کد خبر: ۱۱۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

کم آبی به دیارپرآب نگین زاگرس رسید

سپیدان باتوجه به داشتن چشمه سارها ورودخانه های بی شمار به عنوان نگین زاگرس ویکی از پرآب ترین مناطق کشور وشهرستانهای فارس محسوب می شد که این روزها در وضعیت کم آبی وبرخی از روستاها در بی آبی به سر می برند.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان دیاری که همه آن را به نام سرزمین برف وباران وآب وچشمه می شناختند،امروز از بارش الهی این رحمت بیکران بی بهره شده است؛کم کم داردصدای پای خشکسالی به نگین زاگرس می رسد میهمانی که برای این قطعه ونقطه از بهشت خوش یمن نیست .

 در گذشته ای نه چندان دور؛ بارش های الهی سرزمین نگین زاگرس از نعمات الهی بهره مندمی شد وتا روزهایی پس از بهار هنور برف در کوچه پس کوچه های کاهگلی شهر خودنمایی می کرد ؛ولی  متاسفانه این روزها دیگر خبری از برف وباران وشادی وشورکودکان ومردمان در شهرنیست افسوس که خبری دیگر ازآن روزهای سرد وتاریک زمستانی نیست، روزهایی که برق وآب قطع می شد ومردم با مهربانی وصفا روزگار سپری می کردند . انگار نه انگار اینجا سرزمین برف و باران است، قطعه ای از بهشت که سفیدی برف کوهستانش تا ماهها برای مسافران خودنمایی میکرد.

شهرستان سپیدان باتوجه به داشتن چشمه سارها ورودخانه های بی شمار به عنوان نگین زاگرس ویکی از پرآب ترین مناطق کشور وشهرستانهای فارس محسوب می شد که این روزها در وضعیت کم آبی وبرخی از روستاها در بی آبی به سر می برندمساله کم آبی که این روزها سخن مردم و مسئولان در جلسات مختلف است و همواره بر ضرورت مصرف بهینه آب تاکید می کنند امری انکارناپذیر است.

 اما این روزها درپراب ترین نقطه فارس یعنی شهرستان سپیدان برخی از نقاط شهر با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و از نعمت آب بی بهره هستند.بر اساس گزارش های مردمی رسیده دربرخی از نقاط مرکز شهرستان،شهروندان با کم آبی مواجه هستند.برخی از نقاط شهرروزی تنها دو ساعت آب شرب به آنها می رسد و دردیگر ساعات روز با مشکلات متعددی مواجه می شوند.این بی آبی، وضعیت معیشتی مردم شهرستان سپیدان را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

شاید با شنیدن نام سپیدان همه به فکر باغ ها ونهرها وجویبارهای پرآب می افتند ولی این روزها در برخی از نقاط شهرستان آب برای خوردن وجود ندارد ؛ تاکنون مسئولان برای رفع این مشکل اقدام نکرده اند. در حالی که بحران کم آبی سراسر کشور را فرا گرفته و همه مسئولان داخلی نسبت به کاهش سفره های زیرزمینی بارها و بارها هشدار داده اند اما در در گوشه و کنارشهر این مایه حیات ونعمت گرانقدر و نایاب به آسانی به هدر می رود .

موضوع کمبود آب در شهرستان سپیدان امروزه به عنوان یکی از چالش های جدی است که زندگی مردم منطقه را تهدید می کند روزی نیست که در برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی به امر اصلاح مصرف آب اختصاص پیدا نکند،اما متاسفانه به لطف بی ‌توجهی مسئولان سپیدان شاهد هدرروی آب و آن هم در فصلی که با کمبود شدید آب مواجه می باشیم شاهد هدر رفت آب آن هم به  مقدار زیاد باشیم.

شهرستان سپیدان به عنوان یکی از نقاط پربارش کشور ومنبع چشمه ها و آبهای جاری است اما این دیار پرآب از سرمایه اش محروم است تا این روزها و با سردشدن هوا، بحران بی آبی به نگین زاگرس هم برسد و شهرها و روستاها در این منطقه را فرا گیرد.

با این حال کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب وهوایی در آینده زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد به طوری که آب اصلی ترین موضوع کشمکش کشورهای جهان خواهد بود.اگرچه عدم رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان نیز در این بی آبی بی تاثیر نبوده اما به نظر می رسد مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری استان چاره ای بیندیشند.

اینکه با کمبود آب مواجه هستیم امری کاملا مشهود بوده وبرخی از نقاط شهردرتنگنای کم آبی قرار گرفته است آیا این عین عدالت است یا بی تدبیری مسئولان .امید است مسولین امر شرایط را مد نظر قرار داده و جهت تامین نخستین و حیاتی ترین نیاز انسانی نگین زاگرس تدابیر ویژه ای را لحاظ نمایند.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، فارس ، مارگون
نظرات بینندگان