کد خبر: ۱۱۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶

مدیریت پسماند از حرف تا عمل

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز می گوید: ضایعات ساختمانی در سطح شهر به صورت دولتی است و این ها را پیمانکاران رها کرده اند، شهرداری باید نظارتی داشته باشد که این ضایعات به سمت شهرک میانرود منتقل شوند.
به گزارش شیرازه، فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند «خشک و تر» برنامه راکد مانده ای است که از ابتدا با شکست مواجه شده است چرا که برنامه مشخصی برای این امر وجود ندارد و تعداد زیای از مردم اطلاعات چندانی در این راستا ندارند بنابراین هیچ تلاشی برای این موضوع نمی کنند.

این قصه پرغصه نه تنها رنگ و نظم از مکان های محروم ربوده بلکه بلای سلامتی و جان عده زیادی شده است.

نامناسب بودن بستر فرهنگی و کمبود امکانات اجتماعی که بهتر است از تعبیر عدم وجود عدالت اجتماعی استفاده کرد، از معضلات شاخصی است که مردمان مناظق کم برخوردار شهری با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بودجه میلیاردی، عوارض پرداختی مردم، درآمدهایی که شهرداری از آن به عنوان درآمد پایدار یاد می کند هزینه هایی هستند که باید برای موضوع های مختلف شهری مخصوصا ساماندهی معضلات مناطق محروم صرف شود؛ شهرداری تاکنون گزارش شفاف و صحیحی برای رسیدگی به این مسائل ارائه نداده است.

انباشت پسماندها و تفکیک زباله در مناطق محروم نیز از جمله گلایه های برخی از شهروندان بود که برای پیگیری با شیرازه در میان گذاشته شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با اعلام اینکه موضوع انباشت بازیافت، تفکیک و سوزاندن زباله ها در مناطق محروم را با فرمانداری و سازمان میادین در میان گذاشتیم، گفت: ضایعات ساختمانی در سطح شهر به صورت دولتی هستند و این ها را پیمانکاران رها کرده اند، شهرداری باید نظارتی داشته باشد که این ضایعات به سمت شهرک میانرود که محل جمع آوری این نخاله های ساختمانی است منتقل شوند.

لیلا دودمان به نارضایتی شهروندان در این مکان ها اشاره کرد و اظهار داشت: بوی تعفن و نامطبوعی که در محیط زیست این مردم است و خطرات دیگری که سلامتی مردم را به خطر می اندازد از دیگر مشکلات مناطق محروم کلان شهر شیراز است.

عجیب است که حتی مکان در نظر گرفته شده برای انباشت پسماندها نیز در منطقه 9 که جزو محروم ترین مناطق است قرار دارد و تاکنون تدابیر لازم جهت انتقال این مکان ها به خارج از شهر اندیشیده نشده است.

به نظر می رسد بعد از سال ها تعریف داستان های غم انگیز دیگر راه به جایی نمی برد و ناظران قانونی باید با رصد دقیق عملکرد مسئولان، آنها را وادار به حل و فصل این مشکلات کنند.
*نیلوفر پرتو

نظرات بینندگان