کد خبر: ۱۱۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
مسئولین قضایی در همایش مبارزه با فساد:

برخی قوانین از زمان تصویب مرده به حساب می آیند/ مردم به مقوله نظارت بر سلامت اداری وارد شوند

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه گفت: مشکل اصلی کشور فقدان مصوبه و قانون نیست بلکه عدم اجرای قوانین است.

به گزارش شیرازه، علیرضا ساوری در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد که در اتاق شیراز برگزار شد، بیان کرد: در مبحث فساد اداری هرگز قادر به ریشه کنی کامل فساد اداری نخواهیم بود و هرگز نباید انتظار داشت که جرم به نقطه صفر برسد و ریشه کن شود هنر ما درپیشگیری کردن از جرم است تا بتوانیم جرم را در جامعه کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: در مرکز علمی پژوهش های مجلس اخیراً یک تحقیق صورت گرفته است و نتیجه نشان می‌دهد در کشور ایران در صد و ده سال گذشته ۱۱ هزار قانون تصویب شده است که برخی از قوانین از زمان تصویب مرده به حساب می آیند ولی برخی از قوانین از ابتدا فاخر و موثر بوده است.

خسارت‌های زیاد کشور بخاطر عدم اجرای قانون

ساوری اظهارداشت با کمال تاسف خسارت های ناشی از عدم اجرای قانون در کشور ما فوق العاده بالا است و عدم اجرای قانون فاخر خسارتش دهها برابر بیشتر از دیگر قوانین است.

این مقام مسئول اضافه کرد.: در کشور ۲۷ بانک جامع اطلاعاتی و ۵۶ بانک جامع و غیر جامع اطلاعات وجود دارد ولی متاسفانه اطلاعات بانک ها به اشتراک گذاشته نمی شود و ما شاهد چرخش و تعادل هدفمند اطلاعات بین بانک های اطلاعات جامع به طور موثر نیستیم در نتیجه فضا به شدت گمنام است که باعث ضربه های سنگین به کشور شده است.

ساوری عنوان کرد: در جامعه ۵ درصد مجرمین ۵۰ درصد جرم را تحت هر شرایط انجام می دهند و مابقی برای این که جرمی اتفاق بیفتد از قبل حساب و کتاب و برنامه ریزی نکردند و تحت تاثیر شرایط ، محیط و موقعیت جرم می‌کنند که خسارت های خیلی سنگین را در پی دارد.

مدیرکل پیشگیری وضعی قوه قضاییه گفت: دو عامل مهم در جرم و آسیب ها وجود دارد که یک عامل ریشه‌ای و به زمان دور برمی‌گردد مثل فقر بیکاری بی‌سوادی حاشیه نشینی و خشکسالی که متحمل زمان و امکانات بسیار زیاد بوده است و برای از بین بردن این مشکلات باید همگی جمع شوند و مشکل را حل کنند و یکسری از جرایم و آسیب ها از جمله فساد اداری با زمان و امکانات کم میسر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران، احکام موثر قانونی را در سازمان ها استخراج و با دغدغه پیگیری کنند، گفت: پیشگیری یک فرآیند است و پیشگیری نوع اول فرهنگی است که حدود 18 دستگاه در این بخش فعال است و نوع دوم باورهای اجتماعی اعتقادی و دینی است که حدود 30 دستگاه مسئول اجرایی شدن این بخش هستند و نوع سوم پیشگیری قضایی و حقوقی است که تنها قوه قضاییه مسئولیت بر عهده دارد.

مبارزه با فساد باید به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود

عبدالنبی نجیبی، معاون قضایی دادگستری استان فارس نیز گفت: نخستین اقدام در مبارزه با فساد، فرهنگی است به طوری که مبارزه با فساد به عنوان یک گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود.

نجیبی بیان کرد: اگر عموم جامعه نسبت به زشتی ها، پلشتی ها و ناهنجاری های جامعه حساسیت داشته باشند، شاهد بروز فساد نخواهیم بود که حقیقت امر به معروف و نهی از منکر نیز همین موضوع است.

وی افزود: بحث شفافیت از دیگر اقدامات در مبارزه با فساد است و رویکرد ادارات و سازمان های ما نسبت به وظائف خود باید شفاف باشد.

نجیبی اظهارداشت: صرف شفافیت کافی نیست بلکه اطلاع مردم از قوانین و مقررات مهمتر از شفافیت است و این درحالی است که عدم ارائه اطلاعات جرم است و قوانینی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مردم باید به مقوله نظارت بر سلامت اداری وارد شوند، اضافه کرد: اگر تمام مسایل و تصمیمات به مردم اطلاع رسانی شود نظارت همگانی به تصمیمات اداری نیز خواهیم داشت که باید به مردم و NGO ها میدان داد.

معاون دادگستری استان فارس ادامه داد: همچنین برای مبارزه با فساد نیاز است که بدنه دولت کوچک شود و برای تحقق این مهم سیاست اصل 44 باید اجرایی شود.


نظرات بینندگان