کد خبر: ۱۱۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

تولید پروبیوتیک‌های مقاوم در برابر حرارت در شیراز

متخصصان شیرازی، موفق به تولید پروبیوتیک‌های مقاوم در برابر حرارت شدند که از التهاب روده و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.
به گزارش شیرازه، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراورده‌های زیستی پردیس رشد مهرگان گفت: این مواد در ترکیب با سه نوع باکتری دیگر به صورت پودر، تولید و در بسته بندی‌های مختلف برای رفع مشکلات گوارشی افراد کاربرد دارد.
دهقان بیان کرد: پیش از این بهره بردن از خواص پروبیوتیک‌ها تنها با استفاده از فرآورده‌های تخمیری سنتی نظیر ماست، دوغ و کشک میسر بود که با تلاش شرکت‌های تولید فرآورده‌های لبنی و با افزودن باکتری‌های پروبیوتیک به محصولات لبنی نظیر ماست، تولید و عرضه صنعتی فرآورده‌های پروبیوتیک میسر شد.
وی افزود: با تلاش محققین ایرانی در دهه نود شکل‌های جدید کپسول و قرص محصولات پروبیوتیک در کشور رایج شد و در حال حاضر محصولات غذایی فراسودمند پروبیوتیک نظیر نان، کیک، کلوچه، دونات، گز، مسقطی و حتی نوشابه در کشور تولید شده است.
تولید پروبیوتیک‌های مقاوم در برابر حرارت در شیراز
 
پروبیوتیک ها، میکروب‌ها، مخمر‌ها و باکتری‌های مفید و خوبی هستند که به حفظ سلامتی انسان کمک می‌کنند و به طور طبیعی در بدن وجود دارند.
فارس پس از تهران دومین استان تولید کننده مواد پروبیوتیکی است و در حال حاضر ۲۵ درصد این مواد در شیراز تولید می‌شود.
دکتر پورخواجه فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند که از التهاب روده و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کنند.
وی افزود: این مواد در تقویت سیستم ایمنی در درمان سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده و درمان اسهال‌های عفونی، درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، درمان بیماری‌های کبدی، درمان بیماری‌های زنان، معده و فشار خون موثر هستند.
 دکتر کامران باقری لنکرانی نیز معتقد است: پروبیوتیک‌ها به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، کروم و ویتامین‌های A، D، E. و K. کمک می‌کنند.
این متخصص گوارش افزود: استفاده از غذا‌های آماده، مصرف غذا‌های چرب، استفاده از غذا‌هایی که با روغن در حرارت زیاد به مدت کم پخته شده اند، روغن‌های چند بار استفاده شده، مصرف قند زیاد و استعمال دخانیات در برهم زدن تعادل باکتریایی روده و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده نقش موثری دارد.
فرآورده‏ های حاوی باکتری‏‌های پروبیوتیک شامل سه گروه فرآورده ‏های لبنی، فرآورده ‏های غذایی غیر لبنی و مکمل‏‌های غیرغذایی است.
فرآورده‏‌های لبنی پروبیوتیک به ویژه ماست پروبیوتیک، رایج ‏ترین مواد غذایی است که به عنوان محصولات پروبیوتیک مصرف می‏ شود
آمریکا، ژاپن و پس از آن کشور‌های اروپایی بیشترین تولید محصولات پروبیوتیک را دارند و مردم این کشور‌ها از خرید و مصرف این مواد غذایی استقبال می‌کنند.
بسیاری از ایرانی‌ها هنگام خرید مواد غذایی کمتر به مندرجات نصب شده روی مواد غذایی توجه می‌کنند و از سوی دیگر کمتر به سراغ مصرف این فراورده‌های سالم می‌روند.
مواد پروبیوتیک را می‌توان در جیره غذایی گونه‌های مختلف دام، طیور و آبزیان استفاده کرد. استفاده از پروبیوتیک‌ها در صنعت دامپروری باعث می‌شود تا با کاهش میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها و سایر مواد مضر نظیر سموم قارچی و شیمیایی که به طور ناخواسته وارد غذای آن‌ها می‌شود، زنجیره تولید مواد غذایی بهتری ایجاد شود.
تولید پروبیوتیک‌های مقاوم در برابر حرارت در شیراز
احمدی تولید کننده محصولات لبنی در فارس می‌گوید: در برخی از شرکت‌های تولید لبنیات استان محصولات دارای مواد پروبیوتیک تولید و به بازار عرضه می‌شود که از نظر قیمت تفاوت زیادی با محصولات عادی ندارد، اما مردم از مصرف این مواد استقبال نمی‌کنند.
یکی از مصرف کننده‌های این نوع مواد غذایی در شیراز هم می‌گوید: لبنیات پروبیوتیک در بیشتر سوپر مارکت‌ها وجود دارد و از نظر قیمت هم خیلی گران نیستند، اما مردم آگاهی کافی از این مواد غذایی ندارند.
مواد پروبیوتیک باید در جیره دام چهارپایان هم استفاده شود تا پس از ورود به کارخانه بتوان از شیر حاوی پروبیوتیک بیشتر استفاده کرد.
استاد دانشکده دامپزشکی شیراز می‌گوید: پروبیوتیک‌ها ترکیبات میکروبی زنده‌ای هستند که به جیره دام و طیور اضافه می‌شوند و اثر بسیار مطلوبی بر عملکرد و سلامت آن‌ها دارند.
شکر فروش افزود: این مواد نه تنها ایجاد بیماری نمی‌کنند، بلکه از تکثیر و رشد باکتری‌های بیماری زا نیز در دستگاه گوارش حیوانات جلوگیری کرده و موجب افزایش میکروفلور مفید در سیستم گوارش طیور می‌شوند.
بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی به دریافت مجوز تولید محصولات غذایی پروبیوتیک ندارند، زیرا دریافت این مجوز چندان تاثیری در افزایش مصرف محصولات آنان به دلیل ناآگاهی مردم از فواید پروبیوتیک‌ها ندارد.
خرم عمادی از گاوداران استان فارسی که از پربیوتیک به صورت مکمل در خوراک دام‌ها استفاده می‌کند، افزایش میزان تولید و سلامت دام هایش را از مهم ترین مزایای استفاده از این مواد اعلام می‌کند.
اما برخی گامداران هم می‌گویند: هزینه بالای مکمل‌های پربیوتیک، عاملی است که سبب می‌شود آن‌ها نتوانند از این مواد استفاده کنند.
با توجه به فواید بی‏ شمار مکمل‌های پربیوتیک بر سلامتی افراد جامعه و با افزایش روزافزون مصرف انواع مختلف مواد غذایی مخاطره آمیزی که در دسترس همگان قرار گرفته، مصرف فرآورده‏‌های پروبیوتیک جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی جوامع پیشرفته شده است.

صدا وسیما
نظرات بینندگان