کد خبر: ۱۱۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس در گفتگو با شیرازه:

ظرفیت مرکز نگهداری معتادان پرخطر تادوبرابر افزایش یافت/ مردم در صورت مشاهده معتاد متجاهر با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند‌

ابراهیمی گفت:۴۰۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ ساماندهی شدند که ۶۰ درصد از این افراد، بومی و ۴۰ درصد از آن‌ها غیربومی هستند
شیرازه؛ هوا که بارانی می‌شود بعضی ها اشک شوق می‌ریزند و خدا را شاکرند بعضی‌ها هم از نامهربانی روزگار و گریان شدن ابرها چشم‌شان خیس می‌شود و زندگی روی سخت‌تری به آن‌ها نشان می‌دهد. معتادان متجاهر وکارتن خواب‌ها نیز جزو اقشاری هستند که باران برایشان مهمان ناخوانده است هرچمعتادان ند زمین تشنه آمدنش باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس در گفتگو باخبرنگار شیرازه گفت: ساماندهی معتادان پرخطر از ۲۶ بهمن ماه سال جاری شروع شده و تا سه ماه آینده به صورت جدی ادامه دارد و پس از آن در صورت نیاز تمدید می‌شود.

محمدرضا ابراهیمی اظهار داشت: اکنون ۴۰۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان  ماده ۱۶ ساماندهی شدند که ۶۰ درصد از این افراد، بومی و ۴۰ درصد از آن‌ها غیربومی هستند اما همه آن‌ها تحت پوشش اردوگاه قرارگرفتند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مرکز۴۰۰نفر است و در حال حاضر تکمیل شده، یادآورشد: قراردادی با کمپ‌های ترک اعتیاد به عنوان بخش خصوصی  طبق تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر منعقد کردیم و علاوه بر اردوگاه فعلی، شش مرکز میان مدت با ظرفیت بالغ بر ۵۰۰ نفر آماده اسکان و نگهداری از معتادان متجاهر هستند‌.

ابراهیمی اعلام کرد: باتوجه به این افزایش ظرفیت اسکان، ازسوم اسفند مجدداً جمع‌آوری آغاز شده و 53 نفر فقط در روز سوم اسفند از سطح شهر جمع شدند.

وی اظهار داشت: جمع آوری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی و شهرداری انجام می شود.

ساماندهی وخدمات دهی به ساکنین اردوگاه نیز با همکاری سازمان بهزیستی، اداره کل فنی حرفه ای، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و شورای مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

ابراهیمی درباره چرخه نگهداری این افراد افزود: در اردوگاه کلاسهای روانشناسی ومشاوره، حرفه آموزی و خدمات درمانی برای ساکنین انجام می‌شود و ترک اعتیاد آن‌ها طی سه ماه دنبال می‌شود و پس از آن از کمپ خارج خواهند شد وبه خانواده وجامعه برمی‌گردند.

وی در پاسخ به خبرنگار شیرازه توضیح داد: مردم در صورت مشاهده معتاد متجاهر می‌توانند با شماره ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند‌. البته جمع آوری این افراد در دستور کار روزانه نیروی انتظامی هم قرار دارد و دستور اکید سردار گودرزی است.

وی توضیح داد: طبق بند ۳ ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه باید شهرداری برای نگهداری این‌ افراد ورود کند.

شهرداری دراین خصوص مکلف است که با بهزیستی بحث ساماندهی معتادان متجاهر را انجام دهد. در این بند قانونی شورای مبارزه با مواد مخدر تکلیفی دراین باره ندارد اما هزینه های نگهداری را تامین کرده است.

وی افزود: سال ۹۲ اتفاق خوبی افتاد و باهمکاری شهرداری اردوگاه ماده ۱۶ شیراز کلید خورد.
انتظار می‌رود همه دستگاه‌های متولی در این حوزه همکاری لازم را باهم داشته باشند، چرا که با جمع‌آوری معتادان پرخطر ۳۰ تا ۳۵ درصد جرائم خرد کاهش می‌یابد و این آمار اهمیت کار را نشان می‌‌دهد. علاوه برآن رضایت مردم هنگام اجرای طرح  کاملا مشهود است، مخصوصاً در محلاتی که محل تجمع این افراد است.

ابراهیمی تصریح کرد: شهر شیراز زیارتی و توریستی است و  ضرورت دارد همه دستگاه های متولی در این امور  کمک کنند و به میزان لازم برای آن اعتبار بگذارند تا بتوان این مشکلات را ریشه ای حل کرد.

وی همچنین توضیح داد: جمع آوری این افراد فقط مختص حوالی عیدنوروز  نیست و در طول سال هم استمرار دارد. البته به خاطر تغییرات مدیریتی مرکز ماده ۱۶ در نقل و انتقالات حدود مرداد تا شهریور تعطیل شد.

اما از اوایل مهرماه مجدداً جمع آوری انجام شده و ۲۵۰ نفر در اردوگاه بودند.

ابراهیمی با بیان اینکه نزدیک نوروز جمع آوری معتادان متجاهر اوج می‌گیرد،تاکید داشت: ما امیدواریم و اولویت کاری ماهم هست که مراقبت های بعد از ترک وخروج از کمپ را تقویت کنیم تا این افراد دیگر به این چرخه بازنگردند.
نظرات بینندگان