کد خبر: ۱۱۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح کرد؛

رشد پرشتاب ایران در عرصه علم و فناوری

بزرگترین جهش علمی جهان در حوزه‌های علوم و فنی‏ مهندسی متعلق به ایران است.
به گزارش شیرازه، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: پس از گذشت حدود ۳۹ سال از انقلاب اسلامی در ایران، موسسه‌های معتبر علمی در جهان، رشد این کشور در عرصه‌‏ی علم و فناوری را در ۳۹ سال اخیر پرشتاب ارزیابی کردند.
دهقانی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمایه گذاری‌های جدی بر روی فناوری راهبردی مانند سلول‏‌های بنیادی، انرژی‏های نو، زیست فناوری، فناوری میکرو الکترونیک، هوا فضا، فناوری نانو، طب ایرانی، گیاهان دارویی و... انجام شده که در نهایت به بالندگی ایران در این علوم منتج شده است و امروز نام ایران در بسیاری از علوم راهبردی در کنار کشور‌های برتر جهان قرار گرفته است.
وی افزود: براساس گزارش اخیر مؤسسه نیچر ایندکس که در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی انتشار یافته است، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با ۲۲ درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشور‌های جهان، بزرگترین جهش علمی را در حوزه‏های علوم و فنی مهندسی انجام داده و مقام نخست را در حوزه‌های علوم و فنی و مهندسی در سطح جهان کسب کرده است.
وی تصریح کرد: روند تولید علم ایران مستخرج از پایگاه استنادی (Web of Science (WOS نشان می‌دهد که تعداد مدارک ثبت شده از حدود ۵۰۰ مدرک در سال ۵۷ به بیش از ۴۷ هزار مدرک در سال ۹۶ رسیده است. ایران در سال ۵۷ با سهم و مشارکت ۰.۰۹۵ درصد (نود و پنج هزارم درصد) در تولید علم دنیا در رتبه ۴۳ دنیا قرار داشت و در سال ۹۶ با میزان مشارکت حدود ۱.۹ درصد (یک و نه دهم درصد) در جایگاه ۱۶ دنیا قرار گرفته است؛ بنابراین تولید علم و تعداد مدارک ثبت شده در این مدت بیش از ۹۰ برابر و نیز مشارکت ایران در سطح بین المللی در تولید علم در این مدت ۲۰ برابر شده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: به طور کلی میزان تولید علم ایران پس از انقلاب اسلامی تا سال ۲۰۱۷، برابر با ۳۷۷ هزار و ۴۰۸ بوده است، در صورتی که تولید علم ایران قبل از انقلاب یعنی ما بین سال‏های ۱۹۰۰ میلادی تا سال پیروزی انقلاب فقط ۲۷۱۱ مورد است.
دهقانی با بیان اینکه در میان تمامی کشور‌های جهان، جمهوری اسلامی ایران با ۲۲ درصد رشد بیشترین جهش علمی را در میان کشور‌های جهان کسب کرده است گفت: پس از ایران، کشور‌های چین و هند با ۱۴ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‏اند. کشور‌های برزیل، کره جنوبی، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و کانادا به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این رتبه بندی قرار دارند.
صدا وسیما
نظرات بینندگان