کد خبر: ۱۱۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

زنی با سرانگشتان معجزه گر در نی ریز / شکسته بندی هنوز هم مشتری دارد

از قدیمی های محله ای در شهر مشکان از توابع بخش پشتکوه شهرستان نی ریز شنیده ام زنی با وجود سن و سال زیادش هنوز هم در شکسته بندی فعال است.

به گزارش شیرازه، در سالهای دور که مردم مناطق محروم از خدمات پزشکی بی نصیب بودند برای حل مشکلات درمانی از طب سنتی یا طب تجربی استفاده می کردند که آثار موفق این تجارب هنوز هم دربسیاری از مناطق وجود دارد و در خیلی از موارد مردم برای درمان بیماریها یا مشکلات عارضی از طب قدیم تجربی استفاده می نمایند.

شکسته بندی از حرفه های سنتی بوده که فرد به اصطلاح شکسته بند با استفاده از ابزار ساده ای مثل چوب، پارچه و گیاهانی که برای رفع درد کوفتگی، دررفتگی مفاصل، و شکستگی استخوانها استفاده می شده محل ضربه را آتل و ضمن توصیه های لازم به بیمار، زمینه را برای بهبود او فراهم می کرد.

از قدیمی های محله ای در شهر مشکان از توابع بخش پشتکوه شهرستان نی ریز شنیده ام زنی با وجود سن و سال زیادش هنوز هم در شکسته بندی فعال است، مشهدی فاطمه حدادی معروف به مش فاطمه را تقریبا همه مردم مشکان می شناسند.

مردم او را مش فاطمه صدا می کنند، علاوه بر مردم مشکان خیلی از مردم بخش او را می شناسند و خیلی ها هم گذرشان به خانه او گرفته از کودک تا بزرگسال از کارگر تا کارمند و خصوصا فوتبالی ها ، همه آنهایی که رفتند اکثر با ناراحتی و درد رفتند و راحت و بدون درد برگشتند.

مش فاطمه شکسته بندی است که به گفته خودش نزدیک به 38 سال است که افرادی که دچار شکستگی و در رفتگی استخوان بوده اند را علاج کرده و تقریبا همه هم از او راضی بوده اند.

مردمی محلی نقل میکنند که او می گوید به غیر از چند نفر که دچار شکستی سخت  استخوان شده بودند بقیه که به او مراجعه کرده اند را معالجه کرده است.

مراجعین به مش فاطمه همه جور شکستگی داشته اند مانند بچه ای که دستش به شدت شکسته بود و نزدیک به جدا شدن بوده و او را معالجه کرده و یا فردی که بر اثر ضربه به سرش گردن او به داخل قفسه سینه فرو رفته و او نیز معالجه شده است.

 هنوز هم مردمی که دچار شکستگی و در رفتگی می شوند به خانه او مراجعه می کنند و او با روی باز پذیرای آنها می باشد.



منبع: نبض نی ریز


نظرات بینندگان