کد خبر: ۱۱۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

جنگ بانک مرکزی با خدا برای کنترل نرخ ارز!

هم ماهیت این اقدام و هم شکل آن، کاملا ربوی است.
به گزارش شیرازه، سیدیاسر جبرائیلی نوشت: بانک مرکزی در اقدامی عجیب و به بهانه کنترل نرخ ارز، به شبکه بانکی مجوز داده است که به مدت دو هفته، مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد کند. دارنده اوراق در صورت نگهداری آن به مدت یکسال می‌تواند از نرخ سود ۲۰ درصد بهره‌مند شود و درصورتی که اوراق خود را در بازه کمتر از یکسال بفروشد، مشمول سود ۱۴ درصد می شود که ۴ درصد بیشتر از سود شبکه بانکی است.
هم ماهیت این اقدام و هم شکل آن، کاملا ربوی است.
ماهیت اقدام بانک مرکزی ربوی است به این دلیل که این اوراق نه با هدف مشارکت در یک فعالیت اقتصادی و تقسیم سود یا زیان حاصل از آن، بلکه با هدف ارائه سود بالا در یک محل(ربای دولتی) برای مقابله با سود مضر در محل دیگر(سفته بازی در بازار ارز) منتشر می شوند. بنابراین، از آنجائیکه هدف از پرداخت چنین سودی، مشارکت و فعالیت اقتصادی نیست، کاملا ماهیت ربوی دارد.
شکل این اقدام نیز ربوی است به این دلیل که سود ۲۰ درصد یا حتی ۱۴ درصد روشن نیست از کجا آمده است و مبنایش کدام عقد اسلامی است. سود و زیانی که باید از محل فعالیت اقتصادی حاصل شود، از محل تلاش برای جذب نقدینگی روان به سمت بازار ارز، تعین شده است.
توسل لیبرال‌ها به ربا و جنگ با خدا برای حل بحران ارزی به این دلیل است که آقایان نمی خواهند برخلاف آیات مقدس! "اقتصاد بازار” عمل کنند و تقاضای بی‌رویه برای ارز را مدیریت کنند.
مشکل گرانی ارز، با مدیریت تقاضای بی‌رویه باید حل شود که اولین اقدام آن عبارتست از اعمال ممنوعیت های وارداتی برای کالاهای غیر ضرور و دارای مشابه داخلی.
مطلبی درباره راه‌های برون رفت از بحران ارزی نگاشته‌ام که ان شاءالله روزهای آینده در روزنامه وطن امروز به چاپ خواهد رسید


نظرات بینندگان