کد خبر: ۱۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس:

هنر را برای مردم می‌خواهیم نه تنها یك قشر خاص

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با تأكید بر اینكه ما هنر را برای هنر نمی‌خواهیم، گفت: هنر باید كاربردش را برای مردم تعریف كند یعنی ما هنر را برای مردم می‌خواهیم.
به گزارش شیرازه،  نیما زارع، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اینكه چقدر از ظرفیت هنرمندان استان برای نمایش‌هایی نظیر «خاتون آب و آیینه» استفاده می‌كنید، گفت: این كار، یك كار تركیبی و نویی است و حدود ۹۰ درصد هنرمندان این نمایش از هنرمندان بسیجی شیراز است ولی برای رسیدن به آن نقطه مطلوب باید كم كم حركت كنیم ضمن اینكه كارهای متنوع‌تری هم باید اجرا كنیم چرا كه ممكن است دیگر فضای تاریخی این شكلی و چند رسانه‌ای در دور بعد جواب ندهد.

برنامه‌ریزی جهت اجرای نمایش‌های عروسكی در دور بعدی
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس از برنامه‌ریزی جهت اجرای نمایش عروسكی در دور بعدی فعالیت‌های این سازمان خبر داد و گفت: افق نگاه ما كمك گرفتن و كارهای استاد قریب‌پور، نویسنده و كارگردان نمایش‌های عروسكی حافظ و عاشوراست.

وی تأكید كرد: ما دنبال این هستیم كه به تمام حوزه‌های نمایش، سرود و موسیقی، مكتوبات عرصه شعر و داستان یك نگاه ویژه داشته باشیم كمااینكه تاكنون هم چنین كاری انجام داده‌ایم و اكنون ظرفیت بسیار خوبی از هنرمندان بسیجی در فارس داریم.

جوانان شیرازی در سال ۹۷ قطعاً در حوزه سرود فضای ملی را تحت شعاع قرار می‌دهند
زارع با تصریح اینكه در سال ۹۷ در حوزه سرود و موسیقی، قطعاً جوانان شیرازی فضای ملی را تحت شعاع قرار می‌دهند، گفت: هنرمندان گروه سرود ما به جد در حال فعالیت هستند و هم‌اكنون قریب ۱۰ خواننده انقلابی ما به خط شدند و با آن‌ها كار كارشناسی می‌كنیم و می‌خواهیم تولیداتی داشته باشیم كه یك اتفاق خوب در عرصه سرود كشور رقم زنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس ادامه داد:‌ ما می‌خواهیم اجرای سرود را به سمت اجرای خیابانی بیاوریم یعنی سرودهای ما باید در پاساژها و بوستان‌ها اجرا و مخاطب آن عامه مردم شوند و می‌خواهیم از فضای سالنی دور شویم البته ما در فصل شیدایی چنین كاری را كردیم و اجرای خود را به فضای باز آوردیم و این نمایش «خاتون آب و آیینه» هم در بزرگترین فضای مسقف شیراز كه مردمی است،‌ در حال اجراست.

كاربرد هنر باید برای مردم تعریف شود
وی با تأكید بر اینكه ما هنر را برای هنر نمی‌خواهیم و نگاه ما مانند شبه روشنفكرها كه مدعی هستند هنر باید برای هنر باشد، نیست، گفت: ما دنبال این نیستیم كه هنر مثل یك جسم و شی تزئینی در طاقچه نگه داریم بلكه هنر باید كاربردش را برای مردم تعریف كند یعنی ما هنر را برای مردم می‌خواهیم.

چرا برنامه‌های فاخر تنها در شیراز اجرا می‌شود؟
زارع در ادامه در پاسخ به اینكه حرف حساب مردم بقیه شهرستان‌های فارس این است كه چرا چنین برنامه‌های فاخری تنها در شیراز اجرا می‌شود، نیز گفت: این حرف كاملاً درست است؛ این نمایش (خاتون آب و آیینه) با این نگاه دارد جلو می‌رود كه در شیراز چكش كاری شود تا در مرحله بعدی به یاری خدا به شهرستان‌ها برود.

هنرمندان شهرستان‌های فارس منتظر باشند كه به سراغ آن‌ها خواهیم رفت
وی با تأكید بر اینكه ما قطعاً از ظرفیت‌ هنرمندان شهرستان‌های فارس استفاده خواهیم كرد، گفت: هنرمندان شهرستان‌های مختلف فارس منتظر باشند كه به سراغ آن‌ها خواهیم رفت و این كار را از طریق كانون‌های بسیج هنرمندان كه در شهرستان‌ها فعال هستند، انجام می‌دهیم و هنرمندان آن‌ها را شناسایی می‌كنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس اضافه كرد: البته لازم به یادآوری است كه ما در شهرستان‌ها هم باید یك كار اساسی انجام دهیم و همین جمعیت شیراز هم باید برای كارهای ما جمع شوند یعنی ما به جمعیت كمتر از ۲ یا ۳ هزار نفر راضی نیستیم كه هر شب برنامه داشته باشیم و ما به دنبال گسترش كارهای خود هستیم.

وی تأكید كرد كه مطمئناً استان فارس تنها شیراز نیست؛ بله شیراز خیلی موثر است یعنی آنچه كه در این شهر اتفاق می‌افتد درصد قابل توجهی شهرستان‌ها را هم تأمین می‌كند ولی با توجه به مساحت بزرگ استان فارس، ما به سراغ مناطق مختلف استان می‌رویم تا مردم همجوار هر منطقه نیز بتوانند از برنامه‌ها ما بهره‌مند شوند.

تولیت فرهنگ و هنر با بسیج نیست بلكه بسیج به دنبال پر كردن خلأ‌هاست
زارع در عین حال این نكته را یادآور شد، مسئولان باید به این مسئله توجه داشته باشند كه تولیت فرهنگ و هنر با بسیج نیست بلكه در قانون تعریف شده است كه تولیت آن با كیست، یعنی همه می‌دانند در استان فارس، فرهنگ و هنر را چه كسی باید حل كند اما بسیج به دنبال خلأها می‌گردد و می‌بیند كه در كجا باید بهترین كار را بكند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس افزود: یعنی اینكه همه هنرمندان توقع نداشته باشند كه همه بار را باید بسیج و سپاه به دوش بكشد؛ اكنون حجم زیادی در عرصه موسیقی و سرود به ما مراجعه می‌شود كه از آن‌ها حمایت كنیم در صورتی كه حمایت را باید مجموعه‌های دیگر انجام دهند و ما باید بگردیم و یك كار خاص انجام دهیم تا الگو شود و بقیه هم بفهمند كه كار هنری خوب هم وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به برگزاری نمایش چند رسانه‌ای «خاتون آب و آیینه» در شیراز گفت: بعد از اكران موفق «فصل شیدایی» كه مردم استقبال گسترده‌ای از آن كردند، ما به دنبال این بودیم كه باز هم چنین كارهای فاخری را تكرار كنیم و یك ركود و فاصله هم بین این كارها ایجاد نشود.

شرحی بر نحوه اجرای «خاتون آب و آیینه»
هنر را برای مردم می‌خواهیم نه تنها یك قشر خاصرئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با یادآوری اینكه نگاه فرمانده سپاه فجر بر این بود كه هر فصل باید یك كار فاخر هنری انجام داده و از تمام رشته‌های هنری استفاده كنیم، گفت: بعد از «فصل شیدایی» ما به سراغ نمایشگاه كتاب رفته و در آنجا برنامه‌های متعددی را انجام دادیم به طوری كه در آن ۱۱ كتاب مربوط به هنرمندان بسیجی رونمایی شد كه هر كدام از آنان هم كارهای فاخری هستند و هر كسی كه می‌تواند آن‌ها را نقد و بررسی كند، به این نتیجه دست می‌یابد.

زارع ادامه داد: ما به دنبال این بودیم كه یك اتفاق سال ۹۶ را به خوبی تمام كند لذا بررسی كردیم كه باید از چه هنری استفاده كنیم و این هنر چه باید باشد كه عامه مردم بپسندند و نهایتاً به اینجا رسید كه شاید نمایش بتواند همان كار را بكند و بهترین مناسبت هم فاطمیه دیدیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس افزود: برای ایام فاطمیه و شرح زندگی حضرت زهرا(س) نیز جز فضای تاریخی، چیز دیگری معنا نمی‌دهد لذا ما ناچار شدیم كه به فضای تاریخی در نمایش بازگردیم و از سوی دیگر می‌خواستیم كه از ظرفیت فصل شیدایی هم استفاده كنیم كه در آن یكسری از هنرمندان ما كار را یاد گرفته بودند البته ما هنرمندان بسیار خوبی داریم كه این‌ها را تجمیع كردیم تا بتوانیم یك كار عملیاتی را تعریف كنیم.

وی با بیان اینكه در نهایت با سعید بلبل‌آبادی كه دستیار اول كارگردان فصل شیدایی بود، گپ و گفتی انجام داده و طرح برنامه فاطمیه را انجام دادیم، گفت: البته لازم به ذكر این نكته هم هست كه ما نمی‌خواستیم بلافاصله بعد از فصل شیدایی خودمان بر پایه خودمان كاری انجام دهیم چون مطمئن بودیم كه نقص پیدا می‌كند لذا با یك شیب ملایم به سراغ یك كار دیگر رفتیم تا بتوانیم مستقل شویم و در این مسیر یك نمایش تعریف كردیم كه در كنار افراد متخصص تهران كه نیاز اساسی به آن‌ها داریم، هنرمندان و عوامل فنی را از شیراز انتخاب كردیم.

۹۰ درصد هنرمندان «خاتون آب و آیینه» از هنرمندان شیراز هستند
زارع با یادآوری اینكه ۹۰ درصد هنرمندان «خاتون آب و آیینه» از هنرمندان شیراز هستند و تنها كارگردان و دو سه نفر از بازیگردان‌ها از تهران آمده‌اند، گفت: ما زمان بسیار كمی برای نوشتن نمایشنامه و اجرای آن داشتیم به طوری كه این كار را در عرض یك ماه به اتمام رساندیم یعنی استارت این كار یك ماه پیش زده شد تا به اینجا رسید.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با اشاره به استقبال مردم از این نمایش گفت: بازخوردهایی كه ما بعد از اكران هر شب این نمایش می‌گیریم، نشان می‌دهد كه مردم این كار را پذیرفته‌اند و اثرگذاری داشته است البته هنوز تا نقطه مطلوب و جلب رضایت خودمان فاصله داریم.

وی با بیان اینكه در این نمایش قریب ۱۰۰ نفر در حوزه تخصصی كار می‌كنند، گفت: همین تعداد هم در كنار كار خدمات ارائه می‌دهند یعنی ۲۰۰ نفر برای اكران این نمایش همزمان تلاش می‌كنند تا مردم با آرامش به تماشای آن بپردازند.
نظرات بینندگان