کد خبر: ۱۱۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

پولدارهایی که در کازرون به خشکسالی دامن میزنند

با وجود کمبود آب و خشکسالی های موجود، شاهد اصراف آب توسط پولدارهای شهر جهت استفاده از استخر های خانگی هستیم.

به گزارش شیرازه، امروز در صدر اخبار خواندیم که 10درصد از آب آشامیدنی کلان شهر تهران به استخرهای خانگی تهرانی ها ریخته میشود.

خبری که اگرچه منشا آن با ما فاصله داشت، ولی تصور این میزان هدررفت آب با کیفیت اعلی، در هر نقطه ای از جهان ترسناک است.

براساس آمار منتشره در رسانه ها 110 میلیون متر مکعب آب شیرین، حجمی آبی است که پولدار های مناطق 1و 2 و 3 شهر تهران مصرف میکنند تا لحظات خوشی را در آب بگذرانند.

البته این میزان همان بخش مشخص و قابل تخمین است و بخش های دیگری از آب شیرین که صرف موارد مشابه میشود در آمار نیامده است.

بررسی و رجوع به حافظه شخصی در ذهن، احساس خطری ایجاد کرد، اینکه بارها در منازل در حال ساخت در قسمت های لوکس نشین کازرون، این شهر کوچک هم دیده ام که استخر احداث شده است.

خیابان باهنر، فرهنگ شهر، باغ آسیایی و مناطق دیگری از شهر، به کرات احداث استخر خانگی رویت شده است.

با رجوع به یک منبع آگاه، اطلاعاتی در مورد یکصد باب منزل دارای استخرهای کوچک و بزرگ در شهر کازرون دریافت شد که اگر این آمار صحت داشته باشد، میزان قابل توجهی آب اسراف میشود.

استاندارد مصرف آب روزانه هر فرد 130 لیتر در نظر گرفته شده است به صورتی که روزانه حمام برود و در موارد دیگری هم آب مصرف کند، با این وجود در طول یکسال هر نفر 47.5 مترمکعب آب مصرف می کند.

اگر فرض کنیم تعداد 70 استخر از آمار مذکور فعال باشد و به طور تقریبی هر کدام فقط 50متر مربع(کمترین متراژ برای تخمین در نظر گرفته شده است که استخرها معمولا چندین برابر بیشتر حجم دارند) مساحت داشته باشند و عمقی 1.5 متر، حجم مجموع استخرها برابر با 5250 متر مکعب است.

و حال اگر فرض کنیم آب استخرها هرکدام سالی فقط 4 بار یعنی هر فصل یکبار تعویض شود، میزان مصرف آب 70 استخر مذکور در طول یکسال برابر با 21000 متر مکعب خواهد بود که اگر میزان ذکر شده را به لیتر محاسبه کنیم برابر با 21 میلیون لیتر آب خواهد بود.

محاسبه صورت گرفته بر اساس احتمال، 30 کورد از استخرها را غیرفعال محاسبه کرده است.

این میزان آب برابر است با میزان آب مصرفی 442 شهروند کازرونی دیگر که میتوانند از آب شیرین استفاده نمایند.

همه اینها در حالی است که هیچگونه نظارت موثری از سوی دستگاههای متولی صورت نمیگرد چرا که شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی بر اصول فنی سازه در ساختمان ها نظارت دارند و هیچگونه دخالتی در اموری که شهرها را به بحران نزدیک میکنند ندارند.

 همانطور که در معماری ساختمانها، هرروز شهرها بی روح می شوند و مهندسان و معماران برای راحتی کار خود و کپی برداری آسان از طرح های اینترنتی، فقط در ترغیب شهروندان به سبک های بدون پشتوانه معنوی غرب تلاش میکنند، هیچ یک از ناظرین حتی خود قانون راهکاری برای مقابله با زمینه های اسراف آب در موارد اینچنینی ندارد و از طرفی دیگر آبفا به عنوان متولی اصلی نیز سازوکاری برای نظارت بر مصرف بی رویه آب در دستور کار خود قرارنداده است.

تنها کنترل عملی مصرف بی رویه آب، همان روش پلکانی محاسبه مصرف ماهانه مشترکان آب است که روی قبوض صادر می شود.

براساس اعلام وزارت نیرو، هزینه استخراج و انتقال هر لیتر آب شرب به منازل شهروندان بهایی 1200 تومانی دارد که دولت 800 تومان آن را به عنوان یارانه در نظر میگرد و مشترکان فقط 400 تومان آب به ازاء هر لیتر آب مصرف میکنند.

و این موضوع یعنی مشترکان پولدار پرمصرف آب، علاوه بر اینکه حرمت حفظ آب شرب را حفظ نمی کنند، مبالغی بیش از سایرین از یارانه دولتی استفاده می نمایند.

" براساس چیزی که شهرداری به ما اعلام کرده است، ساکنان واحدهای مسکونی که استخر دارند، متعهد شده اند از آب شرب برای استخر منازل استفاده نکنند و تنها با انتقال آب به وسیله تانکر اقدام به تامین آب مورد نیاز استخر نمایند". این جمله را عباس صمیمی، رئیس امور آبفای شهری کازرون، امروز در گفت و گو با خبرنگار ما گفته است.

او گفته است:" ما هیچ اطلاعی از کسانی که از آب شرب برای استخر استفاده می کنند نداریم"، این بخش از سخنان صمیمی به این معناست که هیچ تلاشی برای شناسایی وبرخورد با اصراف کننده گان آب بصورت عملی شکل نگرفته است.

صمیمی هم میگوید اگر کسی بیش از نرم معمول آب مصرف داشته باشد، در روند پلکانی جریمه می شود و باید آب بهای بیشتری بپردازد.

آما آیا می توان اصرافِ مایه حیات را با یک ضریب اندک ریالی معاوضه کرد؟

رئیس آبفا میگوید "اگر کسی اطلاع از منازلی دارد که استخرها را با آب شرب تکمیل میکنند، به ما اطلاع دهد و ما با او برخورد میکنیم"، این جمله به هیچ وجه تسکین دهنده نیست بلکه درد آور است وقتی که بایستی متولی مصرف بهینه آب با متخلفین برخورد کند، ماموریت شناسایی آنها را به ناکجاآباد حواله می دهد.

امیدواریم بزودی دستگاههای متولی علاوه بر پاسخگویی درباره کم کاری های صورت گرفته توضیح قابل قبولی ارایه نمایند و در خصوص پیشگیری از این میزان اسراف آب آشامیدنی، طرح قابل اجرایی جهت پیشگیری به مرحله اجرا برسانند و گزارش آن را به افکار عمومی ارایه نمایند.

این سایت خبری  موضوع گزارش فوق را در خط خبری روزهای آتی حفظ خواهد نمود و در صورتی که اقدامات لازم صورت نپذیرد با استمداد از رسانه های مطرح استانی و حتی رسانه ملی، پیگیر مسئله خواهد شد.

منبع: کازرون خبر

برچسب ها: کازرون خبر ، فارس ، استخر
نظرات بینندگان