کد خبر: ۱۱۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

استان فارس دومین نقطه آزاد شده کشور در بهمن ماه 57

بهمن‌ماه سال 57 در فارس با حوادث بسیاری همراه بود که منجر به درج نام استان فارس به‌عنوان دومین نقطه آزادشده کشور بعد از تهران شد.
به گزارش شیرازه، دفتر مطالعات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس با انجام یک پژوهش تلاش کرد تا با جمع آوری اطلاعاتی مفید از آن چه در روند پیروزی انقلاب اسلامی در فارس گذشت زمینه را برای دسترسی آسان‌تر محققان به این اتفاقات برای بررسی بیشتر نقش این استان در انقلاب اسلامی فراهم کند.

در این طرح پژوهشی، حوادث منتهی به دهه آخر سال 40 و شروع دهه 50 مرور شده است.

خبرنگار ما برای نخستین بار تلاش می کند که با تکیه بر این پژوهش و با ده گزارش، زمینه را برای استفاده همگانی از این تحقیق فراهم کند.

امید است که دیگر دستگاه‌های متولی نیز با تکیه بر این داده‌ها، زمینه را برای آگاهی بیشتر مردم ایران در مورد نقش مردم استان فارس در پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کنند.

 بخش دهم و پایانی این سلسله گزارش‌ها را که به بیان حوادث انقلاب اسلامی در فارس در ماه پایانی سال 57 می‌پردازد را مرور می‌کنیم.

بهمن‌ماه سال 57 در فارس با حوادث بسیاری همراه بود که منجر به درج نام این استان به‌عنوان دومین نقطه آزادشده کشور بعد از تهران شد.

حوادث انقلاب در بهمن‌ماه به اوج خود می‌رسد.

 در اول بهمن‌ماه 57، زندانیان سیاسی زندان عادل‌آباد آزاد می‌شوند و روز بعد، آیت‌الله دستغیب و محلاتی عدم‌حمایت از دولت بختیار را اعلام می‌کنند و ناصر خان قشقایی نیز به شیراز می‌آید.

در سوم بهمن‌ماه، آیت‌الله دستغیب به فسا رفت و برای آن‌ها سخنرانی و سید مجدالدین محلاتی نیز در اجتماع مردم در شاه‌چراغ سخنرانی کرد.

هفتم بهمن نیز با وقایعی چون تظاهرات اقشار مختلف در شیراز، گل‌باران مقبره شهدای انقلاب در دارالرحمه، تظاهرات در کازرون، سخنرانی شیخ مجدالدین محلاتی و شیخ علی موحد در دارالرحمه، تظاهرات 20 هزارنفری مردم اقلید، راهپیمایی هفت هزار زن سیاه‌پوش وعده‌ای مردان کفن‌پوش در اقلید و راهپیمایی در شهرستان‌های فارس همراه بود.

 در نهم بهمن‌ماه، مردم برای همدردی با شهدای اخیر در مسجد وکیل جمع و سه نفر نیز در قیر و کارزین شهید شدند.

 یازدهم بهمن با مراسمی در میمند و آباده همراه بود.

 12 بهمن‌ماه، شیراز مانند شهرهای دیگر آذین‌بندی شد وعده‌ای برای استقبال از امام به تهران رفتند.

 14 بهمن نیز آیت‌الله محلاتی در اجتماع مردم مرودشت سخنرانی کرد و چهلم شهید اصغری در نی‌ریز برگزار شد.

17 بهمن با حوادثی چون راهپیمایی یک‌صد هزارنفری در شیراز برای حمایت از بازرگان، اعلامیه آیت‌الله محلاتی در حمایت از وی و تظاهرات در شهرستان‌های فارس در حمایت از مهندس بازرگان همراه بود.

 روز 18 بهمن‌ماه 57، تظاهراتی در حمایت از مهندس بازرگان برگزار شد.

 در 21 بهمن نیز خسرو خان قشقایی با امام دیدار کرد.

در این روزها، قشرهای مختلف با انقلاب همبستگی می‌کنند؛ اما در روز 21 بهمن‌ماه در حمله به ژاندارمری، چهار نفر شهید شدند.

 در روز 22 بهمن، شیراز پس از تهران به‌عنوان دومین شهر آزاد شد. در این روز با دعوت کمیته تظاهرات، مردم در شاه‌چراغ تجمع پیدا کردند.

 در این اجتماع، با سخنرانی رجبعلی طاهری، مردم به سمت کلانتری‌ها حرکت کردند که این موضوع باعث درگیری مسلحانه و شهادت نزدیک به 50 نفر شد و درنهایت، شهربانی به تصرف مردم درآمد.

در شهرهای جهرم و در روز 23 بهمن در اقدام برای تصرف ژاندارمری، 10 نفر شهید شدند.

 در این روز آیت‌الله دستغیب و محلاتی، حمله به نظامیان را غیرشرعی اعلام کردند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان