کد خبر: ۱۱۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها؛

از دستکاری در آمار تا حذف آمار نوسان قیمت‌ها/ پاسخی علمی به ادعای مارمولک ها جاسوس هستند؟

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

********

کیهان

زیاده‌گویی دوباره رئیس‌جمهور بی ‌چشم و روی فرانسه


رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین‌بار مدعی شد فعالیت‌های موشکی ایران، تهدیدی برای ثبات منطقه است.


رژیم فرانسه از حامیان دیکتاتور معدوم عراق در ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت‌های ایران و عراق بود و جنگ‌افزارهای صدام، به ویژه توسط دولت فرانسه تأمین می‌شد. پاریس همچنین مقر برخی عناصر سلطنت‌طلب فراری برای تدارک کودتا علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت و پس از آن نیز تا به امروز به مقر سازمان تروریستی منافقین تبدیل شده که 17 هزار نفر از مردم و مقامات ایرانی را با وحشی‌گری تمام ترور کردند. فرانسه در حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه نیز نقش‌آفرینی می‌کند و در جریان جنگ سوریه و عراق علیه تروریست‌ها، در جبهه تروریست‌ها قرار داشت.


با وجود این کارنامه سیاه، امانوئل ماکرون برای چندمین بار علیه برنامه موشکی ایران لفاظی کرد. وی در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت‌های موشکی ایران با فعالیت‌های موشکی مرتبط با این کشور، چه در یمن و چه در خاک سوریه، یک سرچشمه بی‌ثباتی و «یک معضل برای امنیت چندین کشور متحد» فرانسه است.


وی بار دیگر خواهان آغاز گفت‌وگوها برای قرار گرفتن فعالیت‌های موشکی ایران زیر نظارت جامعه بین‌المللی شد و گفت: این موضوع برای امنیت منطقه ضروری است و باید مکانیسمی از تحریم‌ها و کنترل سازگار با آن طراحی کرد.»


ماکرون اضافه کرد تاکنون نیز زمان زیادی برای کنترل برنامه موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای این کشور از دست رفته است.


خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد که از پاییز سال گذشته تاکنون، اظهارات امانوئل ماکرون درباره برنامه موشکی ایران،  روابط تهران-پاریس را سرد کرده است.


رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت: «امیدوارم که ما بتوانیم در هفته‌های آینده جلسه‌ای را با هدف نابودی فعالیت‌های موشکی از مبدأ خاک سوریه برگزار کنیم.» این اظهارات ماکرون پس از حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه اتخاذ می‌شود.


قرار است ماکرون اسفند به تهران سفر کند. انفعال دولت و وزارت خارجه، موجب گستاخی دولت ورشکسته فرانسه شده که طی سال‌های اخیر، رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد را تجربه کرده و در بحران اقتصادی و سیاسی شدید دست و پا می‌زد اما از صدقه سر تجارت یکطرفه با ایران، امسال رکورد رشد اقتصادی بی‌سابقه در 6 سال گذشته را به دست آورد.


از دستکاری در آمار تا حذف آمار نوسان قیمت‌ها


یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد: دولت و تیم اقتصادی آن، فقط روی کاغذ با گرانی مبارزه می‌کنند.


وقایع اتفاقیه نوشت: یکی از آمارهای اقتصادی که به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همواره منتشر می‌شود، متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران است که درصد تغییر قیمت آن نسبت به هفته گذشته، هفته مشابه ماه گذشته و هفته مشابه سال گذشته نیز محاسبه و اعلام می‌شود اما گویا این رویه از سوی بانک مرکزی طی دو هفته گذشته تغییر کرده و دیگر خبری از مقایسه قیمت‌های بالارفته بازار با هفته‌های مشابه آن در سال گذشته نیست که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند مصداق دستکاری آمار یا پاک کردن صورت مسئله‌ای به نام گرانی باشد.


سال‌ها و دهه‌هاست که بانک مرکزی به صورت هفتگی، متوسط قیمت خرده فروشی برخی از اقلام خوراکی را در ۱۱ گروه غذایی مختلف از لبنیات، تا محصولات پروتئینی، غلات، میوه، حبوبات، روغن نباتی و... بررسی کرده و درصد تغییر قیمت این محصولات را نسبت به هفته گذشته، اما اکنون دو هفته از تغییر در این آمارگیری می‌گذرد و مشخص نیست که چرا چنین اتفاقی افتاده است و هیچ یک از مسئولان بانک مرکزی هم پاسخگو نیستند.


کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به این تغییرات آماری انتقاد کرده و گفته‌اند که چنین رفتارهایی تنها پاک کردن صورت مسئله‌ای به نام گرانی و دستکاری آمار بوده که متاسفانه از سوی بانک مرکزی انجام شده است اما باید با مردم شفاف و صادق بود تا اعتمادشان جلب شود و بتوان اداره کشور و اقتصاد ایران را به کمک آنها مدیریت کرد.


در این ‌زمینه غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی به «وقایع ‌اتفاقیه» این‌گونه توضیح داد که «فرمت مشخصی برای محاسبه متوسط نرخ خرده فروشی مواد خوراکی و مقایسه آن در بانک مرکزی وجود دارد اما تغییر آن خلاف قانون محسوب نمی‌شود و این فرمت را خود بانک مرکزی تعیین می‌کند».


این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که «این قبیل اقدامات دستکاری‌های آماری است که تنها پاک کردن صورت مسئله محسوب می‌شود اما متاسفانه چنین کارهایی صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال در زمینه قیمت ارز از سویی رئیس بانک مرکزی تاکید می‌کند که دلار گران نمی‌شود و مردم دلار نخرند اما مشاهده می‌کنیم که دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند، جالب‌تر اینکه پس از آن دوباره این مقام مسئول اعلام می‌کند که براساس مبانی اقتصادی ما چیزی نشان نمی‌دهد که افزایش قیمت دلار داشته باشیم و بدتر از آن این است که چنین گزارش‌هایی را به رئیس‌جمهور منتخب مردم ارائه می‌کنند تا در مصاحبه مطبوعاتی‌اش آنها را اعلام کند. باید گفت که چنین مسائلی باعث کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و کاهش میزان اعتماد مردم را در پی خواهد داشت».


مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز گفت: «حذف ستون درصد تغییر قیمت مواد خوراکی نسبت به هفته مشابه سال قبل در بررسی‌های اخیر بانک مرکزی نمی‌تواند کاهش قیمت ایجاد کرده و از بالارفتن قیمت‌ها جلوگیری کند اما به نظر می‌رسد که این رفتارها منشا سیاسی داشته باشد که از منظر اقتصادی درست نیست. زیرا هر قدر شاخص‌ها بیشتر و دقیق‌تر باشد بهتر است و اگر یک‌سری از آنها را حذف کنید، محققان می‌مانند و نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند. به بیان دیگر هر قدر جامعه آماری گسترده‌تری داشته باشیم، وضعیت در حوزه اقتصادی شفاف‌تر است و این تنها پاک‌کردن صورت مسئله است و مسئولان تنها می‌خواهند وضعیت افزایش قیمت و خراب‌تر شدن را نشان ندهند.


نگاه دوگانه جامعه اطلاعاتی آمریکا به نفوذ ایران و طیف غربگرا


در حالی که وزیر خارجه آمریکا به گسترش نفوذ ایران در منطقه اذعان کرد، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا ابراز امیدواری کرد درگیری میانه‌روها و تندروها در ایران به نفع منافع ایالات متحده تمام شود.


رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الحره، اذعان کرد نفوذ سیاسی ایران در منطقه بالاست. وی در عین حال گفت پایان دادن به نفوذ ایران در منطقه و به ویژه سوریه از راه مذاکرات سیاسی میسر می‌شود.


آمریکایی‌ها با دلالی برخی کشورهای اروپایی که نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند، اصرار دارند به موازات عدم اجرای برجام و تشدید تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره بر سر توانمندی‌های نظامی و نفوذ قدرتمند منطقه‌ای بنشانند.
وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که واشنگتن چه اقدام عملی برای مهار نفوذ رو به گسترش ایران در سوریه، لبنان، عراق و دیگر مناطق اتخاذ کرده، گفت: ما معتقدیم که آینده پاسخگویی به نفوذ ایران در سوریه از طریق روند سیاسی محقق می‌شود؛ آقای تیلرسون آینده سوریه را بدون نفوذ ایران دانست و گفت: نفوذ ایران در سوریه نه تنها مثبت نیست بلکه منفی است زیرا که بی‌ثباتی، ارمغان آن است.


در همین حال وانیل کوتز مدیر جامعه اطلاعاتی آمریکا، جمع‌بندی 28 صفحه‌ای سالانه این جامعه اطلاعاتی درباره «تهدیدهای جهانی» را به کنگره ارائه کرد. در این گزارش، ضمن جانبداری از طیفی از سیاسیون ایرانی که «میانه‌رو» خطاب شده‌اند، آمده است: «سیاستمداران میانه‌رو و تندروی ایران در تلاش جهت اجرای چشم‌انداز نظر خود برای آینده ایران، به شکلی فزاینده با همه مناقشه خواهند داشت. این رقابت‌، عامل کلیدی در مشخص کردن این مسئله خواهد بود که آیا ایران، رفتار خود را به نحوی که در راستای منافع ایالات متحده باشد، تغییر خواهد داد یا نه».


این گزارش خاطرنشان می‌کند: «ایران شناخته شده‌ترین حامی عمده تروریسم باقی مانده، و با ارائه مشاوره، کمک مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه از آنها حمایت می‌کند، شبکه‌ای از عوامل را در سرتاسر جهان برای انجام حملات تروریستی احتمالی گرد هم می‌آورد».


«ایران و شریک استراتژیک آن، حزب‌الله لبنان، همچنین تهدیدی دائمی علیه ایالات متحده و شرکایش در جهان محسوب می‌شوند.»


«ایران در عراق، سوریه و در یمن - جاهایی که می‌بیند درگیری‌ها در کل به نفع تهران پیش می‌رود- به دنبال گسترش نفوذ خود خواهد بود و از مبارزه علیه داعش برای همبستگی شرکایش بهره‌برداری و از دستاوردهایش در میادین جنگ نیز در جهت توافق‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی استفاده خواهد کرد.»


«ایران توانایی‌های نظامی‌اش را، که تهدیدی علیه نیروهای ایالات متحده و متحدان آمریکا در منطقه است، توسعه خواهد داد.»


بر پایه گزارش جدید ارزیابی تهدید جهانی، که نام ایران 61 بار در آن ذکر شده است، «سیاست‌مداران میانه‌رو و تندرو ایرانی در تلاش برای اجرای دیدگاه‌های رقابتی خود برای آینده ایران، به شکل فزاینده‌ای با همدیگر درگیر خواهند شد. این رقابت یک عامل کلیدی در روشن شدن این موضوع است که آیا ایران با روش‌های مناسب برای منافع ایالات متحده، رفتار خود را تغییر خواهد داد یا خیر.


در این سند آمده است: «میانه‌روها به ریاست رئیس‌جمهوری حسن روحانی به پشتیبانی از پیشرفت اجتماعی بیشتر، خصوصی‌سازی، و یکپارچگی جهانی بیشتر ادامه خواهند داد. این در حالی است که تندروها این برنامه را به منزله تهدیدی برای ماهیت انقلابی و اسلامی ایران تلقی می‌کنند.»


در این سند همچنین آمده است: «اعتراضات سراسری در رابطه با نارضایتی‌های اقتصادی در ایران در اوایل امسال توجه بیشتری را به ضرورت اجرای اصلاحات عمده جلب کرده است، اما احتمال دارد که روحانی و منتقدان او از این اعتراضات برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود استفاده کنند.»


کارشکنی مدیریت دانشگاه تهران علیه مرکز مطالعات انقلاب اسلامی


رئیس دانشگاه تهران در ادامه اقدامات غیرقانونی یک باند ناسالم علیه «مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی»، اقدام به تغییر اساسنامه این مرکز و واگذاری بلاوجه آن به دانشکده معارف کرد!


شنبه گذشته در همین ستون خبری منتشر کردیم مبنی بر اینکه طیف مسئله‌دار مذکور در پی تغییر ماهیت و اساسنامه مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی می‌باشند و در مقابل صدور احکام مربوط به اعضای شورای سیاستگذاری «مرکز» (آقایان دکتر پارسانیا، کچوئیان، صادقی‌مقدم و ملکوتیان) و نیز احکام مدیران گروه‌های علمی این مرکز و جذب هیئت علمی کارشکنی کرده‌اند.


گزارش‌ها حاکی از آن بود که طیف مسئله‌دار و ذی‌نفوذ در مدیریت دانشگاه تهران دنبال انحلال مرکز مطالعات انقلاب اسلامی یا انتزاع آن از رشته علوم سیاسی و تبدیل آن به یک گروه فرعی در دانشکده معارف هستند.


اکنون خبر می‌رسد درحالی‌که مطابق اساسنامه «مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران» هرگونه تغییر در اساسنامه مرکز منوط به پیشنهاد شورای سیاستگذاری مرکز و تصویب در «هیئت امنا»ی دانشگاه است، رئیس دانشگاه ضمن عدم صدور احکام شورای سیاستگذاری، ابتدا اساسنامه را به طور غیرقانونی - بدون پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری - در هیئت‌رئیسه تغییر داد و در دومین اقدام غیرقانونی، درحالی‌که رئیس مرکز طبق اساسنامه، باید با پیشنهاد شورای سیاستگذاری مرکز به رئیس دانشگاه تغییر کند، رئیس جدید مرکز را بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده معارف  منطبق با اساسنامه جدید که نه به پیشنهاد صادر نموده است.


این درحالی است که صرفنظر از شخصیت حقیقی فرد معرفی شده، پیشنهاد رئیس دانشکده معارف، غیرقانونی و معاونت در اقدامی غیرقانونی است چراکه طبق اساسنامه «مرکز»، سمتی برای ارایه پیشنهاد رئیس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی نداشته است. بالتبع، حکم رئیس دانشگاه نیز چون برخلاف اساسنامه و متوقف بر مقدمات غیرقانونی است فاقد وجاهت، بلااثر و باطل است. با عنایت به اینکه هرگونه تصرفات فرد منصوب چون برخلاف مقررات صادر شده است موجب مسئولیت‌ قانونی وی، رئیس دانشکده معارف و رئیس دانشگاه خواهد شد که توجه مسئولان سازمان بازرسی را به عنوان دستگاه ناظر می‌طلبد.


یادآور می‌شود مدیریت دانشگاه تهران 3 سال است در مقابل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی کارشکنی می‌کند.


نابسامانی بازار ارز محصول سیاست‌های اقتصادی دولت


یک سایت حامی دولت نوشت: درحالی‌که دولتمردان می‌گویند افزایش قیمت دلار و ارز ریشه اقتصادی ندارد، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند سیاست‌های اقتصادی دولت، این وضعیت را رقم زده است.


فرارو با ‌اشاره به رسیدن قیمت دلار به 5هزار تومان، از قول سعید بیدگلی اقتصاددان نوشت: نقطه اعتراض اقتصاددانان به دولت این است که سیاست ارزی درستی در پیش نمی‌گیرد و هر از گاهی بازار ما مجبور به تصحیح قیمت می‌شود. بخشی از رسیدن قیمت دلار به مرز 5هزار تومان به هیجان بازار و بخش دیگری از آن به بخش نامه مالیاتی برمی‌گردد که بانک مرکزی آن را در زمان نامناسب ارائه کرده است. همچنین این افزایش قیمت به محدود بودن انتقالات ارزی ما از طریق صرافی‌های دوبی نیز برمی‌گردد که طبیعتا باید نیازهای بخش حواله‌ای ارز جبران شود. مشکلات کلیدی است که بار سیاستگذاری‌های ‌اشتباه روی هم انباشته می‌شود؛ به گونه‌ای که قدرت کنترل آن دیگر برای ما باقی نمی‌ماند.


این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: طبیعتا وقتی قیمت ارز در چند روز متوالی تغییر می‌کند ما با اثرات روانی و اقدامات سفته‌بازانه روبه‌رو هستیم.


وحید شقاقی، اقتصاددان نیز به فرارو می‌گوید: امسال وضعیت منابع ارزی دولت مناسب نیست. بر روی منابع ارزی فشار وجود دارد. یکی از دلایلش کسری بیش از هفت میلیارد دلاری تراز تجاری غیرنفتی است. از طرف دیگر بخشی از این صادرات نفت به صورت دلار وارد اقتصاد نمی‌شود و بخشی از این صادرات به صورت کالا وارد کشور می‌شود.


شقاقی می‌گوید: حجم نقدینگی کشور نیز بالاست. سپرده‌های مردم در نظام بانکی بیشتر بوده است. کاهش نرخ سود بانکی به این منجر شده که این نقدینگی به بازارهای سوداگری ورود پیدا کند. این حجم از نقدینگی یک روز کار دست اقتصاد می‌دهد.


شقاقی با تاکید بر لزوم مدیریت دولت برای کاهش خروج ارز از کشور ادامه می‌دهد: واردات نیازمند ارز است. قاچاق کالا ارز را از اقتصاد ایران خارج می‌کند. گردشگران ایرانی هم که از کشور خارج می‌شوند همراه خود دلار می‌برند. سال گذشته 9 میلیون گردشگر از ایران خارج شدند. اگر دو میلیون زائر را از این رقم کم کنیم و هر کدام از این هفت میلیون گردشگر هزار دلار از کشور خارج کرده باشند، هفت میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. اگر دولت بتواند بر روی این موارد مدیریت کند می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند. در غیر اینصورت باز هم شاهد روند افزایش دلار خواهیم بود. امیدواریم دولت بتواند تدابیر محکم‌تری بیندیشد. افزایش افسارگسیخته قیمت ارز خودش بار تورمی بر اقتصاد تحمیل می‌کند.

ایران


تحسین دستاوردهای انقلاب از زبان جک استراو


«جک استراو»، وزیر خارجه پیشین انگلیس دستاوردهای 39 سال گذشته انقلاب اسلامی را باوجود هشت سال جنگ تحمیلی میان ایران و عراق و تحریم‌های بین‌المللی یک دهه گذشته، قابل‌توجه دانست و مورد تحسین قرار داد. استراو در گفت‌وگو با ایرنا سفر اخیرش به تهران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت که باوجود تحریم‌های بین‌المللی تحت تأثیر دستاوردهای ایران پس از انقلاب، از جمله افزایش تحصیلات و مدرنیزاسیون کشور قرار گرفته است.

وی  در پاسخ به این سؤال که علت ادامه دشمنی‌ها با ایران بعد از 39 سال چه می‌تواند باشد، گفت: مشکل اصلی از طرف امریکاست و دلیل آن نیز اشغال سفارت این کشور می‌باشد. این مسأله باعث شد که امریکایی‌ها موضع سرسختانه‌ای علیه ایران اتخاذ کنند ضمن اینکه در داخل ایران نیز یک دشمنی نهادینه ‌شده علیه ایالات‌ متحده وجود دارد. استراو عامل دیگر دشمنی‌ها با ایران را در مواضع ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس معرفی کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هنوز اسم این کشور را به کار نمی‌برد و از آن با نام «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کند. وی همچنین با حمایت از برجام گفت که نگران گروه «کوته‌بینی» است که در امریکا و اسرائیل به دنبال برهم زدن برجام هستند. از جک استراو پرسیده شد که آیا در صورت خروج امریکا از برجام، انگلیس هم خارج خواهد شد که وی با صراحت گفت: نه، فکر نمی‌کنم. وی افزود: آنچه اکنون در حال اتفاق افتادن است، گفت‌وگوی بین انگلیس، فرانسه و آلمان است که بتوانند راه‌حلی برای خلاص کردن ترامپ از این وضعیت پیدا کنند.



توئیت آشنا درباره پیشنهاد «همه‌پرسی»


حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در توئیتر خود با اشاره به  سخنان اخیر رئیس جمهور روحانی مبنی بر توجه به اصل 59 قانون اساسی «همه‌پرسی» در توئیتی متن این اصل قانونی را یادآور شد که در آن آمده است: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» آشنا همچنین نظر شورای نگهبان در اسفند 1381 را اشاره کرده که بر اساس آن مصوبه مجلس در مورد همه‌پرسی باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

وی افزوده است: «با این اوصاف نه ارزیابی سخنگوی محترم چندان دقیق است و نه پیش‌بینی سخنران مؤقر چندان مقرون به صلاح و سداد.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان سخنان روحانی را غیرکارشناسی خوانده بود و سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم با بیان اینکه این سخنان مورد استقبال بدخواهان انقلاب قرار گرفته، گفته بود: آنها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید.


پاسخی علمی به ادعای مارمولک ها جاسوس هستند؟


سخنان سرلشکر  فیروزآبادی درباره امکان جاسوسی از راه  پوست مارمولک و سوسمار از سوی یک مرکز علمی رد شد. فیروزآبادی با اشاره به بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی از احتمال جاسوسی توسط جانورانی چون سوسمار و مارمولک و آفتاب‌پرست خبر داده و گفته بود: پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها ( موردی به غیر از فعالان تازه بازداشت شده) جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.

به گزارش تابناک، وب‌سایت علمی LiveScience در مطلبی با عنوان «نه ایران، سوسمارهای جاسوس نمی‌توانند اورانیوم کشف کنند» به نقل از «اریک پیانکا» استاد جانورشناسی دانشگاه تگزاس در آستین- که پیش‌ از این وی را با عنوان مرد مارمولکی می‌شناختند- نوشت: این ادعا که سوسمارها یا مارمولک‌ها می‌توانند امواج اتمی را جذب کنند، کاملاً غیرمنطقی است زیرا پوست مارمولک‌ها دقیقاً از پروتئین‌هایی شبیه به پروتئین‌های پوست انسان تشکیل‌ شده است: کراتین A و B. هیچ یک از این دو نوع کراتین توانایی خاصی در جذب یا تشخیص اورانیوم یا سایر مواد رادیواکتیو ندارند.

«بری سینروو»، متخصص بیولوژی تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا هم گفته است:  اینکه مارمولک‌ها قادر به شناسایی و کشف معادن اورانیوم باشند، با همه داده‌های علمی موجود در تناقض است. به گفته او، مارمولک‌ها اصولاً از آنجایی ‌که حیواناتی خونسرد هستند، به دنبال مکان‌هایی گرم برای زندگی و استراحت می‌گردند و طبیعتاً هیچ علاقه‌ای به معادن سرد اورانیوم ندارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مارمولک‌ها در طول زندگی خود، مکان‌های گرم را شناسایی کرده و به دنبال آنها می‌گردند و در نتیجه نمی‌توان تصور کرد که مارمولک‌ها یا سوسمارها به شکلی غریزی و طبیعی توانایی گشتن به دنبال معادن اورانیوم را داشته باشند.
 

ضیا نبوی پس از تحمل بیش از ۸ سال حبس آزاد شد


سیدضیا نبوی، زندانی سیاسی با تبرئه شدن از اتهام محاربه در مرحله اعاده دادرسی پس از تحمل بیش از 8 سال حبس آزاد شد.


به گزارش «امتداد» این زندانی سیاسی که از ۲۵ خرداد ۸۸ زندانی است، در دادگاه بدوی به ۱۵ سال زندان و در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام محاربه و ارتباط با سازمان منافقین(مجاهدین خلق) محکوم شده بود. پس از چند نوبت پیگیری‌های حقوقی و درخواست اعاده دادرسی و با نظر کارشناسی وزارت اطلاعات، پرونده وی از سوی دیوان عالی کشور به شعبه 36 دادگاه تجدید نظر ارجاع شد و پس از بررسی مجدد پرونده توسط این شعبه، عنوان اتهامی وی شامل محاربه از طریق ارتباط با سازمان منافقین(مجاهدین خلق)، از سوی این دادگاه رد شده و وی به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم به هفت سال زندان محکوم شد که با توجه به ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی و تجمیع احکام، حکم او باید به 5 سال کاهش می‌یافت. به این ترتیب سید ضیا نبوی پس از نزدیک به 9 سال زندان و در حالی که حدود چهار سال بیش از حکم نهایی خود را در حبس به سر برده، عصر دیروز از زندان سمنان آزاد شد.


چهارمین جلسه دادگاه تجدید نظر بقایی


حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس دولت دهم دیروز برای چهارمین بار در شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران  حاضر شد. به گزارش ایسنا، وی بعد از دادگاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «در این جلسه درباره دانشگاه ایرانیان صحبت شد»، ادعا کرد: «اثبات کردیم نهاد ریاست جمهوری اسناد کذب ارائه کرده و بی جهت به دولت قبل اتهام زده است و در این راستا مستندات خود را ارائه کردیم.»

وی با بیان اینکه جلسه بعدی رسیدگی به شنبه آینده موکول شد، اظهار کرد: «فشردگی جلسات امکان دفاع را از ما گرفته است و باعث می‌شود این ابهام به وجود بیاید که آیا رأی از پیش صادر شده است و اینها تشریفات ظاهری است.» گفتنی است محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی هم برای شرکت در این جلسه دادگاه حاضر شده بودند که اجازه حضور در دادگاه را نیافتند. احمدی‌نژاد  روی پله‌های ساختمان دادگاه تجدید نظر سخنانی را مطرح و اعتراضاتی را متوجه دستگاه قضایی کرد.


علی شریعتی  آزاد شد


وکیل مدافع علی شریعتی از آزادی موکلش در عصر روز سه‌شنبه (۲۴ بهمن) خبر داد. حسین تاج در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: علی شریعتی با اعمال ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی با موضوع استفاده از آزادی مشروط از زندان اوین آزاد شد. شریعتی آخرین بار در تجمعات علیه اسیدپاشی بازداشت شده بود.

وطن امروز

ابکوف: آمریکا به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است


معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد آمریکا با طرح اتهامات بی‌اساس علیه تهران، به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است. به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف که به تهران سفر کرده پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد آمریکا با مطرح کردن اتهامات بی‌اساس، عمدا به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است.

بنا بر این گزارش، ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: «ما بسیار نگران تلاش‌های برخی کشورها به رهبری آمریکا برای مرتبط کردن موضوعات نامربوط به مباحثات درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) هستیم». دیپلمات ارشد روسیه در ادامه تأکید کرد: «برخی از این اقدامات مطرح کردن اتهاماتی درباره نقش منفی ادعایی ایران در امور منطقه است، بویژه در رابطه با برخی کشورهای خاورمیانه». معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ما معتقدیم این اتهامات منشأ سیاسی دارد و با هدف بر هم زدن ثبات در ایران مطرح می‌شود».سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که به تهران سفر کرده، دیروز با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. مسائل دوجانبه و آخرین روند اجرای برجام از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی 2 مقام ایرانی و روس بود.  

تشکیل کارگروه‌های ششگانه هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان


عضو هیات اندیشه‌ورز مجلس خبرگان از برگزاری کارگروه‌های ششگانه این هیات خبر داد و گفت: این هیات درصدد است مشخص کند چه مقدار از مؤلفه‌های انقلاب اجرایی شده و چه تعداد در شرایط فعلی جامعه قابل ‌اجراست. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری برای تشکیل هیات اندیشه‌ورز توسط مجلس خبرگان، اظهار داشت: این هیات درصدد است علل پیشرفت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها مشخص و معرفی شود.

عضو مجلس خبرگان گفت:‌ اعضای این هیات بعد از فرمایش مقام معظم رهبری بلافاصله با حضور تعدادی از اعضا که در مسائل اجتماعی و انقلابی فعال هستند، اقدام به تشکیل هیات اندیشه‌ورز به دبیری آقای بوشهری کرده و تاکنون نیز جلسات متعددی با حضور آیت‌الله جنتی برگزار شده است.  وی درباره جزئیات نشست‌ این هیات خاطرنشان کرد: این شورا کار خود را با تشکیل کارگروه‌هایی با حضور نخبگان کشور آغاز کرد تا مؤلفه‌های اصلی انقلاب را بر اساس اندیشه‌های امام استخراج کرده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. وی همچنین درباره نحوه فعالیت این شورا نیز یادآور شد: کارگروه‌ها در قالب 6 گروه تقسیم‌بندی شده‌اند و در هر حوزه اساتید دانشگاه، نخبگان حوزه علمیه و عرصه‌های سیاسی در آن حضور دارند.
 

کسانی باید از سوریه بروند که بدون دعوت آمده‌اند


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: ایران با دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد. به گزارش مهر، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه مراسم گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد در واحد تهران مرکز این دانشگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران با دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد؛ بنابراین افرادی باید از سوریه بیرون بروند که بدون دعوت قانونی دولت سوریه به این کشور آمده‌اند.

آرمان

درباره معیشت مردم رفراندوم بگذارید

آیت‌ا... نوری همدانی نسبت به سخنان اخیر برخی مسئولان واکنش نشان داد و گفت: اگر هوس برگزاری رفراندوم دارید، در خصوص معیشت مردم رفراندوم برگزار کنید.این مرجع تقلید در خصوص مساله رفراندوم که یکی از مسئولان مطرح کرده بود، عنوان کرد: جمهوری اسلامی یکبار رفراندوم را انجام داد و مردم با آرای بسیار بالا این نظام را قبول کردند و همان مردم که به این نظام رای دادند روز ۲۲ بهمن حضور یافتند.

همین حضور برای تائید نظام کافی است لذا لازم است فردی که صحبت می‌کند به قانون اساسی ما مراجعه کند و بداند رفراندوم در چه زمانی انجام می‌گیرد.این مرجع تقلید در پایان یادآور شد: اگر هوس رفراندوم دارید، در مورد معیشت مردم رفراندوم برگزار کنید، صندوقی بگذارید و آرای مردم را اخذ کنید.

درصد بالایی از تخلفات؛ رانت و اراضی

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: درصد بالایی از خطاها و تخلفات کشور ناشی از رانتی است که از قبل تسهیلات و زمین‌هایی که به افراد داده شده، به وجود آمده است.

غلامرضاتاجگردون در جلسه بعدازظهر دیروز مجلس در دفاع از بند ۳ تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۹۷، گفت: همه ما شاهد نقض قانون در شهرها و روستاها هستیم. از منتقدان و نمایندگانی که اخطار دادند تعجب می‌کنم. کدام شرع می‌گوید زمینی که برای کار کشاورزی و سایر کاربری‌ها به افراد داده شد جزء ملک شخصی افراد باشد و در آن ویلا بسازند.نماینده مردم گچساران در مجلس افزود: زمین‌هایی با متراژهای مختلف به افراد داده شد ولی بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز نتوانستیم حق بیت‌المال را به دولت باز گردانیم.

ضرورت تشخیص اولویت‌ها در بحران‌ها

نماینده فلاورجان در مجلس نسبت به بی‌توجهی‌های صداوسیما به استان اصفهان در مساله ریزگردها تذکر داد و مطهری نیز تشخیص اولویت بندی برای حل بحران‌ها و معضلات متعدد کشور را مهم دانست. سیدناصر موسوی لارگانی در اخطاری به رئیس صداوسیما گفت: اگر در برنامه های تلویزیونی کارشناسانی را دعوت می کنید، حتما باید از همه استانهایی که مثلا درگیر مسئله خشکسالی یا ریزگردها هستند، کارشناس دعوت کنید تا در خلال مباحثی که در نشست‌های تلویزیونی می‌شود به استانهای دیگر توهین نشود.

بی توجهی به این مسئله موجب ضایع شدن حق استانهایی می‌شود که کارشناس یا نماینده مدافع در برنامه تلویزیونی ندارند. وی خطاب به علی عسگری رئیس صداوسیما گفت: بی‌توجهی شما به برقرار کردن تعادل در برنامه‌های کارشناسی تلویزیون آثار بدی بر استان‌هایی که نماینده یا کارشناس در برنامه‌های شما ندارد، می گذارد. مطهری خطاب به نمایندگانی که با کف زدن از سخنان نماینده مردم فلاورجان حمایت کردند، گفت: لطفا کف نزنید. ما در کشور با بحران‌ها و معضلات متعددی روبه‌رو هستیم اما مهم تشخیص اولویت‌ها در بحران هاست.

همکاری امینتی ایران، روسیه و سوریه

رئیس هیات الحشد الشعبی عراق گفت که عراق با ایران، روسیه و سوریه همکاری‌های امنیتی داریم. فالح الفیاض در یک نشست خبری در حاشیه سمیناری که مرکز «النبأ» آن را برگزار کرد، گفت: عراق از طریق یک مرکز هماهنگی امنیتی با جمهوری اسلامی ایران، روسیه و عراق همکاری‌های امنیتی دارد. وی افزود: این مرکز امنیتی به منظور مشارکت در حفظ امنیت و همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان این چهار کشور (ایران، عراق، روسیه و سوریه) فعالیت می‌کند. فالح الفیاض با اشاره به اینکه هیات الحشد الشعبی سلاحش را تحت کنترل دولت عراق قرار داده است، گفت: پس از پیروزی بر داعش عراق جایگاه تاریخی خود را بازگرداند.

مسئولان به وظایف محوله عمل کنند

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: وظیفه مسئولان انجام وظایف در جهت خدمت به مردم فداکار است تا گام‌های جدی برای حفظ نظام برداشته شود. غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: مردم هوشیار ما هر جا که ضرورت ایجاب نموده با حضور بموقع خود از ارزش های انقلاب و نظام دفاع کرده است. حال وظیفه ما و مسئولان، انجام وظایف محوله در جهت خدمت هر چه بیشتر به این مردم فداکار و ایثارگر است تا از این طریق گام های جدی برای استحکام نظام و حفظ آرمان‌های انقلاب برداشته شود.

تذکر ارزی 90 نماینده به رئیس‌جمهور

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تذکر ۹۰ نماینده به رئیس‌جمهور درباره وضعیت بازار ارز خبر داد. بهروز نعمتی در جلسه علنی بعدازظهر دیروز مجلس در تذکری اظهار کرد: ۹۰ نماینده درباره موضوع ارز به آقای رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم. وی از رئیس مجلس خواست تا این موضوع را در دستور کار قرار دهد. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر از هیات رئیسه مجلس خواست موضوع را پیگیری کنند.

شهادت یک مرزبان در سیستان و بلوچستان

سرباز حسن ارحمی از مرزبانان ناجا در مرز میرجاوه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به گزارش سایت شهدای ناجا، سرباز حسن ارحمی دو روز قبل (بیست و دوم بهمن ماه) در حین پایش و کنترل نوار مرزی میرجاوه واقع در استان سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید ارحمی مجرد، ساکن شهر باخرز تایباد از توابع استان خراسان رضوی بوده . پیکر مطهر این شهید فردا در زادگاهش تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

نظرات بینندگان