کد خبر: ۱۱۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

هم‌پیمان شدن دانش‌آموزان شیرازی برای نخریدن مواد محترقه

جمعی از دانش‌آموزان شیرازی در همایش دانش‌آموزی ایمنی در چهارشنبه برای نخریدن مواد محترقه، هم پیمان شدند.
به گزارش شیرازه، همایش دانش‌آموزی ایمنی در چهارشنبه‌ی آخر سال،برای دومین سال با همت و همکاری بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) و سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز برگزار شد، ارتقاء فرهنگ ایمنی خصوصا در ایام پایانی سال و چهارشنبه سوری را دنبال می‌کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هدف از برگزاري اين همايش ارتقای فرهنگ ایمنی در دانش آموزان در مواجه با خطرات احتمالی چهارشنبه آخر سال است، گفت: پیشگیری از حوادث تلخ ناشی از رعایت نشدن مسائل ایمنی و استفاده از موادمحترقه در چهارشنبه پایان سال، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی در جامعه است .

عبدالخالق کشاورزی با اشاره به مراحل آگاهی، آموزش و الزام برای ارتقای فرهنگ ایمنی مردم، آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان، بر احترام به شخصیت افراد در مراحل آگاه سازی تاکید کرد و گفت: راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است .

رییس کمیته سوختگی استان فارس گفت: براساس آمارها ۴۸ درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند و بیش از ۳۴ درصد آسیب دیدگان دانش آموزان بوده‌اند.

او افزود: آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است و هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد .

دبیر کمیته سوختگی استان فارس نیز اضافه كرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان آسيب‌پذيرترين گروه در اين ايام محسوب مي‌شوند، با همکاری آموزش و پرورش استان فارس اين همايش پيش‌بيني و برگزار شد.

ثریا ایران پاک آشنایی دانش آموزان با خدمات سازمان آتش نشانی، آشنایی با خطرات مواد محترقه و منفجره و پیشگیری از آن، آشنایی با مصدومان حوادث چهارشنیه سوری سال های قبل از نزدیک در راستای تاثیرپذیری هرچه بیشتر در زمینه رعایت ایمنی در مراسم چهارشنبه آخر سال را از اهداف این همایش برشمرد.

او اضافه کرد: آشنایی با انواع سوختگی ها و امداد اولیه، امضای میثاق نامه دانش آموزی "تحریم مواد منفجره و محترقه" در آخرین چهارشنبه سال، آموزش عملی نحوه استفاده از خاموش کننده دستی برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال نیز از دیگر برنامه های این همایش بود .

ایران‌پاک ادامه داد: تمامی موادی که در نارنجک، ترقه، منور و ساير مواد آتش زا و محترقه استفاده مي شوند، از مواد منفجره و آتش گير هستند که ماده اي خطرناک است و صدمات جبران ناپذيري را به دنبال دارد .

دبیر کمیته‌ی سوختگی استان فارس با تاکید براینکه نگهداری مواد محترقه حتی در حجم کم در جیب لباس‌ها بشدت خطرناک است، گفت: 15 تا 20 دقيقه صبر کنيد بعد آن را جمع آوري کرده و در يک سطل محتوي آب بريزد و سپس دفع کنيد، هميشه در مواقع آتش بازی برای اطفای حريق، آب در دسترس داشته باشيد و مواد آتش بازی محترقه و انفجاری را از دست فروش ها تهيه نکنيد .

دبیر کمیته سوختگی استان فارس با بیان اینکه کودکان به هيچ عنوان به تنهایی نبايد از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند، هشدار داد: مواد آتش بازی منفجره و محترقه را به طرف افراد ديگر پرت نکنيد و یا در ظروف شيشه ای يا فلزی قرار ندهيد، زيرا در صورت انفجار ذرات شيشه يا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد .

او با اشاره به اینکه از نزديک شدن به موادی که برای انفجار يا احتراق آماده کرده‌اند، بپرهیزید زيرا خطر از دست دادن عضوی از بدن و يا مرگ را به همراه دارد، یادآور شد: پرتاب مواد آتش زا از جمله فشفشه و موشک، بر روی درخت، پشت بام و بالکن خانه، باعث آتش سوزی می شود .

در اين همایش 300 دانش آموز، سرفصل‌های آموزشی مقابله با سوختگی، امداد و کمک‌های اولیه بعد از بروز سوختگی و نکات ایمنی لازم، براي چهارشنبه آخر سال را آموزش دیدند و کودکان به طور خودجوش هم پیمان شدند تا از خرید مواد محترقه و انجام آتش بازی های خطر آفرین خودداری کرده و در شب چهارشنبه آخر سال با حفظ سنت های دیرین در کنار خانواده خود شبی شاد و به یاد ماندنی را رقم زده و به استقبال بهار روند.

ایسنا


نظرات بینندگان