کد خبر: ۱۱۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

فاجعه ای در دل نگین زاگرس

وارد شدن فاضلاب وزباله به رودخانه توریستی ترین شهر فارس به عنوان دردی بزرگ بر سینه مردم نگین زاگرس سنگینی می کندو آلودگی آن باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است.

به گزارش شیرازه، رودخانه مرکز شهرستان سپیدان به دلیل اینکه در مرکزیت شهر اردکان قرار دارد ودر شهر جاری می شود و دارای اهمیت زیادی است اما چند وقتی است که به دلیل کم توجهی مسئولین و بی مهری مردم به یک محل آلوده تبدیل شده که تنها وظیفه اش جا دادن زباله ها و دفع فاضلاب شهری است

در برخی از نقاط دنیا از رودخانه به عنوان یکی از جاذبه های جذب تورسیم وگردشگری استفاده می شود اما در این شهرستان این قضیه برعکس است وتنها رودخانه مرکز شهرستان تبدیل به زباله دان شده است .این گستردگی فاضلاب امروز به دلیل عدم پیگیری مسئولین مربوطه علاوه بر آنکه نمای زیبای شهرتوریستی وگردشگری اردکان را خراب کرده، آلودگی آن باعث بروز مشکلات و بیماری‌های بسیاری برای شهروندان شده است.

رودخانه ای که در وسط شهرستان توریستی سپیدان می گذرد به عنوان دردی بزرگ بر سینه مردم شهرستان سنگینی می کند، وازآنجایی که این رودخانه در مرکز شهرستان قرار گرفته است،مشکلات زیادی را به همراه دارد که به عنوان یکی از این معضلات و دغدغه های مردم آن را مورد بررسی قرار می دهیم. این اتفاق در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا از رودخانه های جاری در شهرها به عنوان استعداد و قابلیت صنعت توریسم استفاده می شود ولی در شهرستان سپیدان به جایگاه تخلیه فاضلاب و محل مناسبی برای زندگی حیوانات موزی تبدیل شده است.

این رودخانه مرکز شهر بار سنگین دفع بخشی از فاضلاب شهر اردکان وبرخی از شهرکهای اطراف را بر روی دوش خود حس می کند، چرا که از گذشته تاکنون بحث ساخت و احداث تصفیه‌خانه شبکه فاضلاب شهر نقل محافل بوده است اما متأسفانه در عمل تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.بی‌‌توجهی مسئولان به لایروبی و زیباسازی، همچنین جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به این رودخانه باعث شده است که امروزه  این رودخانه  واطراف آن بر اثر ورود فاضلاب‌های شهری و انواع پسماندها به محیطی غیربهداشتی و مملو از آلودگی و بوی تعفن تبدیل شود. این در حالی‌ است که این رودخانه در همسایگی برخی از مدارس ومساجد وامامزاده شهر قرار گرفته است ولی تاکنون اقدامی برای رفع این معضل صورت نگرفته است و بعد از سالها همچنان در حال پاس کاری از سوی مدیران ادارات است. این رودخانه‌ امروز به جای آنکه منشأ زیبایی باشد، به معضلی زیست‌ محیطی تبدیل شده است و در بی توجهی کامل مسئولان به حال خود رها شده است.


یکی از شهروندان اردکانی در گفتگو با خبرنگارما، با اشاره به آلودگی شدید این رودخانه اظهار داشت: بخشی از فاضلاب شهری به این رودخانه سرازیر می شود. همچنین ورود زباله های شهری به آب رودخانه نیز از جمله دلایل آلودگی ها و بوی تعفن این رودخانه است. وی خواستار تلاش مسئولین  وشهرداری و دیگر نهادهای ذیربط برای ساماندهی این رودخانه شد.

 یکی دیگر از شهروندان اردکانی، این رودخانه را خطری بزرگ برای سلامت مردم دانست و افزود: با وجود آلودگی‌های رودخانه و گذر آن از میان بافتهای مسکونی شهرستان، این شرایط می تواند موجب ایجاد بیماریهای خطرناکی شودوبا توجه به مشکلاتی که این رودخانه برای شهروندان سپیدانی ایجاد کرده و با عنایت به رسالت مسئولان مربوطه درایجاد رفاه عمومی شهروندان لازم است طرح ساماندهی این گستره در دستور کار قرار گیرد و خدمت رسانی در این بخش نیز به نحو شایسته انجام گیرد وموقعیت جغرافیایی شهر توریستی اردکان که از شرایط زیستی بسیار حساسی برخوردار است که در صورت عدم توجه به آنها توسعه منطقه که آرزوی دیرینه مردم منطقه است نه تنها به نفع آنها تمام نخواهد شد بلکه با ارزش‌ترین دارایی آنها یعنی سلامتی شان را به خطر خواهد انداخت.

گذررودخانه و همسایگی اش با بازارو ریختن زباله های مغازه داران در آن به داخل رودخانه در کنار ورود فاضلاب شهری به نوبه خود از جمله مسائلی است که لزوم ساماندهی وضعیت این محل آلوده را بیش از پیش مشخص می کند

 با شروع فصل سرما و کم شدن آب رودخانه ، تنها چیزی که در بستر آن جاری می‌شود فاضلاب‌ها و پسماندهایی است که مشام هر رهگذری را آزار می‌دهد و به عنوان یکی از دغدغه های اصلی ساکنین دو طرف این رودخانه مطرح و علاوه بر مشکلات جدی بهداشتی باعث دلخوری عابران در حال گذر از این منطقه شده است. چرا که با وجود فاضلاب و پسماندهای رها شده در این رودخانه فرصت مناسبی برای تکثیر حیوانات موزی خصوصا موش بوجود خواهد آمد که وجود آن سلامت مردم را به خطر می اندازد.آیا بهتر نیست متولیان بهداشت و محیط زیست شهرستان با اعمال فشار و مطالبه گری در جهت سلامت شهروندان اقدام جدی در این خصوص انجام دهند؟،منتظر پاسخ مسئولین ذی ربط در این خصوص هستیم.

منبع: مارگون

برچسب ها: زاگرس ، فاضلاب ، رودخانه
نظرات بینندگان