کد خبر: ۱۱۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
چند نکته در مورد لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز؛

عمران کور و بی هدف یا شاخصی برای پیشرفت

در راهبردهای بودجه طبق معمول، لیستی از آمال و آرزوها مطرح شده، اما مشخص نیست این اهداف چگونه به پروژه های عملیاتی متصل شده اند؟ و اصولا ارتباط این پروژه ها با آن اهداف در چیست؟
عمران کور و بی هدف یا شاخصی برای پیشرفت
به گزارش شیرازه، اوایل بهمن ماه لایحه بودجه سه هزار و 150 میلیارد تومانی سال 97 شهرداری شیراز به شورای شورای شهر شیراز تقدیم شد.

در شرایطی لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز روی میز شورائیان قرار گرفت که با توجه به شعارهای منتخبین مردم در شورای پنجم، انتظار می رفت شاهد بودجه ای متفاوت از آنچه در سالهای گذشته صورت گرفته باشیم. اما ظاهرا بزرگترین ویژگی این لایحه بودجه تاکید بر همان روند غلط بودجه های قبلی است.

در خصوص این لایحه، میتوان به چند نکته تاکید کرد که در سلسله گزارش هایی به آنها اشاره خواهیم کرد:

خلا جهان بینی؛
1- مهمترین سوالی که مطرح است اینکه اگر این لایحه در دوره شورا و شهردار سابق بود چه تفاوتی می کرد؟ لایحه بودجه مهمترین ویترین نمایش اهداف و دیدگاه های شوراست. خطوط حیاتی و مهم شورای پنجم کجای این لایحه انعکاس یافته است؟ جهان بینی حاکم بر این لایحه چیست؟ و از کدام آبشخور تغذیه می شود؟

2- جهت گیری های کلان و راهبردی بودجه 97 شهرداری شیراز چیست؟ قاعده بر آن است که با نگاهی به ردیف های بودجه و اعداد و ارقام آن، مسیر حرکت و جهان بینی شورای شهر به وضوح، عیان می شود. آیا لایحه بودجه 97 چنین است؟ در این صورت دغدغه اصلی شهرداری و شورا در پنجمین دوره چیست؟ و تا چه حد با شعارهای منتخبین شورا مطابقت دارد؟

3- در راهبردهای بودجه طبق معمول، لیستی از آمال و آرزوها مطرح شده، اما مشخص نیست این اهداف چگونه به پروژه های عملیاتی متصل شده اند؟ و اصولا ارتباط این پروژه ها با آن اهداف در چیست؟ آیا می توان در راهبردها و سیاست ها، از کاهش منابع آلاینده گفت، اما در متن بودجه، هم چنان با فعالیت های عمرانی کور و بی هدف، سیاست خودرو محوی و در نتیجه، افزایش آلاینده ها را دنبال کرد؟

4- تاسف بار است در حالی که تمام شهرهای جهان با سرعت، از خودرو محوری فاصله می گیرند، برخی تلاش دارند تا در شیراز هم چنان، پل بازی را ادامه دهند تا کاریکاتوری از توسعه را به نمایش بگذارند. کاریکاتوری که دیگر در شهرهای جهان سوم، آن هم تنها برخی، می توان یافت.

5- هنگامی که هم چنان 75 درصد بودجه عمرانی است چگونه می توان قبلی ها را نقد کرد؟ وقتی باز هم 31 درصد بودجه صرف پل و تقاطعات غیر همسطح می شود، آیا سخن از اصلاح مسیر غلط شورای قبل پذیرفتنی است؟

شیرازه در روزهای آینده بیشتر به مشکلات لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز خواهد پرداخت.

نظرات بینندگان