کد خبر: ۱۱۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
استاندار فارس:

مدیران جزئیات وضعیت بحرانی آب را برای مردم تشریح کنند/اطلاع رسانی و فرهنگسازی در امر صرفه جویی آب باید فراگیر شود

طی سال گذشته کاهش بارندگی، خشکسالی‌های گسترده‌ای را برای استان فارس در پی داشته است، خشکسالی‌هایی که سبب افزایش برداشت آب از منابع زیر زمینی شد و همین موضوع این استان را با بحران جدی ایی مواجه کرده است.
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس به بررسی وضعیت کنونی بحران آب و آنچه دستگاه های اجرایی به عنوان شرح وظایف تعیین شده در این خصوص انجام داده اند پرداخت و تشریح همه جانبه بحران آب را گامی موثر در زمینه فرهنگسازی در جامعه توصیف کرد.

 تبادار با بیان اینکه فرهنگ سازی گامی موثر در مدیریت بحران آب است، از مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه خواست با حضور در رسانه ها همه جوانب و جزییات بحران آب در استان را تشریح کرده و به اطلاع مردم برسانند.

استاندار فارس وجود آمارهای دقیق به منظور آگاهی از شرایط  کنونی مسائل مرتبط با آب در همه حوزه ها را ضروری دانست و افزود: مدیریت بحران آب در استان فارس نیازمند این است که اطلاعات دقیق و کارشناسی شده ای در خصوص وضعیت گذشته و حال حاضر منابع آب و فعالیت های انجام شده در این زمینه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجموع صرفه جویی های حاصل از اقدامات مختلف از جمله اجرای طرح های آبیاری نوین باید به صورت دقیق مشخص باشد، خاطر نشان کرد: آب صرفه جویی شده باید ذخیره شده و  به منظور استفاده در آینده برنامه ریزی شود.

تبادار با اشاره به اینکه آبخیزداری می تواند نقش موثری در مدیریت بحران آب به ویژه در استان فارس داشته باشد، خواهان توجه بیش از پیش به این موضوع در همه نقاط استان شد و تاکید کرد: توسعه طرح های آبخیز داری در شهرها و روستاهای استان باید در دستور کار شهرداری ها، فرمانداری ها ، دهیاری ها و... قرار بگیرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین با تاکید بر اینکه موضوع آب باید با نگاهی عمومی در همه دستگاه های اجرایی مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد، خاطر نشان کرد: تنها سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی متولیان موضوع آب نیستند؛ بلکه همه دستگاه ها باید مدیریت بحران آب را در دستور کار قرار داده و شرح وظایف مشخصی در این زمینه داشته باشند که بنا بر گزارش دبیر شورای حفاظت از منابع آب شرح وظایف همه دستگاه های اجرایی در حوزه مسائل مربوط به آب تا هفته آینده به هر دستگاه ابلاغ خواهد شد.

به گزارش شیرازه، اخیرا دهقانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفته است سد‌های ایزدخواست، درودزن، سیوند و خسویه در استان فارس هیچ ذخیره آبی برای برداشت ندارند و اکنون ذخیره آب این سد‌ها منفی است.

گفتنی است طی سال گذشته کاهش بارندگی ها، خشکسالی‌های گسترده‌ای را برای استان فارس در پی داشته، خشکسالی‌هایی که سبب افزایش برداشت آب از منابع زیر زمینی شد و همین موضوع این استان را با بحران جدی ایی مواجه کرده است. همچنین بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دبیر شورای حفاظت منابع آب استان فارس تا 24 بهمن ماه سال جاری 840 حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس مصدود شده است.
نظرات بینندگان