کد خبر: ۱۱۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چند نکته در مورد لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز؛

پول های مردم را هدر ندهید؛ کارائی و اثر بخشی در بودجه ریزی عملیاتی شهر لحاظ شود

اعضای شورای شهر پروژه ها را فقط در صورتی تصویب کنند که دقیقا مشخص شود از شاخص های اصلی مهندسی ترافیک، یعنی سرعت متوسط، میزان آلاینده ها و اتلاف زمان، کدامیک بهبود خواهند یافت؟ و به چه میزان؟
کارائی و اثر بخشی در بودجه ریزی عملیاتی شهر لحاظ شودبه گزارش شیرازه، اوایل بهمن ماه لایحه بودجه سه هزار و 150 میلیارد تومانی سال 97 شهرداری شیراز به شورای شورای شهر شیراز تقدیم شد.

در شرایطی لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز روی میز شورائیان قرار گرفت که با توجه به شعارهای منتخبین مردم در شورای پنجم، انتظار می رفت شاهد بودجه ای متفاوت از آنچه در سالهای گذشته صورت گرفته باشیم. اما ظاهرا بزرگترین ویژگی این لایحه بودجه تاکید بر همان روند غلط بودجه های قبلی است.

در خصوص این لایحه، میتوان به چند نکته تاکید کرد که در سلسله گزارش هایی به آنها اشاره خواهیم کرد:

بخش اول (عمران کور و بی هدف یا شاخصی برای پیشرفت)

بخش دوم(از شهرداری لندن تا شهرداری شیراز؛ در توسعه شهری به کدام سمت می رویم؟)


بخش سوم
 کارآئی و اثر بخشی – بودجه عملیاتی

1- موضوع کارآئی و اثربخشی و تفکیک این دو از هم، دیگر موردی است که شورای پنجم باید مورد توجه قرار دهد. کارآئی را انجام درست کارها و اثربخشی را انجام کارهای درست تعریف کرده اند. بودجه ای برای بهبود حمل و نقل در شهر اختصاص داده می شود. کنترل اینکه این بودجه در جای خود هزینه شده باشد و نظامات اداری مناقصه و مزایده آن، درست شود را کارآئی می نامیم، ولی اینکه آیا این پروژه واقعا باعث تسهیل در رفت و آمد شهروندان شود، اثربخشی است.

2- در این چارچوب، انبوهی از پروژه های عمرانی، با هدف بهبود عبور و مرور ظرف سال های گذشته در شیراز اجرا شده است، ولی آیا به واقع بهبودی هم در کار بود؟ به عبارتی، بودجه ها کارآئی داشته اند اما اثربخشی چطور؟چه کسی است که امروز ادعا کند هزاران میلیارد بودجه ای که صرف پل ها و تقاطعات غیر همسطح شد، عبور و مرور مردم را بهبود داده است؟

3- در تصویب پروژه ها، زیر بار چک های سفید امضا نروید. تصویب بودجه برای اقدامات عمرانی، بدون اخذ تعهد دقیقی در زمینه بهبود شاخص های شهر، این وضعیت را برای شیراز رقم زده است. رسم بر این بود که فقط بودجه را تصویب کنند، دیگر کاری نداشتند که چه دستاوردی برای شهر خواهد داشت؟

4- اعضای محترم شورای شهر پروژه ای را که تصویب می کنید باید دقیقا معلوم شود کدام شاخصی را بهبود می دهد؟ و به چه میزان؟ سیاست بزن در روئی که سالها ادامه داشته را متوقف کنید. اگر طراحان بودجه ادعا دارند با ساخت پل، ترافیک بهبود می یابد، دقیقا باید مشخص شود کدام شاخص و به چه میزان؟ تا در انتهای کار بتوان رصد کرد و بازخواست نمود. از تصویب هر گونه پروژه ای که فقط پول می خورد و دستاوردی جز عکس یادگاری ندارد امتناع کنید. این حداقل هائی است که شهروندان از شما انتظار دارند.

5- در موضوع حمل و نقل و ترافیک که بخش عمده بودجه شهرداری صرف آن می شود، توجه کنید که ارزیابی ترافیک، شاخص های شناخته شده ای در جهان دارد. پروژه ها را فقط در صورتی تصویب کنید که دقیقا مشخص شود از شاخص های اصلی مهندسی ترافیک، یعنی سرعت متوسط، میزان آلاینده ها و اتلاف زمان، کدامیک بهبود خواهند یافت؟ و به چه میزان؟ تا در زمان افتتاح بتوانید کنترل کنید. در صورت صحت، پاداش دهید و در صورت خلاف، توبیخ کنید. نمی توان شهر را به چاه ویلی تبدیل کرد که هر چه پول در آن ریخته شود، پایانی نباشد.

نکته آخر
از «پیتر دراکر» پدر مدیریت مدرن جهان، در آخرین مصاحبه پیش از مرگ پرسیدند، مهمترین ماموریت مدیران در قرن 21 چیست؟ پاسخ داد: تفکیک کارآئی از اثربخشی.

نظرات بینندگان