کد خبر: ۱۱۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
استاندار فارس خبرداد؛

ساکنان 43 روستا در اطراف شیراز درگیر ناهنجاری های حاشیه نشینی

استاندار فارس گفت: در شیراز یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده و حاشیه نشین وجود دارد که تنها 360 هکتار آن قابلیت میراثی و فرهنگی دارد و یک هزار و 440 هکتار آن به شدت نیازمند ساماندهی است.
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار استاندار فارس، روز گذشته در بازید از طرح های مسکن شهری بنیاد مسکن در روستای سلطان آباد شیراز، اظهار داشت: در مجموع در استان فارس چهار هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه نشین و میراثی شناسایی شده است که اغلب این مناطق متاثر از برخی ناهنجاری های حاشیه نشینی است.

وی، با بیان اینکه کلانشهر شیراز از بسیاری از مظاهر حاشیه نشینی رنج می برد، افزود: توجه به مسکن شهری توسعه یافته در حاشیه شیراز می تواند زمینه ساز ساماندهی حاشیه نشینی باشد.

تبادار بیان کرد: حدود 43 روستا در اطراف شیراز شکل گرفته که ساکنان آنها نیز از ناهنجاری های حاشیه نشینی در امان نیستند، بسیاری از همین روستاها درگیر مسایل، چالش ها و ناهنجاری های زیستی و معیشتی هستند اما بر این باوریم که توسعه مسکن شهری در این مناطق می تواند پایانی بر این ناهنجاری ها باشد.

وی، با اشاره به بازدیدش از روستای سلطان آباد شیراز گفت: این روستا حدود 6 هزار نفر جمعیت دارد و بنیاد مسکن با توسعه مسکن شهری در این منطقه کار مناسبی انجام داده که باید گسترش یابد.

استاندار فارس افزود: ضروری است اجرای طرح های مسکن شهری در اطراف شیراز با شتاب بیشتری دنبال و در قالب این طرح ها ملزومات زندگی در آنها به گونه ای مهیا شود که افراد بتوانند هر چه زودتر در آن سکنی گزینند.

تبادار ادامه داد: اگر طرح های مسکن شهری با سرعت بیشتری در اطراف شیراز به بهره برداری برسد، می توان به ساماندهی حاشیه نشینی دراین کلانشهر امید فراوانی داشت، حتی می توان برای افرادی که در حریم شهرها و از جمله شیراز تصرفاتی داشته اند برنامه ریزی کرد و در قبال پس گرفتن این تصرفات و مشارکت آنها در خرید واحدهای مسکونی شهری، واحدهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی اضافه کرد: این وظیفه ماست که افراد حاشیه نشین در اطراف شیراز را صاحب سرپناه کنیم و با توسعه مجتمع های شهری، هم جلوی تجاوز به حریم شهرها را بگیریم، هم از تصرفات غیر قانونی بکاهیم و هم با ایجاد مجتمع های شهری توسعه یافته در حاشیه این شهر، حاشیه نشینی را ساماندهی کنیم.

استاندار فارس، همچنین بر ضرورت حل مشکل سند مالکیت افرادی که در اطراف شیراز سکونت دارند نیز تاکید کرد و گفت:باید در یک نظام کاری برنامه ریزی شده، گره از کار آنها گشوده شود زیرا حل کردن مشکل مردم در همه زمینه ها حرکت رو به جلو است.

تبادار گفت: باید به نیاز منطقی مردم پاسخ منطقی بدهیم و افزون بر این آنها را با قانون هم آشنا کنیم زیرا بسیاری از کارهایی که از روی نا آگاهی انجام می شود، برای مردم و دولت دردسر و مشکل ایجاد می کند.

استاندار فارس، حل مشکل تامین معیشت مردم در حاشیه شهرها را یکی دیگر از مسایل مهم دانست و اظهار داشت: تامین معاش مردم در کنار اسکان منطقی و ساماندهی شده از برنامه های دولت تدبیر و امید است و دراین زمینه تلاش های زیادی صورت گرفته و لازم است که تداوم داشته باشد.

تبادار گفت: باید در چارچوب طرح های مسکن شهری، این مساله نیز لحاظ شود و با ایجاد کارگاه های کوچک تولیدی و صنایع دستی در حاشیه شهرها، ساکنان این مناطق بتوانند به اشتغال پایدار دسترسی داشته باشند.

وی افزود: همچنین بر اساس قابلیت هایی که در روستاهای حاشیه شیراز وجود دارد باید زمینه اشتغال روستاییان این مناطق نیز مهیا شود و برای تحقق این امر، ضروری است سازمان ها و نهادهای مسئول اهتمام بیشتری داشته باشند.

روستای سلطان آباد در فاصله 25 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
نظرات بینندگان