کد خبر: ۱۱۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

سیمرغ جشنواره برای مردم گران درآمد/ خاطرات صف‌های پشت گیشه محو شد

جشنواره فیلم فجر برای مردم در شهر ادب و هنر جور دیگری رقم خورده، مخاطبان این روزهای جشنواره باید بلیط های گران قیمتی را بخرند که سینماهای خصوصی به مردم عرضه می‌کنند.

جمعه شب که هفدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز آغاز بکار کرد این نکته را به همراه داشت که این رویداد بزرگ سینمایی در طول سال ها راه درازی تا رسیدن به ساز و برگ حرفه ای دارد.

بحث های مطرح شده در نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم فجر هنوز در میان است که انتظارها از یک جشنواره نباید به بخش خصوصی محدود شود زیرا آنها با نگاهی اقتصادی به هر رویدادی می نگرند و موضوع سود و زیان را از یاد نخواهند برد.

کمک های دولتی موضوعی پایان یافته است

این در حالیست که به باور دبیر این جشنواره مانند سال های گذشته که بودجه ای از سوی نهادهای اجرایی استان به این جشنواره اختصاص می یافت موضوعی پایان یافته است و فقط باید با اتکا به آنچه در اختیار انجمن فیلم، عکس و پویانمایی قرار می گیرد این رویداد سالانه را که کوچک هم نیست اداره کرد.

به گفته فروغ عدالت پور ورود بخش خصوصی به جشنواره فیلم فجر برای جلب رضایت تهیه کنندگان و شورایی که فیلم ها را در اختیار دبیرخانه قرار می دهد ضروری است چراکه برای پویایی اقتصاد هنر سینما نیاز است مخاطب در عین حالی که از سینما لذت می برد هزینه آن را بپردازد تا هنر هفتم باقی بماند.

این در حالیست که با وجود اختصاص یافتن ۲ سالن از پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب و سالن های ۱ و ۳ پردیس سینمایی گلستان که هر دو در اختیار بخش خصوصی است قیمت بلیت ها به مراتب از تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سنجش نمی گنجد زیرا به قول دبیر انجمن فیلم، عکس و پویانمایی بخش خصوصی گرچه همکاری کرده اما در پی بازگشت هزینه هایی است که می کند و باید کسب درآمد داشته باشد.

خصولتی شدن سینما پیش پای دوستداران هنر هفتم

فراموش نباید کرد که در سال های نه چندان دور که بخش خصوصی نقشی در برگزاری جشنواره فیلم فجر نداشت کمک های استانداری فارس گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می رسید که در کسب رضایت تهیه کنندگان سینمای ایران مبلغ چشمگیری به شمار می رفت و آثار به راحتی خریداری می شد و دبیرخانه جشنواره ناچار نبود زیاد بر فروش گیشه چشمداشت مالی داشته باشد چراکه سینمای خصولتی هنوز مطرح نبود.

این در حالیست برخی از مخاطبان که سال ها به واسطه این رویداد سالانه سالن های سینماهای نه چندان نونوار شهر ادب و هنر را پر می کردند، اکنون به واسطه هزینه های نه چندان ارزان ناچارند از کنار این رویداد بگذرند.

از این روست که تماشاگران با وجود زرق و برق پردیس های سینمایی تازه تاسیس در شیراز دیگر صف های طولانی مقابل سالن ها تشکیل نمی دهند و برای دیدن آثار سینمایی گذر کرده از فیلتر هیئت انتخاب ترجیح می دهند در انتظار اکران همگانی بمانند تا شاید با هزینه ای پایین تر دست خانواده را گرفته و ناچار نباشند برای یک خانوار دست کم ۴ نفره مبلغی معادل ۸۰ هزار تومان هزینه کنند که برای ۹۰ دقیقه در سالن از سینما لذت ببرند و این جدای از هزینه ایست که باید برای رفت و آمد و تغذیه کنار دیدن فیلم کرد.

خاطره صف های طولانی در رنگ و لعاب پردیس ها گم شد

شیدا که از علاقه مندان سینماست و کتابفروشی را پیشه خود کرده از فیلم افتتاحیه ابراز رضایت می کند و امکانات سینما را در سه سال اخیر همراه با روندی رو به رشد دانسته و می گوید: در سال های گذشته که سینماهای مرکزی شهر شیراز به این جشنواره اختصاص می یافت گرچه صف های طولانی مقابل سینماها نوستالژی رونق سینما را زنده می ساخت اما نقدهایی را هم به دنبال داشت که از جمله به کیفیت پخش، صدا و امکانات سالن ها بر می گشت.

او با وجود این معتقد است: با وجود پردیس های سینمایی که امکاناتی نظیر کتابفروشی، آرت شاپ، کافه، رستوران و... دارند عده ای هم از هزینه بلیت صرف نظر کرده و برای ساعتی لذت بردن از هنر هفتم هزینه آن را با رغبت می پردازند شاید که به صنعت سینما هم کمکی کرده باشند.

این در حالیست که برخی دیگر از پای ثابت سینماها در دوره های پیشین ترجیح می دهند دلخوش به تالار حافظ باشند که ۱۶ اکران را در فهرست دارد و می شود با هزینه ای به مراتب پایین تر در سالنی که گنجایش ۸۰۰ نفر را دارد و از گوشه های چپ و راست آن گاهی دیدن تصویر هم سخت و غیراستاندارد است به امکانات این سالن اکتفا کنند تا شاید با هزینه کمتری فیلم های جشنواره را از دست ندهند.

سینا که فروشنده بخش های تجاری مجتمع خلیج فارس است و از ساکنان شهرک های شمال غرب شیراز به شمار می رود وجود پردیس سینمایی را برای ساکنان این شهرک ها فرصتی مغتنم برشمرده و می گوید: دیگر دغدغه این را ندارم که مانند سال های گذشته برای دیدن فیلم های جشنواره به مرکز شهر رفت و آمد کنم و هزینه های حمل و نقل را به همراه ترافیک سنگین این بخش از شهر را به جان بخرم.

او البته هزینه های بلیت را مورد اشاره قرار داده و می گوید: باید برای اقشاری که از هزینه های سرسام آور زندگی در شیراز ناچار به اسکان در صدرا، شهرک های بهشتی، گلستان و... هستند پیش بینی قیمتی متعادل تری می شد تا آنان هم که جمعیتی متوسط الحال هستند بتوانند از تماشای سینما بهره مند شوند.

محدودیت های اصحاب رسانه پابرجاست

به هر روی هفدهمین جشنواره فیلم فجر در شیراز جمعه شب در حالی آغاز شد که انتقادهایی هم از سوی اهالی رسانه به شیوه در نظر گرفتن جای نشستن خبرنگاران در آیین گشایش مطرح بود و این جدای از محدودیت هایی بود که در ارسال اخبار به خاطر کندی سرعت اینترنت و آنتن دهی ضعیف تلفن های همراه خبرنگاران و عکاسان را در رسیدن به تماشای فیلم با مشکل روبه رو ساخت و برخی هم در این مسیر از دیدن فیلم افتتاحیه محروم شدند.

از سویی دیگر آنچه از سوی اصحاب رسانه مورد انتقاد قرار داشت هزینه ورودی پارکینگ پردیس سینمایی یادشده است که هماهنگی برای تسهیل عبور و مرور اصحاب رسانه نشده است و آنان ناچارند برای حضور در نشست های نقد و بررسی که از شامگاه دوشنبه با حضور کارشناسان سینما در سالن قرمز از ساعت ۱۷ آغاز می شود هزینه آن را بپردازند. این درحالیست که به گفته مسئول پردیس سینمایی گلستان هم سهمیه ای برای اصحاب رسانه در این سینما در نظر گرفته نشده و کارتی که صادر شده مستلزم دریافت بلیت از دبیرخانه جشنواره هفدهم یا خرید اینترنتی است.

این جدای از محدودیت های پارک خودرو در اطراف پردیس یادشده است که در ترافیک بلوار معالی آباد برخی را از تماشای فیلم در این نقطه از شهر شیراز منصرف خواهد ساخت، در حالیکه می شد با استفاده از پارکینگ ساختمان الف آن را مرتفع ساخت؛ البته برای آنان که تالار حافظ را هم در برنامه تماشای فیلم قرار داده اند گذر مقابل تالار دارای محدودیت پارک خودرو شده و خیابان های اطراف حافظیه گنجایش چنین جمعیتی را ندارد.

 در ادامه هفدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز که ۲۲ بهمن ماه پایان می یابد دست کم ۷۰ نوبت نمایش فیلم در فهرست اکران قرار دارد./ مهر


نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان