کد خبر: ۱۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» رونمایی شد

کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» اثر سیدمهدی خیراندیش در شیراز رونمایی شد.
به گزارش شیرازه، شب گذشته سالن سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس شاهد حضور علاقه‌مندان کتاب و چند تن از اساتید دانشگاهی بود تا به همت انجمن اهل‌قلم و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس، از یک کتاب رونمایی شود.

در این جلسه که با استقبال روبرو شد، کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» اثر سیدمهدی خیراندیش که به سرگذشت عارفان فارس می‌پردازد و در ۵۵۲ صفحه توسط انتشارات رخشید شیراز راهی بازار نشر شده رونمایی شد.

در این مراسم، غلامرضا خوش‌اقبال رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شاپور پساوند از شاعران شناخته‌شده شیراز درباره محتوای کتاب و پیشینه ادبی و علمی این نویسنده و پژوهش‌گر به ایراد سخن پرداختند.

یکی از اساتید سابق دانشگاه شیراز نیز در این برنامه با قدردانی از تلاش‌های خیراندیش اظهار داشت: کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» از اشتباه و غلط بسیار مصون است اما سهوالقلم امری طبیعی است و مثلاً درباره چهل‌تنان و هفت‌تنان دیدگاه عوامانه که مقبره ۴۰ یا ۷ نفر است مطرح‌شده در حالی این‌گونه نیست.

 جعفر مؤید شیرازی ضمن تبریک به دکتر خیراندیش برای تألیف این کتاب، پرداختنِ نویسنده به عارفان فارس را تحسین و ابراز امیدواری کرد که در چاپ‌های بعدی شاهد نسخه‌ای کامل‌تر از این کتاب باشیم.

یکی از اساتید دانشگاه شیراز نیز در معرفی کتاب اظهار داشت: نام کتاب از شعر مشهور سعدی «چو پاکان شیراز خاکی‌نهاد/ ندیدم که رحمت بر این خاک باد» گرفته‌شده است.

محمد مرادی بابیان این‌که بر اساس کشف‌المحجوب هُجویری، تمام ۱۲ سلسله عرفانی شناخته‌شده، در ایران شکل‌گرفته‌اند و با اظهار این مطلب که در تحقیقات معاصر، آن‌چنان‌که به عرفان خراسان پرداخته‌شده، عرفان فارس گرچه صاحب دو سلسله عرفانی است، کمتر موردتوجه قرارگرفته است افزود: برخی نیز که عرفان فارس را بررسی کرده‌اند آن را محدود به حلاج و روزبهان و برخی شاعران منتسب به عرفان کرده‌اند، درحالی‌که این کتاب با معرفی بیش از ۴۰۰ عارف، نشان‌دهنده جایگاه این سرزمین در این مسئله است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با بررسی آثار مستشرقین و تذکره نویسان می‌توان مشاهده کرد که تأملاتی در این مورد انجام‌شده ولی نویسنده این اثر، با بررسی ۱۶۲ منبع، مطالب پراکنده را با وسواس و دقتی عجیب در این کتاب گردآوری کرده است.

مرادی گفت: تنها درباره چند عارف معروف فارس، صدها کتاب و پژوهش نوشته‌شده، اما نکته مهم در این کتاب، پرداختن به عارفان گمنام و کمتر شناخته‌شده مکتب عرفان فارس مانند ابواسحاق کازرونی، قطب نی‌ریزی و صدها عارف دیگر است.

وی بابیان این‌که نویسنده، فارس را بر اساس گستره فارس امروز موردبررسی قرار داده است افزود: دکتر خیراندیش حتی سفرنامه‌های موجود را هم بررسی کرده است و اگر محدوده فارس فرهنگی را در نظر بگیریم، این کتاب ۵۵۰ صفحه‌ای به هزار صفحه می‌رسد.

این شاعر و پژوهشگر گفت: کتاب فوق سه بخش دارد که در بخش اول، عرفان فارس موردبررسی قرارگرفته و بخشی هم مزارات استان معرفی‌شده است.

مرادی ادامه داد: در بخشی از این کتاب، سلسله‌های عرفانی موردبررسی قرارگرفته‌اند و اما بخش اصلی، تذکره اهل عرفان فارس است که عدد آن‌ها به حدود ۴۳۰ نفر می‌رسد و البته حافظ و سعدی در بخشی جداگانه موردتوجه قرارگرفته‌اند.

این شاعر خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه دیگر در کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» این است که هر چه در جریان فصول کتاب به سده‌های متأخر نزدیک می‌شویم به کسانی برمی‌خوریم که شاعر هستند و نمونه اشعار آنان نیز در این کتاب دیده می‌شود.

در پایان این مراسم و با حضور لیلا دودمان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن اهل‌قلم فارس، اساتید دانشگاهی و نویسنده، از کتاب «پاکان خاکی‌نهاد فارس» رونمایی و از نویسنده آن تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان