کد خبر: ۱۱۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

امامزاده حاشیه تخت‌جمشید شایعه یا واقعیت!

با توجه به پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی برساخت یک امامزاده جدید در کنار بنای تخت جمشید، خبرگزاری فارس، سابقه وجود آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) در کنار این اثر تاریخی را تشریح می‌کند.

به گزارش شیرازه، در چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی در مورد ساخت امامزاده‌ای در کنار تخت جمشید پخش شد که البته مسوول اوقاف و امور خیریه شهرستان مرودشت قبل از این، خبر را دروغ محض عنوان کرده است.

علیرضا منوچهری به این مسئله هم اشاره‌کرده که آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) و از قدیم‌الایام در همین مکان و مورد زیارت مردم بوده و از گذشته در کنار تخت جمشید وجود داشته و کلیپ منتشرشده در فضای مجازی، مبنی برساخت امامزاده جدید در کنار این اثر تاریخی مغرضانه و کذب محض است.

وی عنوان کرده است که به دلیل قدیمی و فرسوده بودن و امکان ریزش آستان مقدس این امامزاده، در سال ۱۳۹۲ و در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت و معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، بنا بر آن شد که در اسرع وقت، نسبت به بازسازی ساختمان قدیمی اقدام شود.

این مسوول البته به هماهنگی‌های لازم با میراث فرهنگی برای انجام این کار هم اشاره داشته که با هماهنگی آنان، طرح مشترکی در خصوص احداث ساختمان جدید تهیه و در سال ۱۳۹۲ عملیات عمرانی ساخت امامزاده طبق اصول فنی شروع شد.

منوچهری در مورد نصب تابلو جدید امامزاده اظهار داشته که با توجه به فرسودگی تابلو قدیمی این امامزاده، تابلو جدید 6 ماه پیش نصب‌شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مرودشت اضافه کرده است: این امامزاده دارای سه هکتار زمین است و هیأت‌امنای پنج‌نفره آن، برای برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی در این محل با حضور اقشار مختلف مردم و هیأت‌های مذهبی اقدام می‌کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف فارس نیز به پخش این کلیپ واکنش نشان داده و گفته که فیلم منتشرشده در فضای مجازی؛ در مورد جدید بودن آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) دروغ محض است.

جواد یزدانی این موضوع را هم عنوان کرده که در منابع و نقشه‌های هوایی سازمان میراث فرهنگی؛ مربوط به قبل از انقلاب اسلامی نیز بنای این امامزاده مشخص است.

اگرچه تمامی مردم منطقه از وجود این امامزاده از گذشته‌های دور اطلاع دارند؛ ولی خبرگزاری فارس برای روشن‌تر شدن موضوع و با تکیه‌بر مدارک موجود قبلی، بنای این امامزاده قبل از بازسازی را تشریح می‌کند.

در این اسناد آمده است: «بنای اصلی امام‌زاده بر روی سکویی به ابعاد 16 متر در 80/14 قرارگرفته است. سطح سکو به ارتفاع حدود نیم متر از سطح زمین فاصله دارد و دیواری ناقص به ارتفاع حدود یک متر بر روی سکو، بنای اصلی امامزاده را محصور کرده است.

محیط بیرونی بنای اصلی 524 سانتیمتر در 424 سانتیمتر می‌باشد. فضای داخلی امامزاده نیز 430 در 303 سانتیمتر می‌باشد»

مشخصات مقبره داخل بنا، دیوارها، جنس دیواره سکو، سقف و کف پوش و فرش آن نیز در این سند آمده است.

در جای دیگری که کروکی و عکس، ضمیمه مطلب آورده شده است می‌خوانیم: «بنای امامزاده ابراهیم در حدود 300 متری سه‌راهی تخت جمشید قرارگرفته است زمانی که از سه‌راهی تخت جمشید به‌سوی تخت جمشید درحرکت هستیم بعد از مسافتی در حدود سیصد متر بنای بسیار کوچک امامزاده ابراهیم در سمت چپ جاده به‌سختی دیده می‌شود. این بنا در محوطه‌ای نسبتأ بزرگ قرار گرفته که می‌توان از آن به‌عنوان حیاط بنا نام برد. این فضا دارای چندین درخت کوچک و بزرگ است. لازم به ذکر است بزرگی درختان امامزاده در حدی است که بتوان از آن‌ها به‌عنوان سایه‌بان استفاده کرد»

به گزارش فارس، کتیبه سنگی تراشیده‌ای نیز در محل امامزاده ابراهیم (ع) وجود دارد که تاریخ 1336 شمسی درج‌شده روی آن، زمان آخرین بازسازی این محل را نشان می‌دهد.

 

عکس‌های زیادی نیز از حضور مردم در سال‌های گذشته و در کنار این امامزاده در اختیار خبرگزاری فارس است.

مردم منطقه مرودشت و به‌ویژه روستای کناره که در نزدیکی این امام‌زاده قرار دارد؛ از دیرباز به این مکان مقدس ارادت داشته‌اند.

با توجه به این‌که اعتقادات مردم در فضای مجازی بارها موردتهاجم قرارگرفته، شایسته است که مردم قبل از اطمینان از صحت مطالبی این‌چنین، از انتشار مجدد آن‌ها خودداری کنند و طبیعتاً توجه مردم به این مسئله باعث بی‌اثر شدن این دسیسه‌های می‌شود./ فارس


نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان