کد خبر: ۱۱۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
کارآفرین برتر جهان اسلام در گفتگو با شیرازه:

برای رسیدن به بهشت باید از دوزخ گذشت/ لزوم تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در زنان/ خانه‌داری یک وظیفه قلبی است

مقیمی اعتقاد دارد خانواده در اولویت است و خانه‌داری یک وظیفه قلبی است. کسی می‌تواند رشد کند و موفق باشد که به همه وظایف خود عمل کند.

برای رسیدن به بهشت باید از دوزخ گذشت/ لزوم تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در زنان/ خانه‌داری یک وظیفه قلبی استبه گزارش شیرازه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی افزایش چشمگیری یافته است. یکی از بانوانی که علاوه بر انجام وظایف همسری و مادری توانسته در عرصه فعالیت اجتماعی و اقتصادی نیز خوش بدرخشد دکتر سیده فاطمه مقیمی است.

کارآفرین برتر جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از سوی سازمان همکاری‌ اسلامی، کارآفرین برتر زن در اولین دوره جایزه فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع آسیا و پاسفیک (CACCI) تایوان در سال ۲۰۱۶، کارآفرین برتر جهان اسلام در سال ۲۰۱۲ از سوی بانک توسعه اسلامی (IDB)و نخستین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران از جمله افتخارات وی است.

مقیمی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، گفت: دوست داشتم جراح شوم ولی پدرم خیلی دلش می‌خواست مهندسی بخوانم بنابراین پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی مشغول به تحصیل در رشته مهندسی عمران شدم.

وی با بیان اینکه در آن سال ها کار کردن در رشته عمران آن هم برای یک زن وضعیت نابسامانی داشت به خاطر همین ترجیح دادم از تخصص زبان انگلیسی استفاده کنم، گفت: به عنوان مترجم وارد شرکتی شدم که علی رغم این که فکر می کردم یک شرکت بازرگانی است ولی یک شرکت حمل و نقل بود. همین سرآغازی شد برای شناخت و علاقمند شدن به این رشته، سه سال و نیم کارمند آن شرکت بودم تا این که تصمیم گرفتم به طور جدی وارد صنعت حمل و نقل بشوم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی سدیدبار با بیان اینکه خیلی اتفاقی وارد بستر کاری حمل و نقل شدم، تاکید کرد: مطمئن باشید در هر حوزه دیگری نیز شروع می‌کردم تا درجه موفقیت می‌رفتم به دلیل اینکه من عاشق خدمت کردن و انجام وظیفه هستم و در هرکاری وارد می‌شوم سعی می‌کنم در آن پیشرو باشم.

موسس و مدیرعامل شرکت حمل ونقل بین المللی تیزرانان گفت: به عنوان اولین زن در کسب و کار حمل و نقل بین‌المللی توانستم بنگاه اقتصادی را فعال کنم و در این کار موفق شوم و پس از آن نیز زنان فعال و موفقی در این حوزه فعالیت داشته‌اند.

مقیمی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد انگیزه، خودباوری و اعتماد به نفس در زنان به وجود بیاید، گفت: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و کانون زنان بازرگان و تشکل‌های کارآفرینی با برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌هایی در تقویت انگیزه بانوان و راهنمایی آنان برای موفقیت در عرصه اقتصادی موثر بوده است.

برای رسیدن به بهشت باید از دوزخ گذشت

وی با تصریح اینکه قرار نیست مستقیم وارد باغ بهشت شوید بلکه برای رسیدن به بهشت باید از دوزخ‌های بسیاری گذشت، گفت: مدیریت زمان و خود باوری شرط موفقیت است که باید برای آن زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی کرد. همچنین باید در حوزه فعالیت خود ریسک‌پذیری منطقی و اطلاعات کافی نیز داشت.

این بانوی موفق کارآفرین که خود از آرش کمانگیر الهام گرفته است، توصیه کرد: باید از کسانی که موفق بوده‌اند، الگو گرفت البته نه اینکه دقیقا تمام کارهای آنان را کپی کنیم چراکه ممکن است اتفاقات مثبتی که موجب موفقیت شخص دیگری شده باشد اکنون یک موقعیت منفی برای دیگری محسوب شود بنابراین باید موقعیت زمانی را بررسی و حلاجی کرد و نسبت به زمان بهترین مسیر را انتخاب کرد.

برای رسیدن به بهشت باید از دوزخ گذشت/ لزوم تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در زنان/ خانه‌داری یک وظیفه قلبی استوی که درحال حاضر مدرس دانشگاه و همچنین دانشجوی دکترای کارآفرینی بین‌الملل می‌باشد، اعتقاد دارد خانواده در اولویت است و خانه‌داری یک وظیفه قلبی است؛ همیشه خودم برای خانواده باعشق غذا درست می‌کنم. معتقدم کسی می‌تواند رشد کند و موفق باشد که به همه وظایف خود عمل کند نه اینکه در جایی کم بگذارد تا بتواند در جای دیگری موفق شود. اگر کسی مدیریت زمان داشته باشد و برای فعالیت‌های خود زمان‌بندی کند می‌تواند به خوبی از عهده همه وظایف خود برآید.

رئیس کانون زنان بازرگان با بیان اینکه از 3هزار زنی که کارت بازرگانی دارند حدود 700نفر در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال هستند، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند این امیدواری وجود دارد که طی سال‌های آینده، نقش زنان پررنگ‌تر شود.

عضو انجمن ملی زنان کارآفرین ایران گفت: تمام بخش‌های اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگ‌ترین سرمایه‌های خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهره‌برداری کنند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود. در بخش خصوصی، زنان تقلای خود را کرده‌اند، اگرچه هنوز در اول راه قرار دارند.

انتقاد از گرانی کاغذ و طولانی بودن فرآیند ترخیص کالا از گمرک

زهرا جلیل‌ثانی یکی دیگر از بانوان کارآفرین که در حوزه چاپ و نشر فعالیت دارد نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، گفت: بزرگترین چالش ما در حال حاضر کاغذ است که به دلیل تعرفه‌های گمرکی گران شده و روی بازار چاپ و نشر تاثیر منفی داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 5 ماه است محموله مواد اولیه برای چاپ سررسید در گمرک بندرعباس مانده است و هزینه انبارداری و اجاره کانتینر نیز باید بپردازیم، گفت: مواد اولیه در چند آزمایشگاه بررسی می‌شود که هرکدام نظرات متفاوتی دارند و کارشناس محموله را از نزدیک بازدید نمی‌کند و درواقع الکترونیکی شدن ترخیص بار به جای تسریع موجب طولانی شدن روند ترخیص شده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان