کد خبر: ۱۱۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

پلنگی که قربانی بی تدبیری مسئولان شد!/ محیط زیست به داد پلنگ ایرانی در همسایگی شیراز برسد

شاهد ماجرای حضور پلنگ ایرانی در نزدیکی شیراز می گوید: از سه سال گذشته پیگیر بودم که محیط زیست بیاید و نگذارد کار به جایی برسد که مردم از ترس مال و جانشان این نعمت الهی را بکشند اما بی توجهی مسئولان محیط زیست عامل کشته شدن یک پلنگ شد و اکنون نیز همان واقعه در حال تکرار است.
پلنگی که قربانی بی تدبیری مسئولان شد!/ محیط زیست به داد پلنگ ایرانی در همسایگی شیراز برسدپیرو اطلاعیه صادر شده در کانال شیرازه مبنی بر ارسال مشکلات موجود در سطح شهر، محله، روستا و یا شهرستان ها جهت انتشار و پیگیری آن مشکلات؛ موضوعی مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به روستای کره بس واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی، توسط ساکنان روستا برای ما ارسال شد.

به همین منظور خبرنگار شیرازه این موضوع را پیگیری کرد و به گفتگو با شاهدان این موضوع پرداخت.

آقای محمد جهانخواه یکی از ساکنان روستای کره بس با اظهار اینکه از سه سال گذشته شاهد حضور و سکونت پلنگ در دو کیلومتری روستایمان بودیم، گفت: این موضوع را از همان ابتدا با محیط زیست استان در میان گذاشته و پیگیری کردم.

وی خاطرنشان کرد: سه سال گذشته افرادی که در محیط زیست بودند بجای پیگیری این موضوع مرا مسخره کردند تا اینکه مردم از خساراتی که آن پلنگ به آنها وارد کرده بود و هیچ شخصی حاضر به پیگیری این مشکل نبود در نهایت آن پلنگ را کشتند.

شاهد ماجرای حضور پلنگ ایرانی در نزدیکی شیراز می گوید: زمانی من روزهای زیادی پیگیر این بودم که محیط زیست بیاید و نگذارد کار به جایی برسد که مردم از ترس مال و جانشان این نعمت الهی را بکشند اما بی توجهی و بی دغدغه بودن مسئولان در محیط زیست عامل کشته شدن یک پلنگ شد و اکنون نیز همان واقعه در حال تکرار است.

جهانخواه از حضور پلنگ دیگری طی سه سال گذشته در همان منطقه خبر داد و گفت: سه سال گذشته حتی با مشاور ریاست جمهوری در زمینه محیط زیست و این پلنگ، شخصا تلفنی صحبت کردم و به من قول دادند که این موضوع را پیگیری کنند و حتی گفتند طی سفرشان به شیراز از منطقه سکونت این پلنگ بازدید خواهند کرد اما همچنان پس از گذشت سه سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با اعلام اینکه خسارات وارده یک قلاده پلنگ دیگر در کره بس مردم را شاکی کرده بود، افزود: مجددا با محیط زیست این موضوع را در جریان گذاشتم اما باز هم خبری نشد تا اینکه امروز صبح طی تماسی تلفنی اطلاع دادند در دو روز آینده از منطقه بازدید خواهند کرد!

این فرد دلسوز محیط زیست و مدافع حق آسایش مردم در روستا گفت: سالها از این ماجرا می گذرد و هرساله خسارات زیادی در روستا متحمل شده ایم، هر چه تلاش کردم از محیط زیست خبری نشد و تنها جوابم تمسخر و پاس کاری از فردی به فردی دیگر بود تا اینکه هفته گذشته باز هم حملات این پلنگ آغاز شده و تاکنون چهار راس گاو را کشته و به یک نفر هم حمله کرده است؛ نمی دانیم تا کی باید شاهد خسارات مردم باشیم و مسئولان جوابگو نباشند؛ مردم عادی هیچ اهرم فشاری برای پیگیری مطالباتشان از مسئولان ندارد و اکنون مجبوریم آن را رسانه ای کنیم.

جهانخواه با اشاره به اینکه هر چه در این یک هفته گفتند باز با محیط زیست تماس بگیرم این کار را نکردم چرا که از چند سال گذشته تاکنون فقط پیگیری و تلاش بی نتیجه داشته ام، بهتر است این موضوع از طریق رسانه پیگیری شود تا حداقل چند مسئول به خود بیایند؛ ما در استانمان نعمتی داریم که بخاطر بی تدبیری و بی توجهی مسئولان امر به بلای مال و جان مردم تبدیل شده و مردم خود با دستانشان مجبور به نابودی این هدیه ارزشمند الهی هستند.

کشورهای دیگر توجه ویژه ای به حوزه محیط زیست بشریت دارند و تمام تلاششان حول این محور است که آسیبی به چرخه طبیعت وارد نشود اما در کشور ما هر چه هم داریم بلاگردان مدیرانی می شود که در خوابی زمستانی فرو رفته اند.

اگر نباشند مردمانی دلسوز و افرادی دغدغه مند که هیچ میز و مقامی هم ندارند نمی دانیم در همین ایام نزدیک چه بلایی باید بر سر محیط زیستمان بیاید!

به گزارش شیرازه، یکی از وظایف اصلی سازمان محیط زیست رسیدگی به محیط پیرامونمان، حفظ و حراست از جان حیوانات و فضای طبیعت است اما ظاهرا اولویت این وظیفه امروزه رنگ باخته؛ عجیب است که پس از سه سال اکنون وعده دو روز آینده و آن هم تازه برای بازدید از مناطق داده شده!

در حالی که باید در همان روزهای ابتدایی باید پیگیر این موضوع می شدند تا نه مردم این همه ضرر متحمل شوند و نه محیط زیست استان و کشورمان!

امیدواریم مسئولان محیط زیست، این گوهری گرانمایه در استان فارس را به حال خود رها نکنند و ضرب العجل به این موضوع رسیدگی کنند.

نظرات بینندگان