کد خبر: ۱۱۹۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

در آستانه چهل سالگی؛ کجا بودیم، کجا هستیم؟

مقایسه داشته‌های فعلی ملت ایران در حوزه‌های مختلف از جمله «استقلال کشور»، «مردم‌سالاری و حاکمیت مردم‌»، «تولید علم و فناوری»، «پیشرفت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و...»، و «رشد معنویت» با دوره پهلوی مشخص می کند کجا بوده‌ایم و امروز کجا ایستاده‌ایم.
در آستانه چهل سالگی؛ کجا بودیم، کجا هستیم؟
شیرازه؛ نزدیک به چهل سال از عمر انقلاب اسلامی و به طبع، عمر جمهوری اسلامی میگذرد. نگاهی به پیش و پس از آن میتواند انسان را متوجه بسیاری اتفاقا کند. مقایسه آنچه بودیم با وضعیت امروز نشان‌دهنده عمق و میزان تحولی است که ملت ایران آن را طی چهل سال گذشته تجربه کرده است.

"استقلال و عزت" را شاید بتوان مهمترین دستاوردی قلمداد کرد که انقلاب اسلامی نثار ملت ایران کرده است. ارائه مدل کارآمدی از مردم‌سالاری دینی و پیشرفت های شگرف در حوزه‌های علمی، نظامی و... همه و همه موید این واقعیت است که امروز قابل مقایسه با دیروز نیست.اگر چه در برخی شاخصه ها با توجه به مسیر پرفراز و نشیب گذشته هنوز آنگونه که باید انتظارها برآورده نشده است. خصوصاً در مبحث اقتصاد، که جمهوری اسلامی در آستانه چهل سالگی با توجه به تحریم های ظالمانه با چالش هایی بعضاً جدی مواجه است.
 
مقایسه داشته‌های فعلی ملت ایران پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله «استقلال کشور»، «مردم‌سالاری و حاکمیت مردم‌»، «تولید علم و فناوری»، «پیشرفت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و...»، و «رشد معنویت» با دوره پهلوی مشخص می کند کجا بوده‌ایم و امروز کجا ایستاده‌ایم.

 در متن زیر به اختصار دو پیشرفت مهم، اصلی و موفق جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت:

استقلال کشور و عزت مردم

«استقلال» را شاید بتوان اولین و اصلی‌ترین شعار انقلاب اسلامی ملت ایران نامید، دخالت گسترده کشورهای غربی در امور ایران در دوره پهلوی به صورت آشکار و بدون واهمه روز به روز در حال افزایش بود.

اسدالله علم نخست وزیر و وزیر دربار که خاطرات روزانه او چهره‌ای بدون روتوش از  پهلوی را به آیندگان به یادگار گذاشته است در این باره می‌نویسد: «از مدت‌ها پیش شکایت داشته‌ام عمال بیگانه در دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بسیاری از وزارتخانه‌ها نفوذ کرده‌اند. شاه با این همه گزارش‌های اطلاعاتی که دریافت می‌کند، این حقیقت را نادیده می‌گیرد. این ما هستیم که تحت فشار قرار داریم نه طرف مقابل. وقتی خزانه خالی است چگونه می‌توانیم وارد جنگ اقتصادی شویم؟»
 
به استناد این قسمت از خاطرات اسدالله علم و مستندات مشابه به راحتی میتوان دریافت که خود رژیم پهلوی معتقد و اطلاع داشته است که عناصر بیگانه در تمامی شئون کشور از دولت گرفته تا بانک مرکزی و سازمان برنامه نفوذ کرده و استقلال کشور در خطر جدی قرار گرفته است ولی شاه نسبت به این مساله بی توجه و از کنار آن به سادگی عبور می‌کرد.

نمونه ی دیگر این دخالت ها در متن زیر به خوبی عیان است: «مخالفت من فقط با سیاست جانکاه ده ساله گذشته آمریکا است... سال‌ها است که دولت آمریکا با تمام قوا ولی با عناوین به ظاهر فریبنده در تمام شئون زندگی ما دخالت کرده و انگشت دارد و هر زمان به طریقی برای ما حادثه آفریده و تعیین سرنوشت می‌کند، تمام وزارتخانه‌ها و بنگاه‌های تجاری و اقتصادی و عمرانی وابسته به دولت ایران زیر نظر ماموران و نمایندگان مختلف آمریکایی قرار گرفته و آنان در غالب جاها نه تنها به عنوان مشاور و مستشار بلکه به صورت دستوردهنده و کارفرما در زندگی ما مداخله می‌کنند. اقتصاد کشور به وسیله عوامل و ایادی داخلی و خارجی دولت آمریکا به کلی درهم ریخته و اکنون وضع به شکلی درآمده که طبق اظهار آقای نخست‌وزیر هم دستگاه اقتصادی دولت در آستانه ورشکستگی است و هم ملت و ما هر روز ناگزیر هستیم که دست تکدی به سوی آمریکا و آمریکائیان دراز کنیم و برای گرداندن چرخ زندگی خود از آنان قرضه و اعتبار بگیریم».

 این صحبت ها، صحبت های چهره های انقلابی دوران پهلوی نیست، آنچه خواندید صحبت های  "احمد آرامش" است که مدتی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه ایران در دولت شریف امامی است.

امروز نزدیک به چهار دهه از سقوط رژیمی که همه مقدرات ایران اسلامی را تحت حاکمیت و نظارت غرب و به ویژه آمریکا قرار داده بود می‌گذرد، استقلال و عزت ایران در دوره پس از انقلاب اسلامی زبانزد خاص و عام است، در جنگ تحمیلی و در حالی که ابرقدرت‌های شرق و غرب از رژیم بعث صدام حمایت می‌کردند ایران اسلامی تنهای تنهای تنها و استقلال هر چه تمام در برابر تهاجم بیگانه ایستاد، اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی خود را به خواست بیگانه گره نزد و امروز هر چه در کشور می‌گذرد محصول خواست و تصمیم ملت ایران است و یکی از شعارهای اساسی ملت ایران در دوره انقلاب یعنی «استقلال» تحقق پیدا کرده است.
 
قدرت نظامی و پیروزی‌های منطقه‌ای

برخی از قدیمی ها در خاطره دارند که خاندان پهلوی و خصوصاً رضاشاه چگونه به ارتش و سیستم نظامی خود می بالید به اتکای آن یک دیکتاتوری تمام‌عیار در کشور حاکم کرده بود. اما در شهریور 1320 و به دنبال حمله متفقین، ارتش مثلاً مقتدر رضاشاه بدون هیچ‌گونه مقاومتی سلاح بر زمین گذاشت و عقب نشست و حالا بیش از هفتاد سال از آن روزها میگذرد نیروهای نظامی ایران بدون هیچ گونه وابستگی نظامی امروز حافظ استقلال و تمامیت ارضی ایران هستند و توانسته اند آمریکا را در خاورمیانه زمین گیر کنند.

برای مثال در حالی که آمریکا با فتنه به وجود آمده در سوریه گمان می‌کرد این کشور را از محور مقاومت جدا کرده است حضور مدافعان حرم این اجازه را به آنها نداد و تمام نقشه های آنها را نقش بر آب کرد.

 نیروهای نظامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حافظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بوده‌اند تا جایی که امروز قدرت موشکی ایران آمریکا را به هراس انداخته و نگران ساخته است.
*ابراهیم شیشه گر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
0
جمله های طولانی یعنی توانمندی صاحب قلم وتسلط برموضوع