کد خبر: ۱۱۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

معدن استقلال آباده؛ بزرگترین معدن روباز خاک نسوز خاورمیانه در فارس

بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه با تولید روزانه حدود ۶ هزار تن خاک در استان فارس قرار دارد.
به گزارش شیرازه، خاک نسوز به خاک هایی گفته می شود که در دمای نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی گراد بتواند خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کند.

معدن خاک نسوز استقلال آباده در فاصله ۲۸۵ کیلومتری شیراز و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر آباده قرار دارد.

مساحت معدن حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است و بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه است که به دلیل کیفیت و تنوع خاک در جهان کم نظیر است.

بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه در فارس

تاریخچه اکتشاف بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور، به حدود سال ۱۳۴۰ بر می گردد، ولی این معدن از سال ۱۳۷۹ در اختیار مردم شهر و شهرداری قرار گرفته است و عمده سهامدار آن شهرداری است که حدود ۷۲ درصد سهام دارد و ۲۸ درصد سهام در اختیار مردم است.ویژگی این خاک درجه نسوزندگی بالا تا یک هزار و ۷۴۰ درجه سانتیگراد است. مصارف این خاک هم در مجموعه کاشی سرامیک کشور هست.

معدن استقلال با ظرفیت قطعی ۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تن و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از هزار نفر، خاک مورد نیاز حدود ۱۵۰ کارخانه کشور را تامین می کند.

تولید روزانه ۶ هزار تن خاک نسوز

دهقانی مدیر و کارشناس معدن بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه گفت: ما جزو معدود معادنی هستیم که دارای تنوع محصول در ۱۰ نوع مختلف را داریم.

بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه در فارس

وی اضافه کرد: در روز حدود ۶ هزار تن خاک نسوز تولید میکنیم و این خاک به مصرف کارخانههای کاشی و سرامیک، صنایع نسوز، چینی بهداشتی و مقره سازی می رسد.

زارعی مدیرعامل معدن استقلال آباده نیز اظهار کرد: حفظ خواص شیمیایی و مقاومت بالا تا یک هزار و ۷۴۰ درجه سانتیگراد، وجود سیلیس و پلاستیسیته، پایین بودن ناخالصی اکسید منیزیم و اکسید آهن و بالا بودن میزان کانی پروفیلیت اینها از ویژگیهایی است که این خاک را چه در ایران و چه در غرب آسیا منحصر به فرد کرده است.

بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه در فارس

وی تصریح کرد: روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون از اینجا بارگیری می شود.

زارعی بیان کرد: بهره برداری از خاک نسوز در کشور سالیانه حدود ۸ میلیون تن است که تا سقف ۲ و نیم میلیون تن آن و حدود ۳۳ درصد این خاک در کشور از اینجا تامین می شود.

ایجاد اشتغال بیش از یک هزار نفر و تامین خاک ۱۵۰ کارخانه کشور

مدیرعامل معدن استقلال آباده ادامه داد: معدن استقلال با ظرفیت قطعی ۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تن و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از هزار نفر خاک مورد نیاز حدود ۱۵۰ کارخانه کشور را تامین می کند.

وی تصریح کرد: با ساخت نخستین کارخانه آجر نسوز جنوب کشور و ۲ واحد چینی بهداشتی و سرامیکی صنعتی در مجاورت معدن، زمینه اشتغال بیشتر مردم بومی منطقه و افزایش صادرات فرآورده های خاک نسوز به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم شده است.

بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه در فارس

موسوی مدیر کارخانه خاک نسوز آباده بیان کرد: ما توانستیم از خاک مازاد معادن برای افتتاح اولین و باکیفیت ترین کارخانه آجر نسوز جنوب کشور استفاده کنیم که علاوه بر نیاز تامین داخلی و بخشی از صادرات، باعث اشتغال ۵۰ نفر از جوانان بومی منطقه شده است.

زارعی مدیرعامل معدن استقلال آباده تصریح کرد: این نوع خاک حتما ظرفیت ها و بازار مصرف بسیار متنوع بهتری چه در داخل و چه در خارج خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد از خاک های نسوز تولید شده در این معدن، در داخل کشور استفاده می شود.

مدیرعامل معدن استقلال آباده اظهار کرد: قطعا ما ۱۸ موضوع را در دستور کارمان داریم که دنبال کنیم، اما ۴ مورد آن را عملیاتی کرده ایم و اکنون تبدیل به قرارداد با دانشگاه شیراز شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون با همکاری دانشگاه شیراز مراحل تحقیقات روی خاک آغاز شده تا از این منابع خدادادی در صنایع دیگری هم استفاده شود.

زارعی اضافه کرد: از جمله در بحث غشاهای تصفیه آب و فاضلاب که علاوه بر ارزش افزوده و ارزآوری بیشتر، کمک شایانی هم به حفظ محیط زیست می شود.

در صورت به ثمر رسیدن تحقیقات از ظرفیت معدن و این نوع خاک نسوز کمیاب، می شود حداقل طی ۴۰ سال آینده در بخش های دیگری مثل علوم پزشکی، نانو فناوری، صنایع خودروسازی و تصفیه آب و فاضلاب هم به خوبی استفاده کرد.

نظرات بینندگان