کد خبر: ۱۱۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

طرح توسعه صدرا و امیدها به حل مشکلات مردم

شهروندان صدرا در شمال غرب شیراز می گویند: توسعه زیرساخت ها و خدمات شهری در این شهر جدید متناسب با رشد شتابان جمعیت این شهر نبوده است و آنها با مشکلات جدی و کمبود امکانات اولیه در حوزه های مختلف شهری، فرهنگی، درمانی و ... روبرو هستند.
به گزارش شیرازه، رشد جمعیتی و توسعه صدرا به گونه ای بوده است که شهرداری این شهر در اقدامی کم سابقه در میان شهرهای کشور از درجه 2 به درجه 8 ارتقا یافته است.
شهر جدید صدرا در دهه هفتاد با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، ولی رشد جمعیت این شهر در دهه اخیر همه و خصوصا مسولان صدرا را غافلگیر کرد به گونه‌ای که زیرساخت‌های این شهر جوابگوی جمعیت ساکن در این شهر نیست و بر اساس پیش بینی کارشناسان، این شهر در سه تا چهار سال آینده بیشترین جمعیت استان فارس را بعد از کلانشهر شیراز در خود جای خواهد داد و این درحالی است که از نظر امکانات کم برخوردار محسوب می شود.
آنچه اهمیت توجه بیش از پیش مسئولان را به شهر صدرا می طلبد این است که شماری از شهروندان آن به‌دلیل درآمد کم، ناگزیر به زندگی در این شهر هستند چرا که مخارج زندگی و سکونت در کلانشهر مجاور در توان آنها نیست.
اهالی صدرا به دلیل نزدیکی به کلانشهر شیراز و اینکه بیشتر در شیراز شاغل هستند توقع خدمات رسانی و امکاناتی همسطح این کلانشهر را در شهرشان دارند که توقع بحقی هم هست، ولی متأسفانه از ابتدایی‌ترین امکانات شهری هم بی‌بهره اند.
وجود تنها یک راه مواصلاتی به سمت شیراز و عبور و مرور مداوم اهالی صدرا به دلیل شاغل بودن در شیراز، باعث شده در طول شبانه روز این مسیر چندین بار در ساعات اوج ترافیک کاملاً مسدود شود و تردد به سختی در آن جریان داشته باشد که در مواقع بحران می‌تواند فاجعه آفرین باشد.
این شهر جدید با بیش از 12هزار و 500 دانش آموز تنها با 16 مدرسه به‌صورت دو شیفت و در کلاس‌های 40 نفره دایر می شود و تعداد قابل توجهی دانش آموز نیز به شیراز و شهرک‌های اطراف برای تحصیل می‌روند که با بهره برداری کامل مسکن‌های مهر، کمبود کلاس درس در شهر صدرا به مشکلی بزرگتر تبدیل خواهد شد.
شهر صدرا با این تعداد دانش آموز هنوز آموزش و پرورشی مستقلی ندارد و زیر مجموعه ناحیه دو شیراز محسوب می شود، در صورتی که در استان فارس ناحیه های مستقل آموزشی با وجود برخورداری از یک پنجم این جمعیت نیز وجود دارد.
این شهر جدید با مشکلات زیادی نظیر کمبود کلاس درس ، عدم وجود شعبات ادارات و دستگاههای مختلف و بانک، عدم وجود پیاده رو در بیشتر خیابانهای صدرا،وجود زمین های راکد بسیار و حیوانات موذی و سگ، عدم وجود ناوگان حمل و نقل درون شهری مثل تاکسی و اتوبوس ، بوی فاضلاب، نبود سینما، کتابخانه و اماکن فرهنگی عام المنفعه وبسیاری مشکلات دیگر روبه رو است.
علی عباس منش یکی از اهالی صدرا گفت: 18سال در این شهر ساکن هستم و در این مدت با مشکلات زیادی مواجه بوده ام، این شهر درمانگاه شبانه روزی ندارد و همچنین ادارات دولتی نیز در این شهر نمایندگی ندارند و صدرا بر خلاف تقسیمات کشوری یک شهر مستقل نیست و کاملاً به شیراز وابسته است.
عباس منش افزود: تنها یک جاده به سمت شیراز وجود دارد که بین ساعت چهار تا هشت عصر و همچنین در روزهای پایان هفته ترافیک بسیار سنگینی بر آن حاکم است و این شرایط در حالی است که صدرا به دلیل نداشتن زمینه شغلی و اقتصادی کافی به شیراز وابسته و شهروندان این شهر اغلب بصورت روزانه به شیراز سفر می کنند.
علی نجفی یکی از اعضای تشکل های مردم نهاد شهر صدرا با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای این شهر به خبرنگار این رسانه گفت: سرمایه گذار ظرفیت ایجاد اشتغال را دارد و برای مستقل کردن صدرا و قطع وابستگی از شیراز باید در این شهر شغل ایجاد کرد هرچند که در سالهای اخیر اقداماتی در این خصوص توسط دولت انجام شده که باید گسترش و ادامه یابد.
وی افزود: راه مواصلاتی جزو ارکان اصلی هر شهری برای توسعه دیگر امور نظیر درمانی سلامت و گردشگری است و لازم است که شهرداری صدرا طرح جامعی در این خصوص تهیه کند که تاکنون علیرغم تاکید استاندار فارس و دیگر مسولان استان این مهم انجام نشده است.
نوش آفرین دهقان یکی از شهروندان صدرا در گفت و گو با خبرنگار ما با تأکید بر حل مشکلات اورژانسی این شهر گفت: قبل از چشم انداز آینده و سند تحول این شهر نیاز است مشکلاتی نظیر فاضلاب و راه های مواصلاتی حل شود تا بتوان اسم شهر و محل سکونت به صدرا اطلاق کرد.
وی تاکید کرد: مردم به دلیل فرسودگی، کثیفی و اتلاف وقت از اتوبوس های بین شهری صدرا به سمت شیراز استفاده نمی کنند.
علی گودرزی از فعالان فرهنگی ساکن شهر صدرا با اشاره به مهاجرپذیر بودن این شهر به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در انتخابات شورای صدرا از شهرهای دیگر آمدند و رأی دادند در صورتی که ساکن این شهر نبوده و مشکلات را درک نکرده بودند و همچنین بسیاری از مدیران این شهر ساکن این شهر نیستند که مشکلات مردم و اهالی را درک کرده باشند.
وی با اشاره به بوی فاضلاب در این شهر ادامه داد: در صدرا ادارات دولتی شعبه ندارند که اگر یک نانوایی یا واحد صنفی تخلفی مرتکب شد ساکنان به ارگان مربوطه مراجعه و طرح شکایت کنند و به همین دلیل تخلفات صنفی فراوانی در این شهر رخ می دهد.
گودرزی ادامه داد: با توجه به اهمیت ورودی شهرها متاسفانه معابر و ورودی صدرا جلوه‌ای نازیبا دارد و لازم است توجه‌ای ویژه به این قسمت شود هرچند که بخشی نیز متعلق به شهرداری شیراز باشد.
هومن فرزانفر یکی از سرمایه گذاران صدرا در گفتگویی با خبرنگار این رسانه به نبود مکان های عام المنفعه در شهر صدرا اشاره کرد و گفت: اگر فرزندان ما بخواهند درس بخوانند یا تفریح کنند باید به شیراز بروند چون هیچ کتابخانه و سینمایی در این شهر وجود ندارد. وی افزود: متاسفانه آنتن‌دهی اپراتورهای تلفن همراه در این شهر بسیار کم و ضعیف است.
فرزانفر تاکید کرد: ارائه خدمات شهری در صدرا سطح بسیار نازلی دارد به گونه ای که بسیاری از کوچه های صدرا خصوصا در فاز دو هنوز شماره گذاری نشده اند و اگر حادثه و بیماری ناگهانی برای ساکنان رخ دهد آتش نشانی و اورژانس نمی توانند خود را به محل رسانده و مدیریت بحران کنند و همچنین با وجودی که حدود 9 ماه از انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری می گذرد هنوز برخی بنرهای تبلیغاتی کاندیدها بر در و دیوار شهر صدرا خودنمایی می کند.
عطایی یکی از فعالان فرهنگی صدرا می گوید: مساله اساسی و مهم در شهر صدرا عدم شناخت مخاطب با توجه به سن و قومیت در این شهر است.
وی با اشاره به خوابگاهی بودن شهر صدرا ادامه داد: جاذبه هایی برای گروه هایی که اغلب در صدرا حضور دارند نظیر خانم ها و نوجوانان وجود ندارد. وی افزود: در صدرا نمایندگی قانونی ادارات و ارگان‌ها وجود ندارد که امری بسیار مهم است که اگر باشند رفت و آمد و ترافیک ورودی شهر که مردم را آزار می دهد سبک خواهد شد.
عطایی بیان کرد: برای آینده صدرا اگر تصمیمات درستی اتخاذ شود می‌توان به عنوان شهر سبز، هوشمند، ایمن ، قانون مدار ،آموزشی و درمانی هدف گذاری شود.
** صدرا به دلیل جدید بودن ظرفیت های بسیاری پیش رو دارد
به گفته کارشناسان شهر صدرا به این دلیل که شهری جدیدی است پتانسیل بالایی در جهت توسعه دارد به شرطی اینکه از تخصص و برنامه ریزی متناسب با ظرفیتهای این شهر بهره گرفته و در گام نخست مشکلات اورژانسی این شهر با اولویت بندی حل شود.
براساس قرارداد منعقد شده بین شرکت عمران صدرا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران در اردیبهشت سال 1395 طرح مطالعات جامع و برنامه‌های راهبردی توسعه صدرا (CDS) شروع شد، راهبرد توسعه شهری، فرآیند چشم‌انداز بلند مدت یک شهر است که بر اساس آن برنامه‌های اجرایی کوتاه مدت و میان مدت تهیه می‌شود ، راهبرد توسعه شهری، فرآیندی است پویا که با مشارکت و توافق اکثریت شهروندان و بر اساس اولویت بندی برنامه‌ها و مشکلات یک شهر ترسیم و منابع را به سمت چشم انداز‌ 20 ساله مشخص شده راهنمایی می‌کند.
چهارشنبه 18 بهمن ماه جاری جلسه‌ای با حضور مسئولان و ساکنان صدرا برگزار شد که مدیر اجرایی طرح CDS شهر جدید صدرا در این جلسه خبر از تکمیل و اتمام این طرح بعد از حدود 2 سال فعالیت داد.
مدرسی از شهروندان صدرا در خصوص طرح استراتژی توسعه شهر صدرا می گوید،با این طرح فرصتی کم نظیر که برای اغلب انسانها به دست نمی آید برای شهروندان صدرا حاصل شده که آنها بتوانند شهرشان را با ایده و نظر خودشان بسازند هرچند که موانع بسیاری وجود دارد ولی این طرح می تواند مشکلات صدرا را برطرف کند.
کلانتری یکی از شهروندان صدرا و متقاضی سرمایه گذاری در این شهر است می گوید: برای سرمایه گذاری در بخش آموزشی شهر صدرا به شهرداری این شهر مراجعه و اعلام آمادگی کردم که متاسفانه هنوز پاسخی به من نداده اند و حتی نتوانستیم در این خصوص با شهردارصدرا دیداری داشته باشم و همچنین برای سرمایه گذاری در زمینه تاسیس مراکز اقامتی گردشگری در صدرا تقاضا داده ام که بعد گذشت حدود یک ماه هنوز منتظر پاسخ کارشناس سازمان میراث فرهنگی در این خصوص هستم.
کلانتری در ادامه اظهار کرد: اگر طرح توسعه صدرا مبنا و اولویت کار تمام مسولان این شهر قرار گیرد و ضمانت اجرایی داشته باشد می تواند مشکلات عدیده این شهر که دامان شهروندان صدرا را گرفته برطرف کند.
** تصویب طرح CDS صدرا در شورای برنامه ریزی فارس به کاهش مشکلات اهالی این شهر کمک می کند
مدیرعامل شرکت عمران صدرا روز یکشنبه گفت: طرح توسعه صدرا CDS در دوره قبلی مدیریت شرکت عمران و از اوایل سال گذشته آغاز شد و بعد از حدود دو سال کار مطالعاتی و تخصصی اکنون به پایان رسید و باید مراحل تصویب آن در مجمع شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید طی شود و پس از آن نیز در شورای برنامه ریزی استان فارس مطرح و امیدواریم که در این شورا نیز تصویب و مبنا عمل کار مدیران همه دستگاهها قرار گیرد هرچند که این طرح تجربه علمی جدیدی است که شاید مورد قبول اعضاء شورای برنامه ریزی استان قرار نگیرد.
خلیل حاجی پور افزود: در حال حاضر نیز تمام پروژه های شرکت عمران نظیر جاده باجگاه و آرامستان براساس نتایج و بررسی های طرح توسعه صدرا CDS انجام می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه تمام موضوعاتی که در این طرح آمده به مشکلات شهر صدرا و حل آنها براساس اولویت و زمانبندی بر می گردد که لازم است همه مسولان صدرا انجام این طرح را سرلوحه کارشان قرار دهند.
وی اضافه کرد: بودجه ریزی مصوب سال آینده شرکت عمران صدرا بر اساس طرح توسعه ای CDS انجام شده و با مجموعه شهرداری صدرا نیز مکاتباتی انجام شده که بودجه ریزی و برنامه ریزی خود را براساس این طرح انجام دهند چون این طرح بر مبنا راهبردهای توسعه شهری در ابعاد مختلف کمی و کیفی با هدف ارتقاء سطح کیفیت سکونت و افزایش زیست پذیری شهری تهیه شده است.
حاجی پور اضافه کرد: این طرح یکپارچه ترین و کامل ترین تحقیقی است که از زمان تاسیس صدرا اتفاق افتاده و در چشم اندازی 20 ساله، و برنامه ریزی گام به گام بر اساس اولویت بندی های صورت پذیرفته پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در صدرا مشخص کرده است.
وی افزود: طرح CDS یا همان طرح استراتژی های توسعه شهر صدرا، نقشه راهی است که تکلیف توسعه این شهر را برای 20 سال آینده مشخص کرده است و با تغییر مدیران شهر نیز این اولویت ها تغییر نخواهند کرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا خاطرنشان کرد: شهر صدرا نخستین شهر جدیدی است که این مطالعات در آن انجام شده و امیدواریم با تصویب این طرح از سال آینده وفاق کاملی برای اجرای آن بین مدیریت این شهر جدید ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت عمران صدرا با اشاره به اینکه مردم این شهر از شعار دادن بیشمار خسته شده اند و امیدواریم در دوره مدیریتی جدید شرکت عمران و تا شش ماهه آینده کارهایی صورت گیرد که مردم نتیجه آنها را در عمل ببینند، گفت: پروژه مسکن مهر بنا سازان رمضان صدرا که سالها به دلیل برخی مشکلات تعطیل و در پی آن نارضایتی زیادی بوجود آمده بود، دوشنبه 23 بهمن ماه شروع به کار خواهد کرد و 450 واحد آن تحویل صاحبانشان می شود و مابقی نیز در برنامه ای زمانبندی طی هشت ماه آینده تحویل داده خواهند شد و همچنین آغاز به کار پروژه تعریض و ساخت جاده صدرا به سمت دو کوهک که پیمانکار آن نیز هفته گذشته مشخص و اکنون در حال تجهیز کارگاه است از فردا شروع می شود.
حاجی پور خبر داد: دو باب مدرسه 12 کلاسه که با بودجه شرکت عمران ساخته شده که تا پایان هفته جاری به بهره برداری می رسد که امیدوارم مجموع این اقدامات باعث تزریق امید در دل اهالی صدرا شود و آنها احساس کنند که مشکلات این شهر به تدریج برطرف خواهد شد وبه آینده امیدوارتر باشند.
مدیر و مجری طرح توسعه شهر جدید صدرا نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نتیجه طرح جامع توسعه صدرا در چشم انداز 20 ساله شامل اولویت های اجرایی شهر صدرا، در بخش های کالبدی- فضایی، حمل و نقل و ترافیک، حقوقی و مدیریتی، اجتماعی ، اقتصادی ، زیست محیطی ، حل مسائل جاری شهر ، پاسخ به نیازهای آتی توسعه محور، تدوین نظام یکپارچه مدیریت شهری ، فرهنگی و هنری می شود.
محمد شیخی افزود: شهر صدرا بعد از شیراز پرجمعیت ترین شهر استان فارس به شمار می رود در حالی که زیرساختهای موجود در آن از بسیاری از شهرهای این استان کمتر است و عملا نسبت جمعیت و امکانات و خدمات در این شهر با هم همخوانی ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران تاکید کرد: به دلیل نوپا و جدید بودن این طرح در ایران متاسفانه مرجع تصویب آن در نظام های رسمی برنامه ریزی کشور مشخص نشده که از مسئولان و نمایندگان تقاضا داریم در این خصوص تصمیم گیری مناسبی را اتخاذ کنند.
شیخی اشاره کرد: قبل از تصویب این طرح در شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و شورای برنامه ریزی استان می توان تغییراتی که علمی و تخصصی باشد را در این طرح ایجاد کرد که از شهروندان صدرا تقاضا دارم که اگر تمایل دارند نظرات خود در این باره را برای ما ارسال نمایند.
ایرنا
نظرات بینندگان