کد خبر: ۱۱۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
در گفتگو با زنان نی ریزی فعال در زمان انقلاب مطرح شد؛

نیروهای نظامی روسری ها را از سرمان کشیده و آتش می زدند

یکی از زنان نی ریزی فعالان انقلاب گفت: دبیر دینی ما درآن زمان با جمع آوری پول برای دختران مدرسه روسری تهیه می نمود، اما نیروهای نظامی روسری ها را از سرمان کشیده و آتش می زدند .

به گزارش شیرازه، شهیده صفا حقیقی از زنان فعال انقلابی که در نی ریز ، شیراز و خرمشهر به نشرآرمان های انقلاب اسلامی در راستای پیروزی حق علیه باطل قدم برمی داشت.


خبرنگار ما به مناسبت ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با خواهر و همراهان شهیده صفا حقیقی به گفت و گو پرداخت.


طاهره حقیقی خواهر شهیده صفا حقیقی اورا اینگونه معرفی کرد: در شانزدهم شهریور ماه سال 1313 در یک خانواده مذهبی ومتدین به دنیا آمد وتیرماه سال 1357 در سن 40 سالگی به شهادت رسید.


حقیقی معلم فعال انقلابی در خصوص تحصیلات شهیده صفا گفت: تحصیلات مقدماتی خود را تا مقطع ششم ابتدایی آن زمان در دبستان آزرم نی‌ریز و دوران متوسطه را در دبیرستان نزهت با موفقیت پشت سرگذاشت.


فعال انقلابی دهه 50 با بیان اینکه شهیده در سن 14 سالگی با محمد فداکار ازدواج کرد ، عنوان نمود:  بعد از ازدواج برای زندگی به محل کار همسرش مهاجرت و حاصل این ازدواج دو فرزند دختربه نام های فریده و فریبا بود.


خواهر شهیده صفا حقیقی در خصوص فعالیتهای انقلابی او بیان داشت: فعالیتهای شهیده صفا ازعصمتیه خرمشهرو ارتباط با خانواده های مذهبی آغاز وبا فعالیت در مساجد و هیئات ادامه داشت ؛ بطور مثال با زنان انقلابی خرمشهر به فتوای حضرت امام خمینی (ره ) مبالغی پول جهت کمک به مردم فلسطین جمع آوری نمود.


حقیقی معلم انقلابی در ادامه افزود: شهیده صفا ، علاقه زیادی به مطالعه کتاب های مذهبی مانند نوشته های دکترعلی شریعتی وهمچنین گوش دادن سخنرانی های انقلابی داشت.




این زن انقلابی دهه 50 بیان کرد: خواهرم و خانواده اش تابستانها تامدتها درمدارس شیراز و از همان سال شهادتش  خانه ای جنب کلانتری  7 خریداری و در آن اقامت داشته و من نیز در کنار آنها بودم .


طاهره حقیقی از حضورشهیده در کلاسهای قرآن ومحافل مذهبی اینگونه عنوان داشت: در ماه های رجب و شعبان صفا ، روزه می گرفت و من برایش افطاری آماده می کردم .


خواهراین شهید انقلابی ازجزئیات نحوه به شهادت رسیدن شهیده صفا اینگونه بیان کرد: عصر 6  تیرماه سال 1357 شهیده صفا ، بعد از زیارت شاهچراغ و بازگشت به خانه از تظاهرات مردم در اطراف حرم وخیابان های شلوغ ، حمله نیروهای ساواک با زدن گاز اشک آور وریختن آب جوش روی مردم به قصد متفرق کردن آنها و پناه بردن باجمعی از مردم به مغازه ها برایم گفت .


طاهره خواهر شهیده صفا حقیقی اتفاقات شب حادثه را عنوان داشت: تقریبا ساعت های 2.30 نیمه شب  با صدای مهیبی از خواب پریده وبا صحنه سوختن خواهرم در آتش مواجه شدم ، شهیده صفا برای خاموش شدن آتش خود را به داخل حوض وسط حیاط انداخته وبعداز خاموشی آتش از شدت سوختگی از این شرایط نا مناسب رنج زیادی می برد.


خواهر این شهیده با اشاره به آسیب دیدگی خود در این حادثه ، گفت: از شنیدن صدای نارنجک باوجود بیرون آمدن همه همسایه ها به خیابان اما خانواده ی ساکن طبقه بالای خانه اصلا به کمک ما نیامدند .


وی با بیان اینکه کلانتری 7 در خصوص توجیه اقدام غیر انسانی خود به طرز غیر قابل باور، اظهارکرد: نیروهای نظامی استفاده اشتباه بمب جنگی بجای بمب رنگی در مانور را توجیه کار خود می دانستند.


طاهره حقیقی در ادامه افزود :شهیده صفا در مسیر انتقال به بیمارستان با شروع دوباره سوختن لباسها و بدنش با فریاد یا زهرا از تاکسی پیاده و خود را درون جوی آب انداخته و من نیز گرفتن چادرم برروی سرش اورا پوشانده  وبعد از آمدن نیروهای آتش نشانی و خاموش شدن آتش ، صفا را به بیمارستان نمازی انتقال دادیم .


این فعال انقلابی دهه 50 با بیان اینکه یکی از پرسنل ارشد هوابرد شیراز به ملاقات خواهرم آمد واظهار پشیمانی کرد ، تصریح نمود: نیروهای نظامی باترفند ها و پیشنهاد های مختلف اعم ازفرستادن فرزندان صفا حقیقی برای ادامه تحصیل و زندگی به آمریکا ، خواستار سکوت ما شدند ؛ اما خانواده نپذیرفت.


حقیقی در ادامه گفت: میزان سوختگی خواهرم صفارا با سوختگی  70 الی 80 درصدی فردای همان روز با هواپیما به بیمارستان سوانح و سوختگی تهران انتقال داده و دوسه روز بعد خبر شهادتش به خانواده رسید.


طاهره حقیقی خواهر این شهید انقلابی  به گفته یکی از نزدیکانشان پس از دستگیری اعضا ساواک در جریان پیروزی انقلاب خاطرنشان شد: با توجه به اسناد ساواک جریان شهادت رسیدن شهیده صفا به صورت عمدی و از پیش تعیین شده بود .


طاهره حقیقی که خودنیز فعال انقلابی بوده ، در پایان گفت: زمان خدمت در مدارس شیراز به عنوان مربی بهداشت با اصرار همکاران انقلابی ، درمنزل آیت الله دستغیب حضور یافته و جریان شهادت خواهرم را برای وی بیان کرده و او اظهار ناراحتی نمود ، همچنین زمان تخریب کلانتری 7 ، آیت الله دستغیب در خصوص متبرک بودن منزل خواهرم شهیده صفا و آسیب نرسیدن به خانه به انقلابیون تذکر داد .

نیروهای نظامی روسری ها را از سرمان کشیده و آتش می زدند


فردایی یکی ازفعالان انقلابی در نی ریز گفت: فعالان انقلابی سال 1342 مخفیانه فعالیتشان را آغاز و از سال 1356 علنی شد .


فردایی با اشاره به دستگیری تعدادی از فعالان انقلابی توسط نیروهای ساواک عنوان داشت: برای آزادی این زندانیان جمعی از زنان ومردان فعال انقلابی مقابل درب ورودی فرمانداری نی ریز با اعتصاب غذا و با سردادن شعار خواستار آزادی زندانیان سیاسی از جمله شهید علی اصغر سرافراز، شهید اکرام پور، شهید کاتوزیان، وعلی همتایی  شدیم .


این فعال انقلابی دهه 50 درادامه افزود: یکی از انقلابیون به نمایندگی ازهمه ، با ایراد سخنرانی پیام مارا به مسوولین رسانده و قول آزادی آنها به ما داده شد، طولی نکشید که با پیگیری های فعالان انقلابی زندانیان سیاسی آزاد شدند .


وی با بیان اهمیت نقش زنان نی ریز در فعالیتهای انقلابی خا طرنشان شد: زنان در انقلاب نقش به سزایی داشته و دراکثرتظاهرات و راهپیمایی ها پیش قدم و درصفوف اول شرکت داشتند.



فردایی درخصوص برگزاری جلسات قرآن چهارشنبه هرهفته درمنزلشان اینگونه بیان کرد: شهید حبیب کردگاری و برادرش محمدرضا مسوولیت حفاظت از کوچه را برعهده داشته تا مردم و حجة الاسلام سید محیی الدین فال اسیری بدون هیچ دغدغه  و مشکلی در جلسات هفتگی حضور پیدا کنند.


این زن فعال انقلابی افزود: ازجمله افراد فعال در این زمینه می توان شهید سید مهدی افسر، سید محمد علی فقیه، شهید محمد علی رهنورد، مرحوم محمد ابراهیم رهنورد و شهید صابر را نام برد که دراین راه تلاش بسیار کردند.


مدلول یکی دیگراز زنان فعال انقلابی دراین گفت و گو بیان داشت: من و11 نفر از دوستانم درمدرسه دین و دانش با اعتصاب و عدم حضور سرکلاس اعتراض خود را اعلام می نمودیم.


فردایی بابیان اینکه درمدرسه شهریاری قدیم (طالقانی جدید) به تنهایی مشغول فعالیتهای انقلابی بوده، عنوان داشت: همکلاسی هایم اکثرا ازانجام اینگونه فعالیتها ترس داشته یا ازطرف خانواده اجازه ورود به فعالیت های انقلابی را نداشتند .


این زن فعال انقلابی تصریح کرد: من با گردهم آوردن دوستانم جهت سردادن شعارها آنها را تشویق به فعالیتهای انقلابی نموده ، که در پی این اعتراضات وشعارها ، مستخدم مدرسه از ترس نیروهای ساواک، برای بازداشتن ما از اینکار قصد به آتش کشیدن خودرا داشته که موفق نشد .


فردایی از فعالیت های انقلابی خود اینگونه بیان داشت: یک روز به تنهایی اقدام به نوشتن شعار (مرگ بر شاه) برروی درب مسجدی واقع درخیابان قائم نموده، درهمین هنگام یکی از نیروهای نظامی اهل نی ریز که در جهرم خدمت می کرد از راه رسیده و تا چشمش به شعار نوشته شده  افتاد، من را با شاخه درخت مورد ضرب و شتم قرارداد.


کاتوزیان یکی از زنان فعال انقلابی آن زمان در نی ریز با اشاره به اولین شعارانقلابی در نیمه شعبان سال 1356 عنوان کرد: جوانان انقلابی درحوزه علمیه با سردادن شعار (مرگ برشاه ) اعتراض خود را به حکومت ظالم شاه رسانده و زنان نیز آنها را در این امرهمراهی نمودند.


کاتوزیان در ادامه افزود: با اولین حضور جوانان انقلابی درعرصه تظاهرات این فعالیتها ادامه پیداکرده ومردم با ریخته شدن خون پاک جوانان دراین راه پای شعارهای خود ایستادند تا انقلاب اسلامی پیروز شد .


صمدی به عنوان یک زن فعال انقلابی در دهه 50 بیان داشت: فرزند شهیده صفا حقیقی به همراه دوستانش عکس شاه را پایین آوردند و بجای آن عکس حضرت امام خمینی (ره ) رابرافراشته  و مورد ضرب و شتم نیروهای ساواک جهرم درنی ریز قرارگرفتند .


فردایی درخصوص مقایسه وضعیت حجاب درزمان قبل و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در زمینه حجاب بعداز پیروزی انقلاب ،زنان و دختران ما  درآسایش و آزادی کامل هستند ، درصورتی که قبل از انقلاب به سختی حجاب داشتیم .


این زن فعال انقلابی که پاسدار بازنشسته سپاه نی ریزمی باشد، ادامه داد: معصومه بامداد دبیر دینی ما درآن زمان با جمع آوری پول برای دختران مدرسه روسری تهیه می نمود، اما نیروهای نظامی روسری ها را از سرمان کشیده و  آتش می زدند .


طاهره حقیقی خواهر شهیده صفا حقیقی با مقایسه رفاه وآسایش جوانان ومردم در زمان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اینگونه بیان داشت: جوانان ما بعد از پیروزی انقلاب به یمن خونهایی که در این راه ریخته شده در آسایش و آزادی ورفاه کامل به سر می برندرصورتی که قبل از انقلاب آزادی و رفاهی در کار نبود .


حداد که یکی از معلمان فعال انقلابی بوده نیز در این خصوص گفت: قبل از انقلاب در خانه ما حتی تلویزیون هم نبود و اندک خانواده هایی در رفاه اقتصادی به سر می بردند .


فتاح پور زن فعال انقلابی دهه 50 در خصوص پیروزی انقلاب تصریح کرد: مردم با رهنمودها و سخنان حضرت امام خمینی(ره) راه خود را پیدا کردند و با فدای جان جوانان خود در راه پیروزی انقلاب به انقلاب اسلامی اری گفتند.  


ازحمله زنان فعال انقلابی در شهرستان نی ریز :
رقیه فردایی
صدیقه مدلول
زهره حداد
صدیقه فتاح پور
نرجس صمدی
فاطمه کاتوزیان
ویدا حقیقی
طاهره حقیقی

منبع: نبض نی ریز

نظرات بینندگان