کد خبر: ۱۱۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
همای هنر بر شانه‌های استاد برکت:

دستان پینه بسته‌ای که به خاک جان می دهد

استاد برکت هنرمند پیشکسوت استهباناتی ، تندیس همای هنر پیشکسوتان صنایع دستی کشور را از آن خود کرد.
به گزارش شیرازه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در مراسمی از استاد محمد باقر برکت هنرمند پیشکسوت که بیش از هفت دهه در رشته سرامیک تک پخت استهبان فعالیت می‌کند و چراغ این هنر اصیل را در کارگاه کوچکش روشن نگه داشته است، با اعطای تندیس همای هنر تقدیر شد.
مصیب امیری افزود: سرامیک استهبان از هنر‌های اصیل و پر زحمتی است که با سنگ سلیس‌های آسیاب شده از کوه‌ها ساخته می‌شود.
این هنر قدمتی هزار و ۲۰۰ ساله دارد و از خاک تا رنگ و لعابش همه با شیوه‌ای کاملا سنتی و با دست ساخته می‌شود و تک پختی بودن و مواد اولیه خاصش آن را در میان هنری‌های دستی در دنیا منحصر به فرد کرده است.
به گفته وی تنها استاد سازنده سرامیک در فارس ، برای ساخت هر کدام از این ظروف باید ۲۲ مرحله کار کرد و یک ماه انتظار کشید تا آماده ارائه شود.
استاد محمد باقر برکت بابیان اینکه این هنر ۱۱ نسل است که در این خانواده از پدر به پسر رسیده ، گفت : از مواد اولیه تا ساخت و کوره و آسیاب همگی باید با دست ساخته شود، چون کوره‌های صنعتی با ۹۵۰ درجه پاسخگوی پخت این سفال نیست و این کار باید در کوره‌های سنتی با ۱۲۰۰ درجه پخته شود.
در گذشته ۳۶ کارگاه در استهبان به این صنعت مشغول بود، اما اکنون تنها یک کارگاه در خانواده برکت باقی مانده که احیاگر این هنر کهن است.
دستان پینه بسته‌ای که به خاک جان می دهد
محمد باقر برکت متولد ۱۳۰۸ در طول عمر با برکت خود همواره با شوقی فراوان در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی در کشور حضور یافته و هنر دستان خود را در معرض دید علاقمندان گذاشته است.
 چهارمین دوره برنامه همای هنر ویژه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی کشور امروز با حضور دکتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در تهران برگزار شد.
صدا و سیما
نظرات بینندگان