کد خبر: ۱۱۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

مهربانی روستائیان با « یار مهربان»/ ۳ روستای فارس در جمع دوستداران کتاب

با معرفی اسامی مرحله نیمه نهایی چهارمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران نام ۳ روستای استان فارس نیز به چشم می‌خورد.
به گزارش شیرازه، با معرفی اسامی مرحله نیمه نهایی چهارمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران نام 3 روستای استان فارس نیز به چشم می‌خورد. روستای بزم از شهرستان بوانات، روستای علویه از شهرستان جهرم و روستای فیشور از شهرستان لارستان 3 روستایی هستند که موفق شدند از میان 1300 روستای شرکت‌کننده در این جشنواره در میان 40 روستای مرحله نیمه نهایی قرار بگیرند. 

در شرایطی که مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی از پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی شکایت دارند، این روستاها همت کردند تا با اجرای طرح‌های مختلف کتاب را به میان مردم ببرند و تصاویری از کتابخوانی کشاورزان و چوپانان خلق کنند، تصاویری که شاید تنها در رویاها و انیمیشن‌ها دیده شود. 

کشاورزی با طعم کتاب

روستای بزم شهرستان بوانات که به دلیل وجود امامزاده‌ای که در آن قرار دارد، به نام روستای امامزاده بزم هم مشهور است و با وجود عباس برزگر کارآفرین برتر گردشگری شهرت جهانی پیدا کرده، یکی از روستاهای فعال در زمینه ترویج کتابخوانی است. این روستا سال گذشته نیز در ردیف 20 روستای برگزیده جشنواره قرار گرفت اما موفق به راهیابی به جمع 10 روستای اول نشد. 

محمدعلی زارعی، دهیار روستای بزم در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح طرح‌هایی پرداخت که برای کسب عنوان « روستای دوستدار کتاب» در این روستا انجام شده است. به گفته وی در این روستا کمپینی به نام « روستائیان فرزانه» تشکیل شده که فعالیت‌های حول محور کتابخوانی را انجام می‌دهند. 

نامگذاری کوچه‌های این روستا به نام کتاب و کتابخوانی از جمله طرح‌هایی است که زارعی به آن اشاره می‌کند. دهیار روستای بزم می‌گوید: با هدف توسعه فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی و بر اساس مصوبات سال گذشته شورای اسلامی روستای امامزاده بزم دو کوچه این روستا «کتاب» و «کتابخانه» نامگذاری شد.

« روستای بزم در  2 مناسبت مذهبی عاشورا و 28 ماه صفر میزبان جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر از اهالی شهرستان بوانات است، اهالی روستا این فرصت را مغتنم شمرده و بین مردم کتاب با موضوعات مختلف توزیع می‌کند» این را زارعی می‌گوید و از امضای میثاق‌نامه‌ای با فرمانداری شهرستان برای همکاری‌های بیشتر برای ترویج کتابخوانی خبر می‌دهد. 

 برنامه «سه شنبه‌های مهربان» با محوریت قصه خوانی برای بچه‌های تنها مدرسه روستا دیگر برنامه‌ای است که دهیار روستای بزم به آن اشاره می‌کند و علاوه بر آن از طرحی به نام مزرعه دانش سخن می‌گوید که کشاورزان و چوپانان روستا نیز از کتابخانه سیار در مسیر کارشان کتاب گرفته و می‌خوانند. 

کوچ کتاب به خیمه‌های عشایر 

روستای دیگری که در فهرست 40 روستای برگزیده ایران قرار گرفته، روستای علویه شهرستان جهرم است که کتاب را به چادرهای عشایری برده‌اند. سمانه رستمی، کتابدار کتابخانه این روستا در تشریح طرح‌های انجام شده می‌گوید: یکی از شروط اصلی جشنواره این بود که طرح‌های کتابخوانی با مشارکت مردم انجام شود به همین دلیل طرح‌هایی اجرا شده که با مشارکت حداکثری مردم همراه باشد. 

«کودکان عشایری که در نزدیکی روستای علویه ساکن هستند، شوق وافری برای کتابخوانی دارند اما جز کتاب‌های درسی کتاب دیگری نمی‌شناسند» این را رستمی می‌گوید و از اجرای طرحی سخن می‌گوید که خودش عنوان « کوچ کتاب به خیمه‌های عشایر» را به آن می‌دهد. 

وی می‌گوید: برای اجرای این طرح با کمک همیاران کتاب روستا نشست‌های کتابخوان را به میان عشایر بردیم که با استقبال بی‌نظیر عشایر روبه‌رو شد و در پایان نیز کتاب قصه‌های به کودکان عشایر اهدا شد. 

راهپیمایی نمادین با عنوان « پا به پای کتاب» برنامه دیگری است که در روستای علویه انجام شده و خانم رستمی به آن اشاره می‌کند. «یکی دیگر از طرح‌های روستای علویه که با مشارکت 200 نفری بخش کردیان جهرم برگزاری مسابقه‌ای با عنوان « آتش به اختیار» بوده است که کتابچه‌ای از سخنان مقام معظم رهبری تهیه و بین مردم توزیع شده بود» این را کتابدار کتابخانه علویه می‌گوید. 

سوپرمارکت‌هایی که کتاب هدیه می‌دهند

روستای فیشور لارستان، سومین روستای استان فارس است که در فهرست 40 روستای برتر قرار گرفته است. زینب آذرمهر، دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم به طرح‌های خلاقانه این روستا برای شرکت در جشنواره دوستدار کتاب اشاره می‌کند که یکی از آنها اهدای کتاب در سوپرمارکت روستا است. 

به گفته وی در سوپرمارکت روستا کتاب‌هایی قرار داده شده که به ازای خرید بیش از یک مبلغ مشخص، کتابی به فرد اهدا می‌شود. آذرمهر از قرار دادن قفسه‌های کتاب در ساختمان دهیاری، درمانگاه و دیگر اماکن عمومی روستا سخن می‌گوید. 

طرح دیگری که در این روستا اجرا شده، پیاده‌روی و کتاب بوده است. دهیار فیشور می‌گوید: برنامه پیاده‌روی با حضور خانواده‌های روستا برگزار شد و در فواصل مشخص برای استراحت، کتاب‌هایی قرار داده شده بود و مردم این زمان کوتاه استراحت را با کتاب خواندن می‌گذراندند. 

قرار دادن میزی به نام میز کتاب در پارک جنگلی این منطقه و احداث پارکی به نام پارک کتاب از دیگر طرح‌های این روستای دوستدار کتاب است که خانم آذرمهر در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند. 

توجه به روستاها و رفع محرومیت آنها همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است در این بین رفع محرومیت‌های فرهنگی اهمیت بیشتری نسبت به محرومیت‌های عمرانی دارد، امری که باید مسئولان استانی و شهرستانی توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشند و با حمایت بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی زمینه توسعه آن در دیگر روستاها را فراهم کنند.

نظرات بینندگان