کد خبر: ۱۱۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

نقش جهرم در پیروزی انقلاب اسلامی به گواه اسناد و مدارک + تصاویر

در اردیبهشت سال 1355 اعلام می شود که شاه به جهرم سفر می کند اما اقدامات مردم انقلابی جهرم با دیوارنوشته و پارچه نوشته هایی خطاب به شاه همچون " مقدمت را گلوله باران می کنیم " و " به قتلگاه خود خوش آمدی " مانع از حضور شاه در جهرم می شوند.

به گزارش شیرازه،  با نگاهی گذرا به دوران مبارزاتی و تاریح حماسی ایران ، به وضوح در می یابیم که حماسه ی شگرف و اسطوره ای مردم جهرم در همه ادوار تاریخ ، همپای پایداری و نمونه درخشانی از اوج قدرت و اراده مردم کشور عزیزمان بوده است.

جهرم شهری که با پیشینه ی پرفراز و نشیب چند هزار ساله ی خود ، صبور و استوار همواره شاهد و ناظر وقایع و رویدادهای بیشماری بوده و مردم بزرگوارش شکیبایی و پایداری را در گستره تاریخ تمرین کرده و در کوران حوادث همچنان لب به شکوه نگشوده ، بی تابی نشناخته ، دامن صبوری از کف نداده و سر عافیت و عزلت بر بالین ننهاده ، فواره ی خون گشاده و ایستاده و از پای نیفتاده اند.

جهرم ، جغرافیای پاکی و پاکبازی و آزمونگاه بزرگ آزمون دهندگان پیروز بوده و هست شهری که به تعبیر سید دل ها و مربی شهیدانش ، آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) - که آیت الله سید ابراهیم حق شناس (ره) او را "خمینی جهرم" خطاب می فرمودند - به خوبی امتحان داد و خوب و سرافراز از امتحان سربرآورد.

به خود می بالیم که در دیاری زندگی می کنیم که جای جای آن عطرآگین از حضور شهیدانی است که تاریخ ما را با نثار خون خویش ، برای سربلندی ایران عزیز رقم زدند . به روح پاکشان درود می فرستیم و خاضعانه در برابر آرمان های بزرگشان سر تعظیم فرود می آوریم.

آغاز ماجرای پر از حماسه ی مردم جهرم در انقلاب اسلامی را شاید بتوان از آنجا بازگو کرد که پس از استعفای دکتر مصدق در تاریخ 26 تیر ماه 1331 مردم جهرم نیز به حمایت از او بازار را تعطیل کرده و عده ی زیادی در تلگراف خانه تحسن کردند.

حضور روحانیت مبارز به مرجعیت خاندان آیت الله آیت اللهی در جهرم از همان سال های پیش از انقلاب مردم را با مفاهیم عمیق معارف اسلامی آشنا ساخته بود. 

در رابطه با تحریم رفراندوم لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی در بهمن ماه سال 1341 از سوی روحانیت و عدم استقبال مردم جهرم ، دکتر بشارتی می گوید: "صحبت های آقای آیت اللهی چنان روشنگرانه بود که افکار عمومی را به کلی بر ضد رفراندوم شاه بحریک کرد من شاهد بودم و چندین حوزه رای گیری را سرکشی کردم و ندیدم کسی در این شهر رای بدهد . کسی هم اگر می خواست رای بدهد جرات این کار در ملا عام را نداشت."

به دنبال تحریم رفراندوم ، با سخنرانی شاه علیه امام خمینی (ره) ، روحانیت عید باستانی نوروز 1342 را در اعتراض به اقدامات رژیم تحریم کردند . پس از زسیدن اعلامیه امام به جهرم ، به فرمان روحانیت شهر ، حمایت قاطع از امام با تعطیلی بازار و برپا نمودن مجلس عزا صورت گرفت و همزمان با سراسر کشور در این شهر شور انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) دو چندان شد.

از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 جهرم شاهد حوادث و اتفاقات بی شماری بود که برخی حوادث و فعالیت ها که حرفی از آن هزاران می باشد را یادآور می شویم.

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای پانزده خرداد 1342 در مقبره خاندان آیت اللهی و با سخنرانی کوبنده آیت الله سید حسین آیت اللهی و تهیه طوماری بزرگ در محکومیت جنایات شاه ، پشتیبانی علنی آیت الله آیت اللهی (ره) از امام خمینی (ره) و اعتراض به کشتار فیضیه به طور مکرر در مراسم سال 1342 ، دستگیری آیت الله سید حسین آیت اللهی در تاریخ دوم اردیبهشت سال 1343 و اعزام به شیراز و زندان اوین تهران به همراه آیت الله دستغیب و اقدام مردم با راه اندازی تظاهرات و تجمع کفن پوشان جلوی ساختمان فرمانداری که با حمایت فرماندار وقت از معترضین به دستگیری آیت الله آیت اللهی نا آرامی ها به سمت شهربانی کشیده می شود .

همین نا آرامی ها باعث می شود اولین حکومت نظامی در جهرم در دوم اردیبهشت سال 1343 اعمال شود و آیت الله آیت اللهی همراه باآیت الله دستغیب و آیت الله قاضی در منزل رئیس سازمان امنیت کشور در تهران حصر خانگی شوند .

پس از گذشت قریب سه ماه از دستگیری آیت الله آیت اللهی ایشان در 28 تیرماه 1343 در میان استقبال مردم به جهرم بازگشت اما ممنوع المنبر شده بودند . موج دیگری از اعتراضات مردمی در جهرم بعد از سخنرانی تند امام خمینی (ره) در اعتراض به حق کاپیتالاسیون و دستگیری و تبعید ایشان در 13 آبان سال 1343 شکل گرفت .

در فروردین ماه سال 1351 گروهی به نام " سربازان خمینی" توسط آیت الله آیت اللهی برای کمک به زلزله زدگان قیروکارزین در جهرم تشکیل شد . سخنرانی تند و آیت الله آیت اللهی و اعلام جنگ علیه اسرائیل در شب میلاد امام حسن (ع) در حسینیه کوی علی پهلوان در تاریخ  9 شهریور 1352 و دستگیری مجدد ایشان به دنبال تلاش های مستمر برای تبلیغ مرجعیت امام خمینی (ره) و انتقال مجدد به تهران در 11 آذر 1352 از دیگر حوادث صورت گرفته در آن دوران بود.

در اردیبهشت سال 1355 اعلام می شود که شاه به جهرم سفر می کند اما اقدامات مردم انقلابی جهرم با دیوارنوشته و پارچه نوشته هایی خطاب به شاه همچون " مقدمت را گلوله باران می کنیم " و " به قتلگاه خود خوش آمدی " مانع از حضور شاه در جهرم می شوند. 

تلاش های انقلابی مردم جهرم در تماما این دوران ادامه می یابد و روز به روز گستره تر از قبل می شود .در بهمن ماه سال 1356 مردم جهرم در تلاش اند تا مراسم چهلم شهدای قم را برگزار کنند و در همین راستا بازار جهرم نیز تعطیل می شود . در 9 فروردین 1357 مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد جامع جهرم برگزار می شود و شهر جهرم در کنار شهرهای بزرگ ایران نقش خود را در پیروزی انقلاب به خوبی ایفا می کند.

10 فروردین ماه 1357 در جریان تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم شاهنشاهی ، جهرم اولین شهید خود را تقدیم انقلاب می کند . آوازه ی این اقدام انقلابی مردم جهرم به سرعت در سراسر کشور میپیچد و تظاهرات در شهرهایی همچون یزد ، اهواز ، کازرون و مرودشت در واکنش به قیام مردم جهرم و اعلامیه امام خمینی به مناسبت کشتار رژیم در شهرهای مختلف از جمله جهرم در 17 فروردین 1357 گسترش می یابد.

بر اساس گزارشات منتشر شده ی ساواک شعارنویسی ضد رژیم شاهنشاهی توسط سربازان پادگان آموزشی جهرم در دوم اردیبهشت 1357 فضا را بیش از پیش امنیتی می کند . همچنین بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات یکی دیگر از انقلابیون در تاریخ 29 تیر 1357 در جریان تظاهرات به شهادت می رسد و شهربانی برای کنترل ناآرامی ها و تظاهرات مستر مردم جهرم ، در 5 مرداد درخواست نیروی کمکی نظامی می کند.

هتک حرمت ماموران شهربانی به کتاب خدا در حین برگزاری جلسه قرآن در مسجد امام خمینی (ره) واکنش مردم را در پی دارد و منجر به شهادت عبدالرسول مصلی نژاد در 11 مرداد ماه می شود.

سخنرانی های مستمر و انقلابی روحانیون مبارز جهرم ، تظاهرات گسترده ، حمله به بانک ها و واقعه ی کشتار 17 شهریور در تهران باعث اعلام حکومت نظامی از سوی دولت شریف امامی در 11 شهر از جمله جهرم و تعیین فرمانداران نظامی در شیراز ، جهرم و کازرون می شود.

مهر ماه سال 1357 در شهربانی جهرم انفجاری رخ می دهد و با اغاز فصل مدارس دانش آموزان دبیرستان های جهرم نیز به جمع نظاهرات کنندگان افزوده می شوند. 

حسین فرد اسدی در 4 آبان 1357 در اقدامی انقلابی رئیس شهربانی جهرم را ترور می کند و فرماندار نظامی جهرم نیز مجروح می شود.

تظاهرات و حمایت ها از اقدام حسین فرد اسدی که دستگیر شده بود برای جلوگیری از اعدام او ادامه می یابد تا جایی که به گزارش کیهان در 12 آبان 57 بزرگترین راهپیمایی تاریخ جهرم تا آن زمان برپا می شود.

ساواک در گزارشی در 16 آبان 57 از تصمیم مردم جهرم برای به پایین کشیدن مجسمه شاه در باغ ملی خبر می دهد . با تشکیل جلسه فرمانداران در استانداری فارس گزارش ویژه ی ساواک از اوضاع شهر و راهپیمایی ها و ناآرامی ها روزانه در چند نوبت ارسال می شود.

آتش زدن سینما ، مهمانسرا ، مغازه مشروب فروشی شیراکبر ، انبار پپسی کولا ، و حمله به اداره دارایی و اوقاف جهرم از جمله مواردی است که ساواک در 22 آبان 57 گزارش کرده است.

در 28 آبان 57 بار دیگر ماموران رژیم اقدام به تیراندازی و دستگیری جمعی روحانیون از جمله آیت الله حق شناس (ره) ئو آیت الله آیت اللهی (ره) می کنند . با آغاز ماه محرم دامنه تظاهرات ها گسترده تر می شود تا جایی که در  11 آذر ماه چند دستگاه نفر بر زرهی برای تقویت فرمانداری نظامی جهرم  از شیراز به جهرم اعزام می شود و در همان روز و در ادامه تظاهرات یکی دیگر از مبارزین انقلابی در جهرم به شهادت می رسد .

با صدور فرمان امام خمینی (ره) به سربازان و فرار آنان از پادگان ها ساواک در گزارشی نسبت به احتمال حمله مسلحانه در جهرم با ورود 20 هزار اسلحه قاچاق به این شهر در 16 آذر 57 هشدار داد .

19 آذر ماه مردم جهرم مجسمه ی شاه که در باغ ملی قرار داشت را پایین کشیدند و و در ادامه ی تظاهرات در تاسوعا و عاشورای حسینی با شور بیشتر و شعارهای کوبنده تری ادامه داشت .

مردم جهرم شهادت یک کودک در روستای دهزیر(موسویه) بخش کردیان در 27 آذر 57 را بر نتابیدند و در 17 و 19  دی ماه با برپایی تظاهرات 20 و 30 هزار نفری و حتی بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات شرکت دسته جمعی انقلابیون جهرم در تظاهرات شهرهای مجاور همچنان در صف اول انقلاب گام بر می داشتند.

ارسال 9 کامیون مواد غذایی از طرف مردم جهرم به اعتصابیون مردم تهران و مشهد در 19 دی ماه 1357 از دیگر اقدامات انقلابی این مردم بود .پس از فرار شاه از ایران در 27 دی ماه راه پیمایی های گسترده ای در جهرم تشکیل شد و با آزادی زندانیان سیاسی مردم از آنها استقبال بی نظیری داشتند.


روحانیون فارس در 2 بهمن عدم حمایت خود از دولت بختیار را اعلام کردند و 3 بهمن ماه "خسروخان قشقایی " به همراه گروه زیادی از عشایر با حضور در مسجد بازار جهرم ضمن سخنرانی حمایت کامل خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرد .

مردم انقلابی جهرم که همواره در صدر تحرکات انقلابی حضور داشتند در حرکتی خود جوش و بی نظیر در سطح کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میدانی را به نام امام خمینی نامگذاری کردند . همچنین مسجد امام خمینی جهرم نیز قبل از پیروزی انقلاب با همین عنوان با نصب تابلو نامگذاری شد .

با ورود امام خمینی به میهن در 12 بهمن ماه مردم جهرم استادیوم شیروخورشید(شهید فرجام فعلی) را آذین بستند و به شادمانی پرداختند . همچنین در ادامه ی تظاهرات در جهرم و سایر شهرها استان فارس از نخست وزیری بازرگان حمایت شد .

در 22 بهمن سال 57 پیام پیوستن پرسنل پادگان نظامی جهرم به مردم توسط فرمانده آن پادگان به آیت الله حق شناس و آیت الله آیت اللهی تیر خلاصی بود بر پیکره ی رژیم شاهنشاهی در جهرم . شامگاه آن روز مجلس جشن و پیروزی با سخنرانی آیت الله آیت اللهی و بیعت نظامیان با ایشان در مسجد امام خمینی برگزار شد. 

صبح روز بعد یعنی در 23 بهمن نیز ساختمان ژاندارمری بصورت کامل در اختیار نیروهای انقلابی درآمد و تنها پایگاه باقی مانده رژیم نیز فروپاشید.

تقدیم 11 شهید والامقام در دوران انقلاب اسلامی در شهرستان جهرم سند افتخاری برای مردم این شهر است.

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، فارس ، انقلاب
نظرات بینندگان