کد خبر: ۱۱۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

نقش مردم فارس در انقلاب اسلامی ایران/ شیراز کانون توجه انقلابیون کشور

مردم دیار فارس همزمان با تهران و قم به صف انقلابیون پیوسته و با روشنگری علمای بزرگی همچون آیت الله محلاتی و شهید آیت الله دستغیب به مقابله با رژیم پهلوی برخاستند.
به گزارش شیرازه، برگزاری جشن های 2500 ساله، جشن فرهنگ و هنر و اعتراض علمای بزرگ این خطه خصوصا مرحوم محلاتی و شهید دستغیب، شیراز را به کانون توجه انقلابیون کشور تبدیل و عزم همگانی برای سرنگونی رژیم گذشته بوجود آورد.
هرچند شهرهایی چون قم و تهران به مثابه‌ مراکز دینی و سیاسی کشور به عنوان کانون اصلی انقلاب به حساب می آمدند ولی اقصی نقاط کشور نیز در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی نقش بارزی داشتند.
در فاصله سال‌های 42 تا 57 اتفاقاتی افتاد که شیراز را در کانون توجه انقلابیون سراسر کشور قرار داد که از جمله آن‌ها برگزاری جشن‌های 2500ساله و جشن‌های فرهنگ و هنر در این شهر بود که باعث اعتراض علمای بزرگ فارس و مخصوصاً آیت الله محلاتی و شهید آیت الله دستغیب شد.
پس از شروع راهپیمایی‌ها در دی ماه 56 (به مناسبت شهادت حاج مصطفی خمینی فرزند امام) در شیراز نیز مساجد بزرگ شهر به کانون انقلاب تبدیل شد، دو حادثه مهمی که در سال 57 در این شهر اتفاق افتاد و رژیم شاه را ناتوان کرد یکی حادثه پنجم رمضان مصادف با شهریور57 بود که پس از سخنرانی مرحوم آیت الله پیشوا در مسجد جامع شهدا (نو) و شعار‌های انقلابی، ساواک و پلیس به مردم حمله کردند و دو نفر شهید و عده‌ای نیز مجروح شدند و سپس در مسجد حبیب شیراز که از هوا و زمین به مردم حمله کردند و عده‌ای شهید و مجروح شدند.

** اولین سروده های انقلاب در شیراز ساخته شد
اهالی این خطه در کنار مبارزات انقلابی هویت فرهنگی خود را در این دوران حفظ کرده و از مشارکت اهالی شهر شیراز در مسایل فرهنگی روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی می توان به تولید سه سرود برجسته و پرطرفدار «بهمن خونین جاویدان»، «22 بهمن روز از خود گذشتن» و «ای توسن بهاران، خوش آمدی به ایران» که در استودیو موسیقی فارس و به دست هنرمندان شیرازی ساخته شد اشاره کرد که بلافاصله پس از ساخته شدن ،در بهمن 57 از شبکه های سراسری پخش شد.

** پیروزی زودهنگام
حضور مردم شیراز در صحنه مبارزاتی انقلاب به حدی پررنگ بود که انقلاب اسلامی در شیراز در تاریخ 21 بهمن سال 57 به پیروزی رسید و تمام موقعیت‌های رژیم شاهنشاهی در این شهر در این روز در اختیار انقلابیون قرار گرفت و مردم دسته دسته برای کمک به مردم شهر‌های دیگر از جمله شهرستان جهرم حرکت کردند و در نهایت صبح روز 22 بهمن مردم شیراز در شاهچراغ اجتماع و تصمیم گرفتند پس از راهپیمایی، برای کمک به تهران عازم شوند، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها آماده شده بود که گروه زیادی از جوانان انقلابی آماده رفتن به تهران شدند.
آقای قهرمانی یکی ازمبارزین و آزادگان قبل از انقلاب گفت:دربحبوحه شکل گیری انقلاب اسلامی در دانشگاه پهلوی که امروزه دانشگاه شیراز نام دارد مشغول تحصیل بودم و به دلیل شرکت در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی دو سال 53 و 54 را در زندان سپری کردم.

** کارهای ضد فرهنگی رژیم پهلوی در شیراز و خروش مردم فارس
او در ادامه می گوید:در آن دوران کشور و استان فارس در همه زمینه ها نظیر اشتغال ، فرهنگ ، اخلاق، سیاست، صنعت و... با مشکلات عدیده ای روبه رو بود، خصوصا کارهای ضدفرهنگی که در دوران شاهنشاهی به عنوان کارهای فرهنگی در شیراز و فارس انجام شد ازجمله جشن هنر ، پخش فیلم های مستهجن در سینماها و جشن های 2500 ساله که اغلب ترویج بی عفتی دیکتاتوری و... بود خون اهالی این خطه کهن را به جوش آورد.
قهرمانی ادامه داد:‌جایزه ها و فعالیت های آموزشی که برای گروه محصلین در آن دوره برگزار می شد ترویج بی بند و باری و فاصله گرفتن از اعتقادات دینی را تبلیغ می کرد هرچند که خوشبختانه این کارها اثر چندانی در جامعه نداشت و پرورش آن نسل در جامعه ای دینی بزرگترین مانعی بود که در آن دوران جامعه را حفظ کرد.

** پارتی بازی و اخذ رشوه در ادارات فارس در رژیم پهلوی رایج بود
قهرمانی بر لزوم پرورش جوانان امروز با تعالیم دینی با توجه به هجمه رسانه ای ماهواره ها و فضای مجازی تاکید کرد و در ادامه گفت: پارتی بازی و رشوه گرفتن در ادارات دولتی قبل از انقلاب رایج و به یک اصل تبدیل شده بود و مردم در هیچ بخشی از امور مملکت دخالت نداشتند و همین موضوع باعث شد عموم مردم علیه آن رژیم فاسد قیام کنند و این کار منجر به پیروزی انقلاب مردمی شد و اینکه در حال حاضر مردم در سرنوشتشان بصورت مستقیم دخالت می کنند و بر همه امور نظارت دارند.
این زندانی سیاسی قبل از انقلاب افزود:اساسا نقش انقلاب در آن دوران برای همه غافلگیر کننده و یک انفجار بود، در آن دوران اجرای برنامه ریزی های ضد فرهنگی در شیرازباعث شد مردم از رژیم شاهنشاهی متنفر شوند و هویت فطری و پاک خود را در مساجد و یا انجمن اسلامی دانشگاه ها پیدا و رشد دهند.
این فعال دانشجویی قبل انقلاب می گوید: در دوران رژیم پهلوی خطوط چپ کمونیستی و بهائیان به راحتی در دانشگاه ها و سطح شهر شیراز جولان می دادند و به همین دلیل در اغلب دانشگاههای استان فارس من جمله دانشگاه پهلوی(دانشگاه شیراز) فعالیت های انقلابی در قالب انجمن اسلامی دانشگاهها شکل می گرفت و رژیم تا حدودی نتوانسته بود این موضوع را خفه کند و خوشبختانه افراد مومن و انقلابی در راس هدایت جنبش های دانشجوئی شیراز قرار داشتند که اغلب بعد پیروزی انقلاب جزو چهره های شاخص نظام اسلامی محسوب شده اند.

** دانشجویان مبارز قبل از انقلاب شیراز بطور ناگهانی ناپدید می شدند
او اینگونه سخن خود را ادامه می دهد که روشنگری و افشاگری در دانشگاه شیراز بصورت مداوم توسط دانشجوهای فعال و انقلابی انجام می شد و به همین دلیل اغلب مواقع مهره های کلیدی در زندان به سر می بردند بگونه ای که بسیاری از همکلاسی و هم دانشگاهی های ما در آن دوران بطور ناگهانی ناپدید می شدند و این غیبت مدتها به طول می انجامید و بالاخره بعد از ماهها و یا سالها متوجه می شدیم که در زندانهای ساواک و رژیم شاهنشاهی به سر می بردند.
علیرضا کرمی از فعالان سیاسی قبل انقلاب در شیراز است که دوره ای را در زندانهای ساواک نیز گذرانده  به خبرنگار ما گفت: در سال 57 و زمانی که تظاهرات مردمی، آرام آرام تمام شهرهای مختلف کشور را در بر گرفته بود شیراز هم یکی از همین شهرها بود که نخستین تظاهرات این شهر در سال 1357 در روز 15 اردیبهشت هنگام خروج نمازگزاران از مسجد خیرات شیراز صورت گرفت که علاوه بر این روز، در روزهای بعد نیز تظاهرات ادامه یافت.
او ادامه داد:‌18 اردیبهشت 57 در آستانه برگزاری عزای عمومی چله سوم شهدا در شیراز، مردم در ساعات مختلف در چند نقطه از شهر دست به تظاهرات زدند و ضمن سر دادن شعار با دخالت پلیس و دستگیری تعدادی ، مردم متفرق شدند. بعدازظهر آن روز نیز عده‌ای از دانشجویان دانشگاه پهلوی دست به تظاهرات زدند که مأموران دولتی و پلیس هم نسبت به این تظاهرات واکنش نشان دادند که یک نفر شهید و تعدادی نیز مجروح شدند در این روز در حوادث کازرون نیز یک نفر به شهادت رسید که این برخورد خشونت‌آمیز مأموران دولتی موجب شد که در 20 اردیبهشت نیز در شهرهای شیراز و کازرون تظاهرات اعتراض‌آمیز ادامه یابد.
حسن اسدی یکی دیگر از آزادگان قبل از انقلاب شیراز است می گوید: مردم شیراز که در صف اول مبارزه علیه رژیم پهلوی قرار داشتند با ورود امام خمینی (ره) به ایران نیز یکپارچه شور و شوق و برنامه‌های مختلف را به اجرا در آوردند و کمیته هماهنگی تظاهرات این شهر، عده‌ای را برای استقبال از امام خمینی به تهران اعزام کرد.
وی ادامه داد: در شیراز نیز مردم به تجمع در حرم شاهچراغ فرا خوانده شدند که قرائت اعلامیه امام خمینی، سخنرانی و سپس پخش سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا از جمله برنامه‌هایی بود که در این گردهمایی به اجرا درآمد، از بعدازظهر روز 12 بهمن تا روزهای بعد مردم شیراز و سایر شهرهای فارس در سرور و شادمانی به سر می‌بردند ،در این استان ، علاوه بر شیراز شهرهای بزرگی چون لار، جهرم، کازرون و فسا نیز مرکز انقلاب و مبارزات انقلابیون بود.
دوکوهکی یکی دیگر از مبارزین قبل از انقلاب معتقد است که همه مسئولان به انقلاب بدهکار هستند و لازم است برای اهداف انقلاب که خدمت به مردم بوده حداکثر تلاش خود را انجام دهند.
عبدالله قنبری، آزاده سیاسی قبل انقلاب است که به خبرنگار ما می گوید: مدیران فارس هر هفته باید از ادارات این استان بطور نامحسوس بازدید کنند و اگر این کار را انجام دهند خواهند دید که خیلی از رفتارها با مردم مناسب نیست و این رفتار جزو اهداف انقلاب نبوده و دقیقا برعکس این گونه رفتارها مدنظر انقلاب اسلامی بوده است.
قنبری ادامه داد: کار اصلی مسئولان باید پیگیری مشکلات مردم باشد و به دردهای مردم رسیدگی کنند که این مساله از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده است، مسئولان باید مشکلات مردم و جامعه را پیش بینی کنند و اجازه ندهند این مسائل بزرگ شده و به کف خیابان ها کشیده شود.
وی بر این نکته که کسانی که دوران قبل از انقلاب را درک کرده اند باید مشکلات آن دوران را به جوانان انتقال دهند تاکید کرد.
ایرنا
نظرات بینندگان