کد خبر: ۱۱۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

روزهای پایانی سال و مصرف بی رویه آب در خانه تکانی ها

اسفند که از راه می رسد زمزمه ای خانه تکانی هم به گوش می رسد ، طبق سنت هر ساله بسیاری از خانواده ها شیلنگ آب را به دست می گیرند و آب شیلنگ انداز در حیاط جاری می شود ، روی فرش و مبل و وسایل خانه می ریزد و این قصه همچنان تکرار می شود.
به گزارش شیرازه، این روزها و ماه ها که می گذرد و ما به پایان سال آبی نزدیک می شویم و در حالی که میزان بارندگی در استان خشکسالی زده فارس 80 درصد کمتر از سال های گذشته است باید قدری در تکرار قصه خانه تکانی تغییر ایجاد کنیم و قدری خود را با شرایط خشکسالی و کم آبی بیشتر منطبق سازیم.
دراین شرایط رفتار منطقی و نوعدوستانه می طلبد که دیگر شاهد آویزان شدن انواع قالی و قالیچه از درو دیوار خانه ها نباشیم ، شاهد شست و شوی بی رویه حیاط با آب نباشیم، شیر آب را روی خودروها باز نگذاریم و کف کوچه ها جوی روان راه نیاندازیم.
دراین زمینه بارها مسئولان و کارشناسان و دست اندرکاران تامین آب آشامیدنی در سازمان های مسئول اخطار و تذکر و هشدار داده اند و مردم را به صرفه جویی و مصرف متعادل آب در آستانه سال نو دعوت کرده اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس هم در آستانه فرارسیدن ایام نوروز ، مردم را دعوت به صرفه جویی در مصرف آب کرد و اظهار داشت:رسم حسنه خانه تکانی و غبار روبی منازل را بهتر است با رعایت موازین صرفه جویی و مصرف بهینه پاس بداریم.
محمد علی قلندری، مردم استان فارس را به مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب دعوت کرد و خواستار مشارکت همگانی مردم و مسئولان به منظور مدیریت مصرف آب شد.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه در فرهنگ و آیین مردم ایران که تمدن در آن ریشه ای به بلندای تاریخ دارد، خانه تکانی و غبار روبی منازل در روزهای پایانی سال قدمتی دیرینه دارد ، بی شک مصرف آب در اواسط و پایان اسفند افزایش می یابد که بجاست هموطنان به ویژه مردم استان فارس با در نظر گرفتن خشکسالی و بحران کم آبی در استان ، مصرف بهینه آب را مد نظر قرار دهند و در استفاده از آب شرب اصول صرفه جویی را رعایت کنند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس بیان داشت:در سال جاری که کمبود بارش باران نگرانی هایی را در حوزه تأمین آب شرب ایجاد نموده است و محدودیت منابع آب به یک دغدغه ملی تبدیل شده است ، باید صرفه جویی در مصرف آب در اندیشه ما نهادینه شود چرا که با اندکی صرفه جویی می توانیم با بحران کم آبی مقابله و هم خود و هم دیگران را از آب این نعمت الهی بهره مند کنیم.
قلندری در ادامه با اشاره به روز جهانی آب ادامه دارد:دوم فروردین برابر با 22 مارس را سازمان ملل متحد روز جهانی آب نامگذاری کرده که بیانگر دغدغه جهانی کمبود منابع آب و لزوم صیانت و حراست از منابع موجود و مصرف بهینه آب و ضرورت حفاظت و صیانت جهانی از این ماده حیات بخش است.
قلندری بیان داشت: استان فارس یکی از مناطق خشک و نیمه خشک کشور است که به دلیل بروز خشکسالی های متوالی در سالهای گذشته و بارش نامطلوب ر سال جاری با بحران منابع آب وکم آبی مواجه شده است که با ادامه این شرایط وضعیت دشواری در تابستان آتی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: متاسفانه استفاده مطلوب از آب آشامیدنی دراستان هنوز به صورت یک فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکرده که لازم است در این زمینه اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف آب اضافه کرد:شرایط به گو نه ای است که می طلبد با فرهنگ سازی و ترویج اصول صرفه جویی در جامعه و نیز احساس مسئولیت تک تک شهروندان فهیم در استان، کاهشی حداقل در سطح 20 درصد در مصرف آب رخ دهد تا بتوانیم از وضعیت تنش زای کنونی عبور کنیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان