کد خبر: ۱۱۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
تنبیهی به جای میله‌های زندان؛

متهم فیروزآبادی بانی ترک اعتیاد همنوعانش شد

قانون حکم جایگزین حبس در ایران عمر کوتاهی دارد اما در شهرستان فیروزآباد فارس سبب رهایی یک جوان از میله‌های زندان شده است.
به گزارش شیرازه، چندی پیش در حوزه قضایی فارس تصمیم جالبی گرفته شد اما برخلاف دیگر جریان‌های روز که به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود، چندان مورد توجه قرار نگرفت. جوانی 25 ساله به جرم حمل شیشه در شهرستان فیروزآباد بازداشت و قرار بود به شش سال حبس محکوم شود اما با تصمیم قاضی این پرونده متهم در ازای جرمی که انجام داده باید 3 زندانی جرائم مالی غیر عمد را از پشت میله‌های زندان آزاد کند.

متهم این پرونده درباره دستگیری خود می‌گوید:به دلیل ظاهر آشفته‌ای که بر اثر مصرف مواد مخدر داشتم دستگیر و به دادگاه فرستاده شدم.  زمان دستگیری 4 ماه می‌شد که به شیشه اعتیاد پیدا کرده بودم. از آنجا که اعتیادم بسیار شدید بود مدام برای تهیه مواد سرگردان می‌شدم.

وی به دلایل اعتیاد خود اشاره و اضافه می‌کند: دستمزدم به عنوان یک کارگر ساختمانی پائین بود و از طرفی مادری بیمار داشتم که باید هزینه درمان او را تامین می‌کردم. این امر و مشکلات اقتصادی سبب شد که به اعتیاد کشیده شوم. 

این متهم پرونده با بیان اینکه زمان بررسی پرونده‌ام کمتر از یک ساعت و نیم طول کشید، می‌افزاید: پس از دستگیری مدام ترس داشتم که حکمم حبس چند ساله باشد و گمان می‌کردم حداقل هفت سال زندانی شوم.  از طرفی می‌ترسیدم نوزاد تازه متولد شده‌ام تا چند سال بدون پدر بزرگ شود وهیمن ترس موجب شد برای قاضی پرونده تشریح کنم که بیش از هر موضوع دیگری نگران آینده فرزند و همسرم هستم.

وی درباره مجازاتی که قاضی پرونده برایش در نظر گرفته است می‌گوید: فراهم کردن زمینه آزادسازی سه زندانی مالی غیر عمد در طول سه سال، تهیه و توزیع بروشور معرفی هشدارهای مضرات مصرف مواد مخدر، ارائه خدمات رایگان در کمپ ترک اعتیاد و تشویق چند معتاد به ترک مصرف مواد مخدر حکم‌هایی بودند که برای من در نظر گرفته شد تا با اجرای آنها بتوانم از میله‌های زندان رهایی یابم.

این متهم که محکوم به آزادسازی سه زندانی مالی غیر عمدی است، می‌گوید: پولی برای اجرای حکم ندارم اما می‌توانم زمینه‌ای را فراهم کنم که با کمک خیران سه زندانی غیر عمد از زندان آزاد شوند. وی برای حکم دیگرش که ترک اعتیاد همنوعان است، می‌افزاید: باید به پارک‌ها بروم وپس از شناسایی معتادان با ارائه مقاله و توضیحات آنها را برای ترک اعتیاد تشویق کنم. تاکنون نیز سه نفر رابه مراکز ترک اعتیاد راهنمایی کرده‌ام. 

صمد چوبینه، قاضی این پرونده درباره حکم جایگزین حبس می‌گوید: با توجه به اینکه در ایران قانون حکم جایگزین حبس عمر کوتاهی دارد، اما از ابتدای امر تاکنون توانسته‌ام برای کمتر از 50 متهم این قانون را اجرا کنم.

وی می‌افزاید: معتقدم با اجرای این حکم علاوه بر اینکه می‌توان به خانواده زندانیان کمک کرد فرهنگ حکم حبس جایگزین نیز در جامعه نهادینه می‌شود. 

رئیس دادگستری شهرستان فیروزآباد می‌افزاید: زندان دانشگاه جرم است و هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم در این محل زندانی را اصلاح و تربیت کنیم به همین دلیل باید بستری فراهم شود تا افرادی که مرتکب اشتباه می‌شوند با اجرای قانون حکم حبس جایگزین فرصتی دوباره بیابند.

چوبینه با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تا حد توان از این قانون استفاده کرده‌ام می‌افزاید: هیچ گاه از تصمیم خود پشیمان نشده‌ام زیرا از این حکم برای افرادی استفاده کرده‌ام که از اشتباه خود واقعا پشیمان بودند و معتقدم چنین مجازات جایگزینی بهتر می‌تواند متهمان را به زندگی دوباره و دوری از کارهای خلاف ترغیب کند.

این قاضی در پاسخ به این سئوال که چه طور این متهم را مناسب چنین مجازاتی دانستید می‌گوید: این مجرم از همان روز اول دادگاه ابراز پشیمانی کرد. افسوس و نگرانی در صحبت‌هایش موج می‌زد.

 چوبینه در سال گذشته نیز موفق شد از قصاص یک جوان محکوم به اعدام که مرتکب قتل شده بود، جلوگیری کند. شرط آزادی متهم این بود که مبلغ 600 میلیون تومان را برای ساخت یک مرکز فرهنگی و دارالقران هزینه کند که این مبلغ از سوی خانوده قاتل ودیگر خیران جمع‌آوری و بر اساس سازش خانواده مقتول، قاتل از زندان آزاد شد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان