کد خبر: ۱۱۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
نائب رئیس اتاق ایران:

برخی مدیران فقط پیغام‌رسان هستند!/ در کشور یک دولت رسمی بی پول و چند دولت غیررسمی با پول زیاد وجود دارد!

سلطانی گفت: برخی مدیران ما تنها پیغام رسان هستند و مشکلات را دریافت و به مدیران بالاتر منتقل می کنند اما مدیران دیگری با تکیه بر توانایی‌های خود مشکل را بررسی و حل می‌کنند.

برخی مدیران فقط پیغام‌رسان هستند!/ در کشور یک دولت رسمی بی پول و چند دولت غیررسمی با پول زیاد وجود دارد!به گزارش شیرازه، پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیئت نمایندگان و روسای تشکل های بخش خصوصی اتاق شیراز گفت: یکی از فعالیت های اتاق های ما در کشور در تعاملات بین المللی، مطالبه گر بودن برای سرمایه گذاری های مشترک بین بخش خصوصی و خارجی ها در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیان کرد: در شرایط فعلی نیاز اقتصاد کشور، سرمایه گذاری خارجی است که این مهم می تواند امید و نشاط را در جامعه ایرانی ایجاد کند لذا باید زمینه های ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور فراهم شود که یکی از راهکارهای تحقق این مهم سرمایه گذاری های مشترک بخش خصوصی ما با خارجی هاست.

وی افزود: تا زمانی که تعامل کشور ما با جامعه جهانی بهبود پیدا نکند بیان این حرف ها رویا است زیرا ما باید تلاش کنیم سرمایه گذاری خارجی به کشور جذب و سرمایه های داخلی از کشور خارج نشود.

رشد اقتصادی 8 درصدی رویایی فکر کردن نسبت به اقتصاد است

سلطانی اظهارداشت: اقتصاد ما شرایط تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی را ندارد و تعیین این میزان رشد اقتصادی، نوعی رویایی فکر کردن نسبت به اقتصاد کشور است و تعیین این میزان رشد نرخ اقتصادی در کشور بخش خصوصی را ناامید می کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران اضافه کرد: امروز کشور در شرایطی قرار دارد که مسیر چند ساله ای را طی کرده ایم که خطاهایی داشته و ما در زمان مناسب نسبت به آنها واکنش و رویکرد اصلاحی نداشته ایم و مشکلات بر روی هم انباشته شده است و در این شرایط برداشتن گام به جلو با همین روش چالش های ما را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه حاکمیت روند اشتباه خود را باور و یا بیان نکرده و امروز آثار آن در بخش خصوصی و جامعه مدنی نمود پیدا کرده است.

سلطانی با اشاره به وجود دو نوع مدیر در جامعه عنوان داشت: برخی از مدیران ما تنها پیغام رسان هستند و مسایل و مشکلات را دریافت و به مدیران سطوح بالاتر منتقل می کنند اما مدیران دیگری وجود دارد که مشکلات را با تکیه بر توانایی های خود تحلیل و بررسی می کنند و در صورت نیاز به مدیران بالاتر منتقل می کند.

وی تصریح کرد: در نظام تشکلی و بخش خصوصی نیز رفتار مدیران بر مبنای پیغام رسانی حاکم شده است که بخش خصوصی نتوانسته سهم و جایگاه خود را به خوبی شناسایی کند و تلقی این است که همه راهکارها در دست دولت است.

شایسته سالاری در انتصابات دولتی و نظام اداری ما مغفول مانده است

سلطانی افزود: هرزمان که نظام کارشناسی قوی و شایسته سالاری حاکم باشد، مسایل و مشکلات عمیق تر و دقیق تر حلاجی و به مدیران سطوح بالاتر منتقل می شود و از زمانی که شایسته سالاری و ویژگی های کارآمدی در انتصابات دولتی و نظام اداری ما مغفول مانده بر مشکلات کشور افزوده و جای بخش دولتی و خصوصی عوض شد.

نائب رئیس اتاق ایران بیان کرد: در سالهایی نظام تصمیم گیری و حل مسئله در کشور ما مختل بود و در جایی که دولت باید موارد را احصا، بررسی و تحلیل کند، این اتفاق نیفتاده و بخش خصوصی ما نیز توانایی این کار را نداشته لذا مشکلات ما انباشه شده است.

وی با بیان اینکه اگر شکست هایمان را بپذیریم و از راه اشتباه بازگردیم از مشکلات کشور کاسته می شود گفت: یکی از موارد اشتباه انجام شده بحث خصوصی سازی در کشور است که اموال و ثروت دولت واگذار شده و دولت بدهکارتر شده اما تولید و سودی در مسیر اقتصاد و افزایش ثروت در کشور انجام نشده است و رقابت ناسالم و نابرابری بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است.

سلطانی اظهار داشت: در کشور یک دولت رسمی بی پول و چند دولت غیر رسمی با پول های زیاد وجود دارد که سیستم کشور در دست دولت بدهکار، بدون ابزار و بدنه کارشناسی است.

تولید بر مبنای تغییر ذائقه مصرف کننده و پیشرفت تکنولوژی نیست

وی با بیان اینکه ایرادها تنها در حاکمیت نیست و بخش خصوصی نیز ایرادهایی دارد اضافه کرد: یکی از مشکلات بخش خصوصی این است که ما در کسب و کارهایمان به بیرون و رقبایمان توجه نکردیم و تولیدمان بر مبنای تغییر ذائقه مصرف کننده و پیشرفت تکنولوژی نبود و این موضوع باعث عدم فروش و کاهش صادرات ما شده است.

او ادامه داد: بخش خصوصی ما در بازاریابی داخلی و خارجی بسیار ضعیف است گفت: اتاق بازرگانی باید دوره های آموزشی در حوزه های بازاریابی را برگزار می کرد و روند ما نیز در این زمینه اشتباه بوده که باید اصلاح شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران عنوان داشت: اتاق بازرگانی در خصوص بازاریابی در چند بازار هدف طرح مطالعاتی آغاز کرده است که امیدواریم بتوانیم برخی از نواقص موجود در این زمینه را کاهش دهیم.

سلطانی تصریح کرد: یکی از مشکلات بخش حاکمیت در کشور ما که از آن غفلت شده این است که حد و مرز وطائف و اختیارات سازمان ها مشخص نیست و در موضوع های مختلف دستگاه های متعددی درگیر هستند و سازمان ها هم پوشانی وظائف و اختیارات دارند که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل برای بخش دولتی، سختی کار را نیز برای بخش خصوصی افزایش داده است.

از بین رفتن شفافیت و رانتی شدن تاسیس موسسات مالی از ریشه‌های مشکلات نظام بانکی است

وی افزود: همچنین از مشکلات اصلی و اساسی بخش خصوصی نظام بانکی است که خواستگاه این مشکلات از محل از بین رفتن شفافیت، تبدیل به رانت شدن تاسیس موسسات مالی و اعتباری و مورد توجه قرارن نگرفتن قانون بود که در حال حاضر کشور در این زمینه به نقطه بی بازگشت رسیده است.

سلطانی گفت: اینکه مردم پول های خود را در بانک ها بگذارند و سود آن را بگیرند مشکل نیست بلکه ایراد زمانی است که کارآفرین و فعال اقتصادی پول خود را در بانک بگذارد و سود آن را بگیرد و این به معنای نابودی نظام اقتصادی است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر کارآفرینان و فعالان اقتصادی ما پول های خود را در بانک ها می گذاشتند و سود می گرفتند و با پایین آمدن سود بانکی پول ها از بانک ها خارج و وارد بازار ارز شد.

سلطانی با اشاره به فعالیت تشکل های اتاق نیز ادامه داد: ما در فعالیت تشکل ها به دنبال ایجاد انحصار نیستیم و در اتاق بازرگانی به روی تمام تشکل های اقتصادی که در سازمان ها تشکیل شده اما جایگاهی ندارند، باز است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان