمرستون، گلادستون و لری موقعیت‌های خوبی دارند و آزادانه در ساختمان‌های تحت قلمرو خود رفت‌وآمد می‌کنند و بسیار محبوب هستند. ما وقتی پالمرستون را در وزارت خارجه دیدیم با نهایت آرامش روی یکی از مبل‌های اتاق میهمانان استراحت می‌کرد و ظاهرا صحبت‌های ما هم با همکاران راحتی او را بر هم نمی‌زد. وقایع زندگی این گربه‌ها از طرف مردم دنبال می‌شود و آنها حتی از کشورهای مختلف هدایایی به مناسبت‌های گوناگون هم دریافت می‌کنند.»


یادآور می‌شود دکتر ظریف شهریور امسال در جمع وزرای خارجه طرف برجام در نیویورک تصریح کرده بود: «20 ماه پس از اجرای برجام هنوز نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.»



یارانه برجامی ایران به پاریس رشد اقتصادی فرانسه رکورد زد


رشد اقتصادی فرانسه از صدقه سر امتیازهای گوناگون اقتصادی دریافتی در پسابرجام، رکورد 6 سال گذشته این کشور را شکست.


روزنامه لوموند، تیتر یک صفحه نخست خود را به رشد اقتصادی بی‌سابقه فرانسه در شش سال گذشته اختصاص داد و به نقل از آمار ارائه شده از سوی مؤسسه ملی پژوهش‌های اقتصادی نوشته رشد اقتصادی فرانسه در سال 2017، به 1/9درصد رسید. این درحالی است که این رقم در سال 2016 میلادی 1/1 درصد بود.


این روزنامه به نقل از کارشناسان اضافه می‌کند فعالیت‌های اقتصادی به طور گسترده با سرمایه‌گذاری شرکت‌ها حمایت شده است.


لوموند تأکید کرد رشد اقتصادی در سال 2018 به میزان 1/8 تا 2 درصد پیش‌بینی می‌شود.


این روزنامه در گزارش خود همچنین به جمله «اوضاع بهتر خواهد شد» فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه‌اشاره کرده که در زمان خود به دلیل افزایش آمار بیکاری، به نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ فرانسه تبدیل شده بود.


در همین رابطه شرکت خودروسازی رنو فرانسه چندی پیش اعلام کرد به علت موفقیت فروش دو محصول خود، فروش محصولات این شرکت در سال گذشته میلادی در ایران 49/3 درصد رشد داشته است.


رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولاتش را در بازار ایران به فروش رساند و ایران هشتمین بازار این کشور در سال 2017 معرفی شد.


گروه رنو در سال 2017 با فروش 3/76 میلیون خودرو، رشد 8/5درصدی را نسبت به سال پیش از آن ثبت کرد. بر این اساس، 4/3درصد کل فروش رنو در جهان به فروش در ایران اختصاص داشته است.


از سوی دیگر آبان گذشته، رئیس‌ فدراسیون ملی گوشت فرانسه از نجات دامپروری این کشور توسط ایران و چین خبر داد.


الکساندر بوردو در گفت‌وگو با فرانس 24 بااشاره به وضعیت نه چندان خوب دامپروران فرانسوی، گفت: پرورش‌دهندگان گاو، گوسفند و خوک بازار جدیدی را برای عرضه محصولات خود پیدا کرده‌اند، در حالی که مصرف گوشت در فرانسه کاهش یافته، این موضوع موجب دلگرمی دامپروران فرانسوی شده است. اکنون مردم فرانسه کمتر از گذشته گوشت خریداری می‌کنند و سرانه مصرف آنها در 10 سال اخیر تا 2/25 درصد معادل 86/7 کیلو در سال به ازای هر نفر کاهش یافته است، به همین علت پرورش‌دهندگان دام در جست‌وجوی بازارهای جدید برای فروش محصولات خود هستند.


ایران با خرید گوشت گاو و گوسفند و چین با خرید گوشت خوک نمونه‌هایی از این بازارهای جدید محسوب می‌شوند.


از سوی دیگر «مشرق» در گزارشی نوشت: واردات کالاهای مصرفی غیرضروری از فرانسه در پسابرجام، 4 برابر شده است.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال 96 ایران 136000 تن انواع کالاهای فرانسوی وارد کرده است. در نیمه اول سال 95 حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، 57000 تن بود.


در نیمه اول سال 94 که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران 33000 تن بود اما با رشد بیش از 70 درصدی در نیمه اول سال 95 به 57000 تن رسید و در نیمه اول سال 96 هم رشد بیش از 300 درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل‌آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی‌های زینتی، گلابی خشک‌کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ایران شده است.


همچنین در 6 ماه اول سال جاری 44/450 تن برنج فرانسوی وارد کشور شده است. ارزش این مقدار برنج فرانسوی 31/441/011 دلار بوده است. در این مدت، 3/2 تن شیرینی فرانسوی به ارزش 646/311/951 ریال معادل19/539 دلار وارد کشور شده است. همچنین 4/5 تن شکلات فرانسوی به ارزش 382/079/846ریال وارد ایران شده که بابت آن 11/722 دلار ارز، از کشور خارج شده است.


براساس گزارش مرکز آمار، ایران در سالجاری تا پایان شهریورماه نزدیک به 16 تن پفیلای فرانسوی وارد کرده که630 تن غذای سگ و گربه خانگی نیز در نیمه اول 96 از مبدا فرانسه راهی بازارهای ایران شده که بابت آن 48/256/793/779ریال هزینه شده که ارزش دلاری آن 1/485/104 دلار اعلام شده است. همچنین بیش از 8 تن سرکه نیز در این مدت از فرانسه وارد کرده‌ایم.


رونق بخشیدن به اقتصاد رکود زده فرانسه در پسابرجام در حالی اتفاق افتاده که آقای روحانی پس از دیدار با اولاند رئیس‌جمهور وقت فرانسه گفت: ایجاداشتغال برای جوانان ایران، یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور فرانسه است(!)
یادآور می‌شود شدت بحران اقتصادی، موجب سلسله آشوب‌ها در دهه گذشته در فرانسه شده است. نرخ رشد اقتصادی فرانسه، چند سال پیش نزدیک به صفر بود.



آقای وزیر عذرخواهی کن و استعفا بده!


«وزیر راه و شهرسازی عملکرد قابل قبولی نداشته و اگر مجلس قصد سؤال و استیضاح از وی را ندارد، بهتر است او شخصا برای بازسازی وجهه‌اش، دست به استعفا بزند.»


روزنامه آفتاب یزد ضمن انتشار این مطلب، درباره عملکرد منفی وزارت راه در بارندگی‌های اخیر نوشت: جاده باشد یا راه‌آهن، حمل‌ونقل بین شهری باشد یا پروازهای فرودگاهی... همه می‌دانند بی‌تردید یکی از مسئولین وضع امروز کسی جز وزیر راه و شهرسازی نیست. عباس آخوندی کسی که عادت دارد تا به دلیل رخدادهای ناگوار مرتبط با راه، ابراز تاسف کند، ولی عذرخواهی هرگز.


او درباره اتفاقات اخیر باز هم با خونسردی وصف‌ناپذیری تنها به امید و حل مشکلات گوناگون موجود اشاره کرده و گفت: «مردم هشدارهای پلیس‌ راه و سازمان راهداری را در این روزهای برفی جدی بگیرند. خوشبختانه پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه مهرآباد نیز از ساعاتی قبل آغاز و شرایط دید در پروازهای ورودی بهتر و از جهت فنی نیز امکان فرود فراهم شده است. در حمل ‌و نقل ریلی مسافری مشکل جدی رخ نداد؛ مردم حتماً تجهیزات، زنجیر چرخ و یخ‌شکن همراه داشته باشند تا گرفتار نشوند؛ زیرا بی‌توجهی 10 درصد مسافران عبوری موجب گرفتاری 90 درصد دیگر نیز می‌شود.» این در حالی است که برای نمونه، در برف اخیر قطار یزد به تهران ساعت‌ها حوالی قم گرفتار شده بود و مردم بدون آب و غذا مانده بودند.


اما وزیر راه از جمله وزرایی است که از همان دولت یازدهم نیز به او انتقادات زیادی وارد می‌شد، انتقاداتی که بخشی از آن به ظاهر سیاسی بود مثلا راجع به هواپیمای بوئینگ و... اما برخی دیگر هم انتقاداتی مردمی بودند و حالا ناکارآمدی جناب وزیر راه در ماجرای برف و یخبندان اخیر بار دیگر نام وی را بر سر زبان‌ها انداخته است. تا جایی که خیلی‌ها بیشتر از گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که آخوندی بیشتر یک تئوریسین توسعه است تا وزیری عملگرا.
اما در کنار ناکارآمدی وزیر راه، نکته عجیب‌تر و شاید تاسف‌بارتر، سکوت نمایندگان مجلس در قبال اتفاقات این چند روزه است. انگار که نه از عدم رسیدگی و کنترل اوضاع موجود ناراضی‌اند و نه دلشان می‌خواهد حتی عباس آخوندی را در این ماجرا مورد بازخواست و پرسش قرار دهند؟


آخوندی چه خوشمان بیاید چه نه، عملکرد قابل دفاعی نداشته است. او در قبال نقص‌های فنی هواپیماها یا خارج شدن قطارها از ریل و جان باختن شهروندان، آنچنان پاسخگو نبوده است. اما اینکه در قبال یک اتفاق ساده‌ای مثل بارش برف نیز نتواند چاره‌ای بیندیشد و در قبال آن تا این حد فشل و سست عمل کند جای پرسش فراوان دارد و باید گفت با این اوصاف اگر مجلس نه عزم استیضاح و نه قصد سوال از آخوندی را داشته باشد و برای مقاصد سیاسی، سکوت پیشه کرده و بر مطالبه مردم پشت کند، عباس آخوندی برای بازسازی وجهه خود نزد مردم، بهتر است خود دست به استعفا بزند تا الگویی برای سایر وزرای ناتوان شود.

خراسان

هشدار به پدران کارمند درباره رفتن به مرخصی زایمان


بر اساس ابلاغیه یک مسئول دولتی به تعدادی از دستگاه های اجرایی، با اشاره به ابهاماتی که در خصوص نحوه بهره ‌مندی مردان شاغل که صاحب فرزند شده‌ اند از مرخصی تشویقی، تاکید شده با توجه به منطوق ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه، شروع مرخصی از زمان تولد فرزند به مدت سه روز خواهد بود که باتوجه به ماهیت تشویقی مرخصی و باعنایت به این که ذخیره مرخصی تشویقی نیازمند حکم قانون‌ است، مرخصی مزبور قابلیت ذخیره یا موکول کردن به زمان دیگر را ندارد.


ارفاق ویژه دولت برای مدیر شدن خانم ها


براساس دستورالعمل صادره از سوی یک نهاد مسئول اجرایی به همه سازمان ها و ادارات دولتی، تاکید شده اگرچه رعایت شایستگی های عمومی و شرایط تخصصی، برای انتخاب مدیران حرفه ای دستگاه ها، همچنان الزامی و ضروری است، اما در شرایط مساوی کسب امتیازات مربوط به دو بخش شایستگی عمومی و شرایط تخصصی، اولویت با انتخاب زنان و نیروهای جوان تر برای تصدی این مسئولیت های اجرایی خواهد بود.

ایران

پلیس تهران: ۲۹ نفر از فریب‌خوردگان کمپین کشف حجاب دستگیر شدند


پلیس تهران اعلام کرد که به دنبال فراخوان شبکه‌های ماهواره‌ای تحت عنوان چهارشنبه سفید، ۲۹ نفر از فریب‌خوردگانی که در قالب این کمپین کشف حجاب کرده بودند، توسط پلیس دستگیر شدند. به گزارش تسنیم، پلیس پایتخت همچنین اعلام کرد: مأموران پلیس که وظیفه حفظ و ارتقای امنیت اجتماعی را عهده‌دار هستند، ضمن اشراف کلی بر فضای جامعه، این فریب‌خوردگان را تحویل مراجع قضایی دادند. ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان در مجلس در توئیتر خود  در این باره نوشت: دختران خیابان انقلاب، همان دخترانی هستند که سال‌هاست برای سهمیه کنکور، برای اشتغال، برای مشارکت سیاسی، برای تصدی پست‌های مدیریتی، برای حضور در ورزشگاه‌ها، برای اجرای موسیقی زنده بر روی سن و... پشت دروازه‌های تبعیض جنسیتی مانده‌اند. از ماست که بر ماست.  



تکذیب احضار شهردار تهران به دادگاه  


در پی انتشار خبری مبنی بر احضار شهردار تهران به دادگاه، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران این خبر را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، سیدمحمد طباطبایی‌نژاد در واکنش به این شایعه که«شهردار تهران در پی شکایت نیروی انتظامی مبنی بر اینکه باید صبح شنبه خود را به دادگاه معرفی کند و پاسخگوی اتهاماتی که وارد کرده، باشد» گفت: این موضوع کذب است و احضاریه‌ای برای دفتر ایشان و این اداره کل ارسال نشده است. نجفی پیشتر در سخنانی از تخلف مالی یک عضو دانشگاه پلیس و شهرداری تهران در دوره قبل خبر داده بود.



بازدید نمایندگان از زندان‌ها ادامه می‌یابد


نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد که قرار است بازدید نمایندگان مردم از زندان‌ها ادامه داشته باشد. محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا  گفت: اگر این بازدید زودتر انجام می‌شد، خیلی بهتر بود. هماهنگی‌ها برای بازدید از زندان اوین زمان‌بر بود، ولی در همان اوایل که اعتراضات مردمی آغاز شد از مقامات مسئول قوه قضائیه درخواست کردیم که زمینه بازدید را فراهم سازند. وی افزود: هماهنگی‌ها به طول انجامید اما در مجموع این بازدید مفید و مؤثر بود و اثر مثبتی گذاشت. نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیأت مربوطه در این باره تصمیم گرفته که در استان‌هایی که تعداد بازداشتی‌ها هنوز قابل توجه است، حتماً از زندان‌ها بازدید داشته باشند.


 سفر تیمی از روسیه برای نصب تجهیزات در فردو


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که تیم فنی روسیه برای نصب تجهیزات ایزوتوپ‌های پایدار در فردو به ایران می‌آیند. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی با بیان اینکه «بازدید کارشناسان روس از فردو از قبل برنامه‌ریزی شده و در ارتباط با مسأله ایزوتوپ پایدار است»، ادامه داد: پروژه ایزوتوپ پایدار را در فردو با روس‌ها انجام می‌دهیم و مدت‌هاست قراردادش نوشته شده و تجهیزاتی را به ایران منتقل کرده‌ایم. خبرگزاری ریانووستی در روزهای اخیر از سفر یک تیم فنی از روسیه طی روزهای آینده برای بازدید از فردو خبر داده بود. به گفته کمالوندی، کار نصب تجهیزات مربوط به پروژه ایزوتوپ پایدار از همان روز ورود یا روز بعد آغاز می‌شود.

آرمان

رایزنی سفیر ایران در بغداد

سفیر ایران در عراق با جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین در خصوص آخرین تحولات سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و راه‌های گسترش روابط تهران و بغداد گفت‌وگو کردند. همچنین در این دیدار بر حل مشکلات و بحران‌های منطقه تاکید شد. تاکید بر تلاش در زمینه بازسازی عراق و تکمیل پیروزی‌های نظامی، سیاسی و اجتماعی از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

تلاش برای خارج کردن سوخت سانچی

وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد که مسئولان امداد و نجات این کشور در حال تلاش برای خارج کردن هزار و ۹۰۰ تن سوخت از موتور کشتی سانچی هستند. وی گفت: مسئولان امدادی این کشور تلاش می‌کنند هزار و ۹۰۰ تن سوخت بنزین که معمولا در موتورهای کشتی استفاده می‌شود را از سانچی خارج کنند. سوخت این نفتکش هنوز تخلیه نشده و امکان آلوده کردن محیط دریا همچنان وجود دارد. این سوخت برای اکوسیستم دریایی به شدت مضر است و زمانی که نشت کند، کنترل آن دشوار خواهد بود.پنج قایق چینی، یک کشتی ژاپنی و یک کشتی متعلق به کره‌جنوبی در این عملیات پاک‌سازی مشارکت دارند. در همین حال، بررسی دلایل این حادثه و فرایند رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی همچنان ادامه دارد.

تلاش فرانسه برای گسترش تجارت با ایران

فرانسه تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۱۸، با گشایش اعتبار یورویی برای واردکنندگان ایرانی، تجارت با تهران را افزایش دهد. رئیس بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرانس» فرانسه گفت که این اقدام علاوه بر افزایش تجارت با ایران، قرار است به نحوی اجرا شود که از دسترس تحریم‌های آمریکا دور بوده و تحریم‌ها شامل آن‌نشوند.ضمانت‌نامه‌های صادراتی قرار است تنها به واردکنندگان ایرانی کالاهای فرانسوی اهدا شده و ابزار اجرای آن از نظر واحد پولی و هر مساله دیگر، ارتباطی با آمریکا نداشته باشند.

انتخابات در حزب توسعه ملی

با رای شورای مرکزی رئیس و اعضای دفتر سیاسی حزب توسعه ملی انتخاب شدند.در انتخاب اعضای دفتر سیاسی حزب توسعه ملی صادق نوروزی دبیرکل، علی باقری رئیس دفتر سیاسی، مهدی جمارانی، احسان مجتهدی، مرضیه آذرافزا، سیدحسن حسینی، محسن احمدوند، سارا مدنیان، حامد شیخ‌محمدی، میثم عنقایی، محمود صارمی به عنوان اعضای اصلی و احمد عظیمی، احمد قدیانی، احسان بیسادی و الهه‌نوری به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

دوشنبه؛ همایش «بازرگان و انقلاب‌اسلامی»

انجمن اندیشه و قلم، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و همزمان با سالروز تشکیل موقت، همایشی را با عنوان «بازرگان و انقلاب اسلامی» برگزار می‌کند. در این همایش نیم‌روزه که دوشنبه ۱۶ بهمن از ساعت ۱۳ آغاز می‌شود، پس از سخنرانی ابوالفضل بازرگان، میزگردی با موضوع «فراز و فرود دولت موقت» با حضور محمد توسلی و عباس سلیمی‌نمین برگزار می‌شود و پس از آن، در پاسخ به پرسش «کدام بازرگان؟»، مقصود فراستخواه، یعقوب توکلی، حاتم قادری، علی شکوهی، محمدجوادمظفر و مهدی معتمدی‌مهر درباره سیر تحولات فکری، معرفتی و سیاسی مهندس بازرگان، سخنرانی خواهند کرد.

وزارت خارجه در اینستاگرام نیست

مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد که وزارتخانه هیچ صفحه و حساب کاربری در اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌های مشابه ندارد.مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به آگاهی مخاطبان گرامی و علاقه‌مندان پیگیری اخبار و مواضع رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌رساند، این وزارتخانه هیچ صفحه و حساب کاربری در اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌های مشابه ندارد و هرگونه ایجاد صفحه با آرم و لوگوی این وزارتخانه و حوزه سخنگویی جعلی و بی‌اعتبار است.

شایعه استعفایم را همین الان ساختید؟

شهردار تهران درخصوص شایعه استعفای گفت: این شایعه‌ای است که همین الان ساخته شده است. محمدعلی نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاداتی که نسبت به عملکرد شهرداری در مدیریت برف اخیر در تهران مطرح است و انتظارات مردم افزود: صبح روز یکشنبه که روز بعد از برف بود، تمام خیابان‌های اصلی تهران باز بود. بیشتر از این شهرداری باید چه اقدامی انجام می‌داد؟ این برف وضعیت ویژه‌ای داشت و ۲۸ ساعت مداوم بارید که در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. حجم بارش و سرعت آن و نیز میزان برودت هوا زیاد بود و برف به سرعت تبدیل به یخبندان شد. شهردار تهران با بیان اینکه کشور ما به ویژه شهر تهران از نظر امکانات خیلی ضعیف‌تر از شهری است که برای حدود ۱۰ میلیون ساکن آماده شده باشد، ابراز داشت: بنابراین مشکلات وجود دارد همه باید تلاش کنیم که تدریجا امکانات و قدرت مدیریت را افزایش دهیم. در این زمینه هم همکاری مردم بسیار مهم است که البته آنان در حد قابل قبولی همکاری کردند اما فکر می کنم در مواردی مانند برف های سنگین از نوع امسال باید تلاش کنیم از مردم کمک بیشتری بگیریم. وی با بیان اینکه فقط روزهای اول و دوم مقداری مشکل داشتیم اما این مساله با سرعت مرتفع شد، یادآور شد: در شب اول حدود هفت هزار نفر را اسکان دادیم و این از افتخارات شهر تهران و نظام است که با وجود سرمای هوا و برف سنگین حتی یک مورد یخ‌زدگی افراد در خیابان‌ها در تهران و سایر شهرها گزارش نشده است. ما در عین حال که باید اشکالات و ضعف‌ها را بررسی می‌کنیم یاد نقاط قوت را مدنظر قرار دهیم.


* وطن امروز

-   آخوندی حرف روحانی را هم گوش نمی‌دهد

  «وطن امروز» از انفعال دولت در حوزه مسکن و توهین به طرح‌های سابق گزارش داده است: طی 5 سال گذشته مسؤولان دولتی بارها بر مزخرف بودن مسکن‌مهر تاکید کرده‌اند، اخیرا هم روحانی این خانه‌ها را قوطی خوانده است. سوال اینجاست که دولت تدبیر و امید چه گلی به سر صنعت مسکن زده است که این چنین بر طرح مسکن‌ دولت سابق می‌تازد، نکته اینجاست که بر فرض هم که مسکن‌مهر مزخرف است؛ انفعال در ساخت مسکن، عدم پاسخگویی درباره مسکن اجتماعی، عدم رسیدگی به مسکن‌مهرهای قبلی و نبود مدیریت روی بازار مسکن، از آن هم مزخرف‌تر است و دولت به جای انتقاد به این موضوع باید پاسخگوی شرایط موجود باشد.

به گزارش «وطن امروز»، از همان روزهای اول حضور آخوندی در دولت، موضوع مسکن اجتماعی به جای مسکن‌مهر مطرح شد. تفاوت عمده‌ میان این دو طرح میزان آورده است که در مسکن‌مهر به جز تسهیلات، مابقی هزینه‌ها توسط متقاضیان ارائه می‌شود اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با  ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد خود، آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند. مسکن اجتماعی خوب یا بد طی سال‌های اخیر اجرا نشد، یعنی بعد از گذشت 5 سال از مطرح شدن این طرح تاکنون یک واحد مسکن اجتماعی هم ساخته نشده است.


نظرات بینندگان