کد خبر: ۱۱۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶

تبر بی مهری بر پیکر درختان کهنسال بوانات/سایه سرد خشکسالی بر کشاورزی بوانات + تصاویر

چند روز گذشته یکی از کشاورزان منطقه موریه سوریان بوانات درختان گردوی چند صد ساله خود را قطع کرد تا چوب آن را بفروش برساند.

به گزارش شیرازه، شهرستان بوانات از شهرستانهای شمالی استان فارس می باشد که در دامنه رشته کوههای زاگرس مرکزی و در حاشیه کویر مرکزی ایران و همسایگی استان یزد قرار دارد که شغل بیش از 80 درصد مردم این دیار کشاورزی است و عمده محصول این مردمان گردو و انگور است که زبانزد خاص و عام و شهره جهانی دارد.

شهرستان بوانات با داشتن 520 دهنه قنات یک چهام قنوات فارس را دارد اما خشکسالی های چندین ساله که بیش از یک دهه بر کشاورزی بوانات سایه افکنده سبب شده که نزدیک به 70 درصد قنوات شهرستان یا خشکیده اند و یا بسیار کم آب شده اند و در برخی روستاها بسیاری از مردم این دیار به شهرستانها و استانهای اطراف مهاجرت کرده اند.

چندی پیش از مسیر خروجی سوریان به سمت قادراباد می گذشتیم که متوجه شدم در کنار راه اصلی بیش از 20 اصله درخت گردوی بیش از 100 ساله که تصویری بسیار زیبا را پیش روی هر بیننده ای قرار می داد که زمینی کشاورزی بود که اطراف آن را درختان تنومند گردو پوشانده بود و در زمین نیز زراعت می شد.

کشاورز صاحب زمین زراعی که خشکسالی های چند ساله درختان گلابی زمینش را کلا خشکانده بود و گردوها نیز دچار اسیب شده بود تمامی درختان گردوی دورتا دور زمین زراعی خود را قطع کرد تا با فروش چوب آن بتواند مقداری درامد داشته باشد.

یادمان باشد که این درختان شناسنامه شهرستان بوانات می باشد و علاوه بر این که میراث پدران بوده نشان از قدمت کشاورزی در شهرستان نیز می باشد که می طلبد مسولان شهرستان برای ثبت و نگهداری درختان کهنسال بوانات فکری اساسی داشته باشند.

منبع: حرف رسا

نظرات بینندگان