کد خبر: ۱۱۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

پایگاه‌های نظامی که آمریکا سعی در مخفی نگه‌داشتن آنها دارد، کدامند؟/ افشای نقشه پایگاه‌های نظامی آمریکا

به دنبال افشای نقشه پایگاه‌های نظامی آمریکا توسط یک نرم‌افزار تلفن همراه، پایگاه خبری اسپوتنیک طی گزارشی اقدام به انتشار فهرستی از پایگاه‌های نظامی آمریکا کرد که واشنگتن سعی در مخفی نگه‌داشتن آنها دارد.

به گزارش شیرازه، چندی پیش انتشار خبری مبنی بر افشای نقشه پایگاه‌های نظامی آمریکا توسط یک برنامه و اپلیکیشن موبایلی، به یکی از اخبار پر بازدید و داغ رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ خبری مبنی بر اینکه شرکت «استراوا» سازنده برنامه‌های مدیریت تمرینات ورزشی که از «جی پی اس» گوشی تلفن همراه برای ردگیری و مکان‌یابی محل فعالیت‌های ورزشی کاربرانش استفاده می‌کند، عملا اقدام به افشای موقعیت پایگاه های نظامی آمریکا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، این برنامه که توسط آن اطلاعات مربوط به مسیرهای ورزشی نظامیان خارجی به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌تواند موقعیت پایگاه‌های نظامی مخفی آن‌ها را فاش کند.

این نقشه که در نوامبر سال 2017 منتشر شد، تمام فعالیت‌های آپلود شده در استراوا را نشان می‌دهد و به گزارش این شرکت این اطلاعات شامل بیش از 3 تریلیون نقاط داده «جی پی اس» است.

در نوامبر گذشته این سایت نقشه گرمایی مجموعه فعالیت‌های کاربران خود در سراسر دنیا را منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی از یک میلیارد کاربر برنامه یادشده در کل دنیا بود و بسیاری از کشورهای جهان را در برمی‌گرفت.

تحلیلگران بر این باورند که تنوع اطلاعات موجود در نقشه مذکور به بسیاری از افراد این امکان را خواهد داد که موقعیت پایگاه‌های نظامی آمریکا را شناسایی کرده و از فعالیت‌های روزمره کارکنان آنها مطلع شوند.

یکی از اعضای موسسه United Conflict Analysts در این باره می‌گوید: افرادی که اطلاعات اولیه را در مورد پایگاه‌های نظامی آمریکا در اختیار داشته باشند می‌توانند موقعیت کارکنان آنها را هم زیرنظر بگیرند زیرا بسیاری از نظامیان آمریکایی هم از برنامه تلفن همراه مذکور استفاده می کنند.

این برنامه می‌تواند بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله تلفن‌‌های هوشمند استفاده شود تا مسیرهای متداول برای ورزش در شهرهای بزرگ و یا افرادی را که در مناطق دور افتاده‌ای الگوهای ورزشی غیر معمول دارند را مشخص کند.

با این حال تحلیلگران نظامی بر این باورند که این نقشه‌ها جزئیات کافی برای افشای اطلاعات فوق محرمانه کارکنان نظامی را مشخص می‌‌کند و در مناطقی مانند افغانستان، جیبوتی و سوریه که کاربران استراوا را منحصرا نظامیان خارجی تشکیل می‌دهند، پایگاه نظامی آن‌ها به روشنی روی نقشه دیده می‌شود.

 

 

خبرگزاری اسپوتنیک هم اینک در مطلبی جدید با طرح پرسش‌هایی به بررسی این پایگاه‌ها و موقعیت آنها پرداخته و می‌نویسد: پایگاه‌های نظامی مخفی آمریکا برای چه اهدافی بکار می‌روند؟ آیا تعداد آنها زیاد است؟ این پایگاه‌ها در کدام کشورها مستقرند؟

به گزارش اسپوتینک، برخی پایگاه‌های نظامی مخفی آمریکا برای عموم آشکار است اما در مورد برخی دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد. این در حالیست که حتی اگر مقامات آمریکا اطلاعات مربوط به موقعیت برخی از این پایگاه‌ها را اعلام کرده باشند، موقعیت جغرافیایی و مأموریت‌های مربوط به آنها احتمالا همچنان ناشناخته است که در زیر به آنها می‌پردازیم:

«منطقه 6»

طی سال 2016 میلادی، نشریه «لاس‌وگاس ریویو» اقدام به انتشار اطلاعاتی از یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا موسوم به «منطقه 6» کرد.

براساس اعلام این نشریه، این پایگاه نظامی در محدوده 130 کیلومتری شمال غرب لاس وگاس در محل ذخیره‌سازی و انبار ضایعات رادیواکتیو در کوه یوکای صحرای نوادا قرار دارد و از آن در آزمایش‌ هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و هواپیماهای نظامی کوچک استفاده می‌شود.

بنابر اعلام این نشریه، این منطقه پیشتر صحنه انجام آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی فوق‌‌العاده مخفی بوده است و متشکل از منطقه فرودی به طول 1500 متر، یک آشیانه (پرواز) بزرگ و چندین ساختمان فنی است.

طبق اعلام این منبع، نام‌ رسمی این پایگاه مشخص نیست اما گردشگرانی که با اتوبوس یا اتومبیل به نوادا سفر می‌کنند، اظهار داشته‌اند که توانسته‌اند حصار «منطقه 6» را رؤیت کنند.

«منطقه 6» که احداث آن چیزی در حدود 9.6 میلیون دلار هزینه برای مقامات آمریکایی در بر داشته، طی سال‌های 1950 ساخته و تأسیس شد. با این وجود دولت آمریکا تا سال 2013 وجود آن را به طور رسمی اعلام نکرده بود.

 

 

«منطقه 51»

مأموریت‌های پایگاه نظامی آمریکا تحت عنوان «منطقه 51» هنوز علنی نشده‌اند. این پایگاه در وسط صحرای نوادا قرار دارد و به پایگاه نیروی هوایی «ادواردز» در کالیفرنیا متصل است.

این پایگاه نظامی در سال 1995 میلادی تأسیس شد و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در سال 2013 میلادی با انتشار گزارشی رسمی در مورد تاریخچه هواپیمای جاسوسی لاکهید یو-2 (U-2) هواپیمای شناسایی آمریکایی دوران جنگ سرد، برای نخستین بار به طور رسمی به وجود چنین مکانی اذعان کرد. برخی این پایگاه را مکان و قرارگاه تماس دولت آمریکا با موجودات فضایی و فرازمینی می‌دانند.

 

 

پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در عربستان سعودی

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» طی سال 2013 اعلام کرد که آمریکا در سال 2011 بمنظور انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه، اقدام به احداث یک پایگاه نظامی در عربستان سعودی کرده است.

بنابر اعلام این روزنامه، یکی از حملات صورت گرفته از محل این پایگاه منجر به کشته شدن «انوار الاولاکی» از رهبران القاعده در شبه‌جزیره عربی در سال 2011 شد.

 

 

پایگاه هاروی

پایگاه هاروی در کارولینای شمالی یکی از نهادهای سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) محسوب می‌شود که در سال 1961 ساخته شد.

بنابر اعلام برخی منابع، نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا برای آموزش قتل «اسامه بن‌لادن» رهبر القاعده آموزش می‌دیدند.

وبسایت Cryptome.org تصاویری را از این مکان منتشر کرده که طبق اعلام رسانه‌ها شباهت زیادی به محل زندگی «اسامه بن‌لادن» در پاکستان دارد.

 

 

مرکز فورت دتریک

مرکز فورت دتریک یک مرکز پزشکی نظامی فرماندهی ارتش آمریکاست که در شمال شهر فردریک در ایالت مریلند واقع شده است.

این مرکز تا سال 1969 برای تحقق برنامه‌ سلاح‌های بیولوژیک اختصاص داشت. بنابر اعلام «جاکوب سگال» زیست‌شناس آلمانی بیماری ایدز (HIV) در این مرکز بوجود آمده است.

علاوه بر این، بر اساس یک مطالعه که توسط دانشکده بهداشت عمومی «جان هاپکینز بلومبرگ» (JHSPH) در مریلند منتشر شده است، بسیاری از موارد سرطان درحوالی این محل ثبت شده که می‌تواند به این پایگاه ارتباط داشته باشد.

 

 

فارس

نظرات بینندگان