کد خبر: ۱۱۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

زنانی از جنس مقاومت در انتظار یک سرمایه‌گذار/ اجاره‌های نجومی غرفه‌ها به تولیدکننده‌های نوپا

مسؤول غرفه تعاون زنان روستایی کوثر گفت: انتظار بخشش پول از کسی نداریم و فقط به دنبال خیری سرمایه‌گذار هستیم که بتوانیم کار را پیش ببریم و آن خیر هم‌سود خود را ببرد.
به گزارش شیرازه، با قدم زدن در بین غرفه‌های نمایشگاه تنها چیزی که روح و روان مخاطب را نوازش می‌کند، بازی بارنگ‌ها در خلقت ذهن و دست انسان است. طرح‌های بی‌نظیر اصیل ایرانی که با گذر در کنار آن‌ها انسان را به سال‌ها قبل به خانه‌های مادربزرگ‌ها می‌برد.

فرش و انواع آن از خلقت‌های بی‌نظیر ذهنی و دست انسان است که باعث افتخار و سربلندی ایران‌زمین در جهان شده است. در فارس انواع فرش‌های بزرگ و اصیلی داریم همچون فرش ترک قشقایی، ایل باصری و بافت‌های ذهنی دیگر استان که آوازه‌ی آن‌ها در سراسر جهان پیچیده است.

در نمایشگاه و پس از حضور سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس چند قدمی را با او همراهی می‌کنم که دریکی از غرفه‌ها با زنانی از جنس ایستادگی و مقاومت آشنا شدم.

مسؤول این غرفه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ما از طرف تعاونی زنان روستایی کوثر قیروکارزین در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم.

او افزود: تعاونی ما به‌صورت شبکه‌ای در زمینه‌های صنایع‌دستی شامل فرش و گلیم، مواد غذایی سنتی و سالم، ترشیجات خانگی، انواع حلوا و سبزی‌های آماده و بسته‌بندی فعالیت دارد.

بانوی جوان با امید و احساس مبارزه‌ای که در چشمانش پیدا بود، ادامه داد: اولویت کار در این تعاونی خانم‌ها بد سرپرست، بی‌سرپرست و یتیم‌های بومی شهرستان هست، کسانی که از بضاعت مالی کمی برخوردار هستند؛ که در این راستا کمیته امداد و سپاه به ما کمک می‌کنند.

او بابیان اینکه ما با فراهم کردن محیطی امن باعث شدیم که بانوان با احساس آرامش کار کنند، مطرح کرد: در حال حاضر بیش از 20 نفر به‌صورت مستقیم و بیش از 60 نفر به‌صورت غیرمستقیم به‌واسطه‌ی این تعاونی مشغول به کار و درآمدزایی هستند که ما با تلاش و مقاومت با تمام سختی‌های پیش رو به دنبال ایجاد شغل‌های بیشتر برای مردممان هستیم.

مسؤول این غرفه همراه با پاسخ‌گویی به علاقه‌مندان فرش و گلیم رجوع کننده به غرفه، افزود: اصلی‌ترین مشکل ما نبود سرمایه در گردش است، این تعاونی را بانوی بزرگی با درآمد شخصی خودش و با سرمایه پایین آغاز و آن را با تمام مشکلات پیش می‌برد.

او با صدایی آرام و با نگاهی که توأم با ایستادگی است، بیان کرد: در نمایشگاه تهران از معاون اول رئیس‌جمهور تسهیلات خوبی را گرفتیم که وقتی به دنبال دریافت آن رفتیم متوجه شدیم که وثیقه روستایی را قبول نمی‌کنند و نتوانستیم این تسهیلات را دریافت کنیم.

بانوی جوان گفت: به دنبال خیری هستیم که پولش را سرمایه‌گذاری کند تا ما با آن بتوانیم کارکنیم؛ انتظار بخشش پول از کسی نداریم و فقط به دنبال خیری سرمایه‌گذار هستیم که بتوانیم کار را پیش ببریم و آن خیر هم‌سود خود را ببرد.

او ادامه داد: ما به‌صورت جهادی کار می‌کنیم و در تمام نمایشگاه‌ها سعی می‌کنیم حضورداشته باشیم تا بتوانیم سفارش‌هایی را بگیریم و هم خود را معرفی کنیم؛ البته در این بخش هم سپاه و بسیج با برپایی نمایشگاه‌هایی به ما در معرفی خود کمک می‌کنند.

مسؤول غرفه قیروکارزین تصریح کرد: همه شبانه‌روز در این تعاونی کار می‌کنند و توانستیم خود را در سطح شهرستانمان معرفی کنیم و اکثر سفارش‌ها را دریافت کنیم؛ ما خودمان بازاریابی هم انجام می‌دهیم و از طریق شبکه‌های مجازی به دنبال معرفی خود هستیم.

او با شور و هیجان گفت: ما با اعتقاد به آیه‌ی قرآن که تأکید می‌کند بعد از هر سختی آسانی هست، مردانه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم روزی به‌جایی برسیم که در شهرک صنعتی شیراز کارخانه و تولیدی بزنیم و صادرات به کشورهای دیگر هم داشته باشیم.

این بانوی جوان ادامه داد: این تعاونی درراه خدمت به مردم کم‌بضاعت راه‌اندازی شده و ما هم برای خدمت به این افراد از تلاش خود با مشکلات مالی که داریم، دست برنمی‌داریم.

جای تأمل هست چنین بانوانی سخت‌کوش سرزمین ما در حال تلاش هستند تا زندگی خود و اطرافیان خود را به بهترین نحو ممکن بسازند اما با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما برخی افراد بانفوذ در بدنه دولت حق این مردم پایمال کرده و به‌عنوان یک مفسد اقتصادی با حقوق‌های نجومی به‌راحتی روز را شب و شب را روز می‌کنند.

اجاره‌های نجومی غرفه‌ها به تولیدکننده‌های نوپا

غرفه‌های نمایشگاه‌هایی باقیمت‌های حداقل حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان به تولیدکننده‌های نوپای این نمایشگاه اجاره داده‌شده بود که فشار بسیاری را به آن‌ها وارد می‌کرد. به نظر می‌رسد شرکت شهرک‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس به همراه اداره تعاون، کار و رفاه باید برای چنین تولیدکننده‌هایی امتیازهایی را شامل شوند.

این تولیدکننده‌ها حضور در این نمایشگاه‌ها را به‌جای اینکه بیشتر به چشم یک فرصت ببینند آن را یک ریسک اجباری در جهت پیش برد کار خود می‌دانند که گاهی هم بی‌نتیجه می‌ماند.

کار پسندیده‌ی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان این بود که در این نمایشگاه با سر زدن به تک‌تک غرفه‌های تولیدی سطح فارس به‌صورت دوستانه به مشکلات آن‌ها را توجه کرد و قول تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور مسؤولین مربوطه در جهت رفع این مشکلات را داد.

فارس
نظرات بینندگان