کد خبر: ۱۱۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

زیاده‌روی در مصرف مکمل ویتامینCو خطر سنگ کلیه و آسیب‌های دندانی

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به زیاده روی در مصرف ویتامین سی، هشدار داد.

به گزارش شیرازه،دکتر فاطمه فاقعی گفت: ویتامینCیکی از ویتامین های محلول در آب است که برای تشکیل رگ خونی، ساخت غضروف و عضلات ضروری بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که به جذب گوارشی آهن کمک می کند.

او اضافه کرد: مطالعات نشان می دهد، مصرف مکمل ویتامین سی خوراکی از بروز سرماخوردگی جلوگیری نمی کند، اما کسانی که به طور مرتب مکمل این ویتامین را استفاده می کنند، اگر دچار سرماخوردگی شوند، روزهای کمتری درگیر بیماری هستند و علایم آن مانند سرفه و آبریزش بینی از شدت کمتری نیز برخوردار است.

این دکتر داروساز هشدار داد: سالمندان و افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین سی هستند.

دکترفاقعی با اعلام این نکته مهم و قابل توجه که این ویتامین به شکل "اگزالیک اسید" از راه ادرار از بدن دفع می شود،تاکید کرد:مصرف میزان بالای این ویتامین در بیمارانی که مشکل سنگ های کلیوی اگزالاتی دارند، باعث افزایش سنگ کلیه می شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه مکمل این ویتامین به شکل قرص، کپسول و قرص جویدنی موجود است،افزود:باید توجه داشت که مصرف دراز مدت مکمل ویتامین سی باعث آسیب دندان می شود.

او با بیان اینکه ویتامین سی در بیماران که مشکل تالاسمی و فاویسم دارند، باید با احتیاط مصرف شود،یادآور شد:این ویتامین با بعضی از تست های آزمایشگاهی مانند "اندازه گیری قند خون" نیز تداخل دارد.


نظرات بینندگان