کد خبر: ۱۱۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

رکورد عجیب ایران‌خودرو در خرابی 5 موتور/عدم توان خودروی ملی برای رسیدن به حداقل‌های استاندارد!

صنعت خودروسازی یک فرصت بی‌نظیر برای قدرت گرفتن تولید داخلی و اشتغال فراوان است که امروزه افرادی با عملکرد ضعیف خود نه‌تنها باعث پیشرفت در این بخش نمی‎شوند، بلکه باعث بدنامی تولید ملی نیز هستند.
به گزارش شیرازه، خودرو یک صنعت مهم در کشور است که به دلیل تحریم‌های این صنعت و نیاز روزافزون مردم به این بخش، تولید داخلی آن در دستور کار قرار گرفت و فرصتی بی‌نظیر برای قدرت گرفتن تولید داخلی و اشتغال فراوان در این بخش فراهم شد.

صنعت خودروسازی پس از گذشت تاریخچه‌ای پر از فراز و نشیب به تولید خودرویی به نام سمند که طرح اولیه‌ی آن از یک شرکت انگلیسی به ایران پیشنهادشده، رسید. این خودرو به‌عنوان اولین خودروی ملی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید و عرضه شد و هم چنان نیز تولید آن ادامه دارد. خودرویی که قطعات آن با مونتاژ تولیدشده و هیچ‌کدام تولید داخل نیست که به دلیل مونتاژ ضعیف اعتراض‌های بسیاری را در پی داشته است از حواشی قیمتی گرفته تا خدماتی این خودرو.

اما یک حقیقت تلخ در اعتراف غیرمستقیم مدیرعامل ایران‌خودرو وجود داشت که برای مسؤولین مربوطه باید قابل‌توجه باشد. هاشم یکه زارع در اعتراض به استانداردهای جدید خودرویی ایران در یک همایش اعلام می‌کند: «حتی بنز و هیوندا هم نمی‌توانند استانداردهای خودرویی ایران را پاس ‌کنند»؛ این اظهارنظر شاید باعث تعجب شود اما در مورد سمند واقعیت دارد، چراکه این خودروی ملی حتی نمی‌تواند استانداردهای حداقلی را داشته باشد!

پیش‌تر خبرگزاری فارس اسناد دریافتی یکی از مخاطبان خود را مبنی بر مشکل‌دار بودن خودروی سمند EF7 باارزش ۳۴ میلیون تومان منتشر کرد. این خودرو مشکلات نرم‌افزاری، ترمز و فرمان، گاز سی‌ان‌جی و جوش آوردن داشت که درنتیجه حاصل از معاینات، مشکل از موتور بود که پس از حاشیه‌های بسیاری نمایندگی حاضر به تعویض موتور می‌شود.

ایمن‌پور شیرازیان در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: زمان تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم حدود ۴۰۰ کیلومتر به کارکرد خودرو از زمانی که آن را تحویل نمایندگی داده بودم اضافه‌شده و درِ عقب هم تصادف کرده است! ظاهراً از خودروی من استفاده شخصی شده بود که پس از اعتراض ۵۰۰ هزار تومان برایم خسارت تعیین کردند درحالی‌که این تصادف برای خودرو حدود یک‌میلیون تومان افت قیمت داشت.

به گفته‌ او، موتور تعویضی هم به دلیل شُل بودن پیچ‌های سر سیلندر در زمان مونتاژ دوامی نیاورده است، اما با تمام تهدیدهایی که از طرف گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌شود، شکایت می‌کند که درنتیجه‌ این شرکت خودرو را پس گرفته و خودرویی جدید به او واگذار می‌کند.

خبرنگار ما پس از پیگیری‌های خود متوجه شد که ماشین دوم نیز مشکل دارد و گویا نمایندگی هم از پس حل این مشکل برنیامده است.

ایمن‌پور شیرازیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به 2 بار تعویض موتور خودرو جدید، گفت: موتور اول به دلیل صدای غیرعادی در دور آرام و موتور دوم به دلیل ریپ زدن، بدکار و تک کار بودن و کپ کردن، تعویض شد.

وی ادامه داد: موتور سوم نیز مشکل کم کردن روغن و صدا دارد که دلیل اصلی از قطعه و مونتاژ آن است.

این شاکی ایران‌خودرو بیان کرد: اکنون به مدیرعامل ایران‌خودرو نامه زدم و از کیفیت کار قطعات شکایت کردم که چرا خودرو ملی باید چنین وضعیتی داشته باشد و باعث بدنامی تولیدهای ملی و هدر رفتن زحمات کارگران شود.

ایمن‌پور شیرازیان از مدیرعامل ایران‌خودرو درخواست داشت که یا خودرویی جدید به او دهند یا اینکه ماشین را پس گرفته و اصل پول را برگردانند؛ چراکه این خودرو با توجه به تعمیرات صورت گرفته، در هنگام فروش باعث ضرر میلیونی او می‌شود.

پس از شنیدن صحبت‌های ایمن‌پور شیرازیان به سراغ نمایندگی ایران خودرو در شیراز رفتیم که پس از دقایقی معطل شدن در پشت دفتر مدیریت، موفق به صحبت با مسؤول فنی این نمایندگی شدیم!

پوردلیر در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون تعویض‌های متعدد موتور گفت: مشکل‌دار بودن هر سه موتور که دو عدد آن تعویض شده است را تأیید می‌کنیم اما کوتاهی از نمایندگی نبوده بلکه مشکل از قطعات ارسالی شرکت ایران خودروی مرکزی است.

وی پیرامون بحث تعویض یا پس گرفتن خودرو، بیان کرد: در این مورد دفتر منطقه‌ای فارس باید تصمیم بگیرد که ما نیز علاوه بر آقای ایمن‌پور شیرازیان، نامه‌ای به دفتر منطقه‌ای جهت پیگیری مشکلات وی ارسال کردیم که هنوز از سوی آن‌ها جوابی نگرفته‌ایم.

به گزارش فارس این مشکلات در خودرو با مدل‌های دیگر این گروه صنعتی نیز دیده‌شده که به دلیل ناآگاهی خریداران هزینه‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. به نظر می‌رسد در این صنعت تنها بیت‌المال هزینه می‌شود و کسی به دنبال پیشرفت آن نیست و مدیرعامل ایران‌خودرو بسیار دقیق و صادقانه گفت که از پس استانداردهای ایران برنمی‌آید!

مسؤولان نظارتی کشور نیز گویا به خواب زمستانه رفته‌اند که به‌راحتی عده‌ای با تولیدات ضعیف خود نه‌تنها اعتمادها را نسبت به تولید داخلی و ملی از بین برده‌ بلکه با تهدید و قلدری به دنبال خوردن حق این ملت نیز هستند.

ایجاد اشتغال بالا یا کسب دریافت برترین‌ها در صورت نبود کیفیت، رضایت مشتری و خدمات پس از فروش مناسب هیچ سودی ندارد؛ چراکه آستانه تحمل مردم نیز حدی دارد، به‌ویژه در این شرایط اقتصادی کشور که فشارهای بسیاری را تحمل می‌کنند.

 اگر مسؤولان توان بالا بردن کیفیت را ندارند، استعفا دهند تا مدیری شاید مبتکرانه‌تر بر سرکار آید یا اینکه این گروه صنعتی را تا فاجعه‌های بیشتر از این به بار نیاورده است تعطیل کنند.

مردم منتظر پاسخ صریح و تصمیم نهایی مدیرعامل ایران‌خودرو و مسؤولین مربوطه به وضعیت خودروهای تولیدی با عنوان ملی در این گروه صنعتی هستند.

فارس

نظرات بینندگان