کد خبر: ۱۱۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

آرایشگاه های زنانه؛ از ارائه خدمات پزشکی تا عرضه محصولات آرایشی و پوشاک!

یکی از مشتریان آرایشگاه می گوید: در اغلب آرایشگاه‌ها به ویژه آرایشگرانی که کمتر مشتری دارند برای جبران کمبود درآمد به عرضه و فروش انواع محصولات از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی پوشاک و غیره روی آورده‌اند.
آرایشگاه های زنانه؛ از ارائه خدمات پزشکی تا عرضه محصولات آرایشی و پوشاک!

به گزارش شیرازه، نشریات را که ورق می‌زنی ظرف مکانی خیلی از حوادث به آرایشگاه‌ها برمی‌گردد، از انواع کارهای عجیب و غریبی که برای زیباسازی انجام می‌شود و به بهانه زیباسازی، سلامت افراد قربانی این رفتارهای نامتعارف می‌گردد یا جیبشان مورد دستبرد غیرمنصفانه با قیمت‌های نجومی قرار می‌گیرد تا خرید و فروش انواع ابزار و کالاها و مواد دارویی و گیاهی برای چاقی و لاغری و لوازم آرایشی. متاسفانه این روزها این اخبار فقط منحصر به آرایشگاه‌های زنانه هم نیست و برخی آرایشگاه‌های مردانه گوی سبقت را در این رفتار ها ربوده‌اند!

به سراغ چند نفر از افرادی رفتیم که قربانی این نسخه های دروغین شده اند. یکی از آنها به خاطر مصرف قرص‌های لاغری که در آرایشگاه به او پیشنهاد شده و تاثیر مضری بر روی بدنش داشته، امروز پیگیر احقاق حقش و جبران خسارتی که به سلامتی اش وارد شده است.

دیگری از عوارض تزریق ژل و بوتاکس غیرحرفه‌ای و عوارض جبران ناپذیری که زیبایی طبیعی‌اش را فدای چند درجه جوان‌تر شدن آن هم زیر قیمت بازار کرده توضیح می‌دهد. دستمال آغشته به مواد هم که بین هاله‌ای از ابهام و انکار اخیرا نقل محافل شده است.

دخالت آرایشگران  در امور پزشکی را به 1819 اطلاع دهید

دکتر حسین نیک نهاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در این خصوص گفت: متاسفانه آمار دقیقی از تزریقات ژل و بوتاکس در آرایشگاه ها و مکان‌های غیرمجاز نداریم زیرا عمدتا قاچاق و از مراکز غیرمجاز تهیه می شود.

وی اظهار کرد: اگر آرایشگاهی این تزریقات را انجام دهد به دلیل دخالت در امور پزشکی جریمه می‌شود و اگر کسی مشکلی برایش پیش بیاید جریمه های خیلی سنگینی خواهد داشت. به طور مرتب از آرایشگاه‌ها بازرسی می‌شود و مردم نیز می‌توانند در صورت مشاهده تخلف به شماره 1819 اطلاع‌رسانی کنند.

آرایشگاه‌ها مبرا از هرگونه توزیع و تجویز پودرهای مکمل رژیم چاقی و لاغری اعلام شدند!

البته محسن سزایی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایش‌گران مردانه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به فعالیت حدود هزار و 100 آرایشگاه مردانه در شیراز گفت: بیش از 900 آرایشگاه مجوز دارند و 150 آرایشگاه نیز در دست اقدام برای صدور مجوز است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه توزیع و تجویز پودرهای مکمل رژیم چاقی و لاغری و یا استفاده از دستمال آغشته به مواد در آرایشگاه‌ها وجود نداشته است، گفت: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود این تخلفات اعلام نشده و اگر مردم با چنین چیزی مواجه شدند می توانند به سازمان تعزیرات و بازرسی و یا اماکن اطلاع دهند.

سزایی در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد آرایشگاه‌های مردانه تاکید کرد: بازرسی‌های دوره ای به صورت هفته‌ای یک بار و بازرسی های سرزده در زمان‌های مختلف از آرایشگاه‌ها انجام می‌شود.

آرایشگاه‌های بدون مجوز پلمپ می‌شود

زهرا پیروانی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایش‌گران زنانه شیراز هم در گفتگو با خبرنگار شیرازه می گوید: بیش از هزار و 700 آرایشگاه زنانه در شیراز پروانه کسب دارند و بیش از 500 آرایشکاه نیز در دست اقدام برای دریافت مجوز فعالیت می‌باشند.

وی در خصوص فعالیت آرایشگاه‌های بدون مجوز گفت: به آرایشگاه‌هایی که بدون مجوز فعالیت کنند ابتدا اخطار داده می‌شود و درصورت بی‌توجهی پلمپ می‌گردند.

هیچگونه بوتاکس یا عمل لیزر در آرایشگاه‌ها قانونی نیست

وی با بیان اینکه به تمام کسانی که برای پروانه کسب مراجعه می‌کنند اعلام می‌شود نمی‌توانند هیچگونه بوتاکس یا عمل لیزر را انجام دهند، گفت: با شبکه بهداشت و درمان در تعامل و همکاری هستیم و بازرسان ما و بهداشت به صورت مرتب بر فعالیت آرایشگران نظارت دارند.

پیروانی با بیان تا کنون گزارشی مبنی بر تخلف آرایشگاه‌ها درخصوص استفاده از پودرهای مکمل برای رژیم چاقی و لاغری و همچنین استفاده از دستمال آغشته به مواد اعلام نشده است، گفت: اگر تهدیداتی مانند دستمال توهم‌زا وجود داشته باشد از طریق پیامک به آرایشگران اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایش‌گران زنانه شیراز گفت: برای به‌روز شدن اطلاعات و مهارت آرایشگران، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و در این کلاس‌ها آرایشگران درخصوص دستگاه‌هایی که مجوز استفاده از آن را دارند، توجیه می‎‌شوند.

به رغم تورم و افزایش قیمت‌ها دو سال است نرخ جدید خدمات اعلام نشده است

پیروانی به بانوان هشدار داد که خدمات را فقط از آرایشگاه‌های مجوزدار دریافت کنند و از رفتن به منازل یا آرایشگاه‌های بدون مجوز خودداری کرده چراکه برخی با نرخ پایین مشتریانی جذب و از آنان سوءاستفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: شهروندان درصورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند تخلف آرایشگاه‌ها را به شماره اتاق اصناف 32340000 و یا 124 اطلاع دهند.

پیروانی در بخش دیگری از سخنان خود از منتفی شدن اجرای قانون حریم صنفی اظهار نارضایتی کرد و گفت: اگر روزانه بین 7 تا ده آرایشگاه درخواست مجوز کسب دارند، حدود 7 آرایشگاه نیز درخواست لغو مجوز دارند و می‌گویند بخاطر اینکه حتما باید محل تجاری را اجاره کنیم درآمد ما حتی به اندازه اجاره‌بها نبوده است.

وی با اشاره به اینکه دو سال است نرخ جدید خدمات اعلام نشده است، گفت: درحالی که قیمت سایر خدمات و اجاره‌بها گران شده است اما نرخ خدمات آرایشی ثابت مانده است.

بنابراین گزارش، طبق اظهاراتی که در این گفتگوها مطرح شد، آرایشگاه‌های مجوزدار از هرگونه تخلف مبرا شدند. پس احتمالا صفحات حوادث نشریات مربوط به این شهر نبودند یا به صورت غیرواقعی عنوان کردند که ماجراهای این صفحه بر اساس حوادث واقعی نوشته شده یا تعداد آرایشگاه‌های بدون مجوز بسیار بیشتر از آرایشگاه‌های مجاز است که ظرف مکانی این حوادث می‌شوند! اما یک گزارش میدانی هم با تعدادی از همشهریان شیرازی درباره محیط های آرایشگاهی که تجربه کردند، تهیه کردیم که نظرات جالبی داشتند.

بازاریاب‌ها خوب بلدند مخ مشتری را بزنند/آرایشگاه‌ها خطرناک هستند

خانم جوانی که تازه از یکی از آرایشگاه‌های شهر بیرون آمده بود، می‌گفت: همه جا همه چیز هست مخاطب خودش باید عاقل باشد. در هیچ آرایشگاهی کسی را با اسلحه مجبور به کاری نمی‌کنند اما بازاریاب‌های زبده‌ای به کار می‌گیرند که خوب بلدند مخ مشتری را بزنند که جیب و سلامتی‌شان را با کمال میل به دست آن‌ها بسپارند؛ من معتقدم آدم وقتی وارد صحنه خطر می‌شود؛ باید آمادگی داشته باشد یا اگر آمادگی ندارد وارد نشود. نظارت کشک است هیچ کس دلش برای ما مردم نسوخته است خودمان باید مراقب باشیم که نبازیم. آرایشگاه‌ها خطرناک هستند همه هم می‌دانند پس مراقب خودشان باشند.

اغفال مشتریان تحت عنوان کیفیت!

چند خیابان آن طرف تر خانمی که تازه از یکی از لوکس ترین آرایشگاه‌های شهر خارج می‌شد، می‌گفت: اگر هرکسی فکر کند هر گرانی بی حکمت نیست و هرارزانی بی علت نیست به دام متخلفان و سودجویان نمی‌افتد. بلافاصله دوست و همراهش جواب داد نه بابا این حرف‌ها اتفاقا دام آن دار و دسته‌ای است که با قیمت های سر به فلک کشیده مشتری ها را با عنوان کیفیت اغفال می‌کنند و نصف خدمات لازم هم ارائه نمی‌دهند. همه که مثل شما حامی خرپول و لارج ندارند که از روی قیمت بالا آرایشگاه مورد اطمینان شان را انتخاب کنند. اما دل زیباپسند دارند مجبورند ریسک کنند وبه خاطر ریسک همیشه هم ضرر نمی‌کنند خیلی آرایشگاه‌های ساده و معمولی نرخ شان از آرایشگاه‌های درجه یک منصفانه تر است و خدمات خوبی هم دارند مثل عمل کردن دکترها هست شانس یکی خوب درمی‌آید و یکی داغون می‌شود!

خانم سالخورده‌ای هم شاکی از خطراتی که در آرایشگاه‌ها جوانان را تهدید می‌کند، می‌گفت: کاش می‌شد نظارت‌ها را قوی تر کرد. بیشتر هم جوان ها دنبال این چیزها می‌روند و آسیب می‌بینند آدم غصه می‌خورد جوان‌ها حتی به خاطر اشتباه خودشان به این راحتی قربانی شوند. زیبایی برای جوان مهم است یک آسیب کوچک هم بخورد برایش زیاد است. البته آدم های سالم و با وجدان هم در این قشر کم نیستند من همیشه با دخترها و عروس ها و نوه هایم مشتری ثابت یکی از همین افراد منصف و ماهر هستیم هیچ وقت هم در محیط آرایشگاهش بدی ندیدیم.

یکی دیگر از بانوان می‌گوید: در اغلب آرایشگاه‌ها به ویژه آرایشگرانی که کمتر مشتری دارند برای جبران کمبود درآمد به عرضه و فروش انواع محصولات از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی پوشاک و غیره روی آورده‌اند.

انجام خدمات بدون اطلاع مشتری و دریافت هزینه اضافه

آقای جوانی که تازه زندگی مشترکش را آغاز کرده بود، می‌گفت: حوادث از یک طرف قربانی می‌گیرد نرخ‌های عجیب و غریب از طرف دیگر. حوادث که جای پیگیری دارد اما کسی برای این جیب بری‌های تدریجی حوصله پیگیری ندارد به همین خاطر روز به روز بیشتر می‌شود برای این باید فکری کرد. عناوینی برای اصلاح دامادی عنوان می‌کنند که آدم شک می‌کند لیست خدمات آرایشگاه مردانه هست یا نه! گاهی هم با چند حرکت بدون اطلاع دادن به مشتری و جلب رضایت می‌گویند فلان خدمات جانبی هم انجام شد این هم صورتحسابش!

آقای میانسالی که شنونده این مکالمات بود می‌گفت: این روزها کمتر کسی است که از خواص و مضرات پودرهای چاقی و لاغری یا ومضرات بوتاکس در مکان های غیربیمارستانی یا حتی در همان بیمارستان‌ها نشنیده باشد، آنهایی که اطلاعات خوبی دارند وقتی درچنین شرایطی قرارمی‌گیرند، باید بقیه را هم آگاه کنند حتی اگر می‌بینند فضای جمع اجازه مخالفت به آن‌ها نمی‌دهد بیرون که آمدند به صنف آرایشگرها خبر بدهند به خانواده دوستان و آشنایان خبر بدهند هرچه می‌کشیم از بی تفاوتی به یکدیگر هست. قدیم ترها مردم بیشتر دلسوز هم بودند کاسب هم اگر می‌دید جنسش خوب نیست به مشتری می‌گفت این خوب نیست صبر کن خوبترش را برایت بیاورم الان خودمان به هم رحم نمی‌کنیم.

ضمن آرزوی موفقیت برای تمام آرایشگرانی که با رعایت انصاف و وجدان کاری در این حیطه، کاملا سالم و بدون حاشیه فعالیت می‌کنند امیدواریم این تخلفات با نظارت جدی متولیان و ارتقاء آگاهی و خود مراقبتی مخاطبان به حداقل برسد. چرا که تعداد معدود این نوع حوادث به خاطر تاثیری که بر احساس امنیت بین مردم دارد، چشمگیر است و حساسیت ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان