کد خبر: ۱۱۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
حجت الاسلام علیرضا حدائق:

خوب بودن فقط برای آخرت مفید نیست/اسلام همه قوانینش اول بار دنیایی دارد/ بدحال تر از یتیم بی پدر یتیم بی امام است

حدائق گفت: آنچه که عامل بحران در جامعه است ضعف اعتقاد است. کاستی‌های اقتصادی، تبعیض‌های طبقاتی همه‌ی ضعف‌هایی که می‌بینید ریشه در این نکته دارد که خدا روی ان دست می‌گذارد.
شیرازه؛ در آستانه نوروز و شروع سال جدید حال و هوای همه فرق می‌کند تکاپوی مردم برای خرید عید در خیابان‌ها و فعالیت‌های مضاعف برای خانه تکانی و تمیزکردن ها و نو کردن‌ها بساط ماهی فروشی و انواع وسایل چیدن هفت سین‌ها در کنار خیابان‌ها آماده سازی پارک‌ها و اماکن عمومی شهرها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی همه وهمه مژده شروعی دوباره می‌دهد.

برخی در این حال و هوای رویش دوباره فراتر از تمام این دغدغه‌های شیرین در این روزها آماده هجرت می‌شوند و در بهترین روزهای سال کوله‌بار سفر می‌بندند و از شهر و زندگی روزمره دل می کنند و داوطلبانه کمر خدمت می‌بندند. خلاصه بحث اردوهای جهادی هم در بازار پر زرق و برق شب عید داغ است و خریداران خاص خود را دارد. اما اردوی جهادی هم مانند هر اردویی توشه ونقشه راه لازم دارد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ علیرضا حدائق در جمع اعضای گروه جهادی نادیان درباره توشه راه و هدف از اردوی جهادی بیانات جالب توجهی داشته که مرورش درفصل اوج گرفتن اردوها می‌تواند برای همه جهادی ها مفید باشد و بازده کار را مضاعف کند.

وی مطلع کلام را با  آیه دهم و یازدهم از سوره مبارک صف، آغاز کرد و گفت: خداوند رمز موفقیت و رشد و تعالی جوامع بشری را در این دو آیه تبیین می‌فرماید و ارشاد می‌کند خطاب به مومنین: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، آیا می‌خواهید، شما را به تجارتی راهنمایی کنم که  از عذابی دردناک نجاتتان می‌دهد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان‌هایتان در راه خدا جهاد کنید; این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید! به عبارتی دیگر پاییندی به این توصیه پرودگار هم دنیای حسنه و هم آخرت حسنه را تضمین می‌کند. بعضی‌ها به غلط تصورشان این است که اگر کسی مسلمان بود، مومن بود، تنها آخرت خوبی در انتظار اوست؛ درحالی که اسلام اول دنیا را می‌دهد بعد آخرت خوب و تمام این تعالیم الهی اولاً برای سر و سامان بخشی به دنیای خوب است و بعداً آخرت خوب، و خدا هم در قرآن می‌آموزد: ابتدا تقاضای دنیای خوب داشته باشید (فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه)

جاهل یا افراط می‌کند یا تفریط

حجت الاسلام حدائق با اشاره به اینکه بعضی‌ها جاهل هستند یا افراط می‌کنند یا تفریط اظهار داشت: بعضی‌ها در مقدس مآبی تندروی می‌کنند، بعضی‌ها بیخیال می‌شوند ولاابالی. در حالی که اسلام دین اعتدال و دین میانه‌روی است. قوانین اسلام مانند نماز، روزه، حجاب، خمس و زکات همه این‌ها اول بار دنیایی دارند. مردم اگر زکات بدهند، اگر خمس بدهند، فقیر باقی نمی‌ماند.شخصی آمد به امام صادق عرض کرد: چرا حساب زکات را بیشتر معین نکردید تا مردم زکات بیشتری بدهند؟امام فرمود: اگر به همین اندازه که خدا تعیین زکات نموده، مردم زکات خودشان را می‌پرداختند فقیری روی زمین باقی نمی‌ماند.

خوب بودن فقط برای آخرت مفید نیست/اسلام همه قوانینش اول بار دنیایی دارد/ بدحال تر از یتیم بی پدر یتیم بی امام است

وی بیان داشت: امروز چرا ما کمیته امداد نیاز داریم؟ چون اغنیای ما کارشان را خوب انجام نمی‌دهند. امروز چرا یک عده باید بیایند جهادی و ویژه کارکنند‌؟ چون همه کار نمی‌کنند. مثل یک خانه‌ای است که ده نفر در آن زندگی می‌کنند. دو نفر متعهدانه کار می‌کنند، هشت نفر اصلاً توجهی ندارند. بار آن هشت نفر هم آن دو نفر به دوش می‌کشند.

این استاد دانشگاه گفت: لذاست که اسلام همه قوانینش اول بار دنیایی دارد. شما ببینید نوع مراجعات به دادگاه‌ها وبه پاسگاه‌ها را.بین افرادی که معمولاً جرایم عمد مرتکب شدند و زندان رفتند شما باکسی که سالم و درست زندگی کرده برخورد نمی‌کنید. ما چهارده سال قبل، گروهی از روحانیون جوان را بسیج کردیم یک سال طلاق شیراز  را رصد کردند تحت عنوان (چرایی طلاق) بنا بود بررسی کنند اصلا چرا طلاق اتفاق می‌افتد؟ نتیجه تحقیق میدانی یکسال طلاق در شیراز شد این عبارتی که من دارم خدمت‌تون عرض می‌کنم: ما با زندگی که متلاشی شده باشد، برخورد نکردیم که مرد و زن هر دو با ایمان و بااخلاق بوده باشند. یک مورد ما پیدا نکردیم، شما هم پیدا نمی‌کنید. در زندگی‌هایی که به طلاق رسیده بود، یا زن ضعیف الایمان یا بی ایمان یا فاقد اخلاق یا ضعیف الاخلاق بود یا مرد. غیر از این نبود. این نگاهی که خوب بودن و خوب زیستن فقط به درد آخرت می‌خورد غلط است.
 
این واعظ بنام استان فارس ادامه داد: یک جلساتی ما در دادگستری خدمت قضات تحت عنوان آداب قضاء فی الاسلام داشتیم و نگاه اسلام دربحث مسولیت قضا وقضات را بررسی می‌کردیم. من در جمع قضات این سوال را مطرح کردم همه سکوت کردند. جلساتی که ۸۰نفر۹۰نفر شرکت کننده داشت، گفتم اقایان قضات تا حالا قاضی‌ای هست که بگوید من یک پرونده ای با هر موضوعی زیر دستم باز شد دوطرف دعوا معتقد، متدین، خدا ترس بودند و کارشان به داد گستری کشید؟به هر حال یکی از دوطرف دعوا یا دوطرف دعوا از نظر ایمانی اخلاقی مشکل دارند که کار به انجا می‌کشد. لذا تمام قوانین الهی اول برای سامان‌دهی به وضع دنیای  بشراست تا بعد برسد به آخرت.

حدائق بیان داشت: مثلا می‌گویند آقا نماز بخوانیم چه بشود؟ سوره معارج بخوان تا بفهمی چه می‌شود!  وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَاناتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ نماز تو را  امانت‌دار تربیتت می‌کند. وفای به عهد پیدا می‌کنی. در اموال خودت احساس مسولیت پیدا می‌کنی وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ، لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ. نمی‌خواهد به تو بگویند بده خودت هدیه می‌کنی. وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ نماز تورا پاک دامن وپاک تربیت می‌کند.خلاف نمی‌کنی، فساد مرتکب نمی‌شوی.

استاد حدائق با ذکر این مثال‌ها تاکید کرد: این نگاهی که خوب بودن و خوب زیستن فقط به درد آخرت می‌خورد غلط است اول دنیای خوب‌ها حسنه می‌شود. اول دنیای این‌ها اصلاح میشود بعد هم آخرت.

وی با اشاره به آیات سوره صف که ابتدای جلسه تلاوت شد افزود:  اینجا خداوند دوتا دستور کلی می‌دهد یک دستور، دستور اعتقادیست یک دستور، دستور عملی است.


بدحال تر از یتیم بی پدر یتیم بی امام است
این طلبه خوشنام که معتقد است به خاطر علاقه به خدمت وارد حوزه شده تاکید داشت: راه برون رفت جوامع بشری از همه معضلات اول تقویت باور‌های اعتقادی به خداورسول است ولذا من خدمت همه عزیزان که کار جهادی می‌کردند و می‌کنند عرض کنم از چهار تا حمام و مسجد و خانه ساختن مهمتر فکر ساختن است. یعنی در کنار ان کاری که برای رفع نیاز مندی‌های مردم انجام می‌شود حتما لازم است برای رفع کمبود‌های اعتقادی مردم هم کار شود. اصلا ریشه در همین جاست پیغمبر فرمود: بدحال تر از یتیم بی پدر یتیم بی امام است. یعنی اگر شما سر دوراهی قرار گرفتید به معاش یتیم بی پدر برسید یا اعتقاد یتیم بی امام؟ پیغمبر فرمود برسید به داد یتیم بی امام. انچه که عامل بحران در جامعه است ضعف اعتقاد است. کاستی‌های اقتصادی، تبعیض‌های طبقاتی همه‌ی ضعف‌هایی که می‌بینید ریشه در این نکته دارد که خدا روی ان دست می‌گذارد.

وی که حافظه‌اش در ذکر خاطرات و روایات زبانزد است، ادامه داد: من حدود پانزده سال قبل یک خبری را در روزنامه کیهان دیدم که در محله غرب تهران جایی که محل تجمع زباله‌ها بود یک کارگر قرار دادی شهر داری که وظیفه اش جمع‌آوری و تخلیه زباله درماشین‌های سنگین برای انتقال به خارج از تهران بود  لابه لای زباله‌ها یک بسته ای حاوی یک میلیارد تومان پول پیدا می‌کند وسریع اطلاع رسانی می‌کند به مافوق و با پیگیری مسئولین صاحب پول پیدا می‌شود. کسی که یک میلیاردش لای زباله می‌رود معلوم است که وضعیت مالی‌اش نگفتنی است یک کار خوبی که خبرنگار کرده بود واقعا شکار لحظه‌ها یکیش همین بود. انصافا اگر یک جایی این خبرنگار را می‌دیدم می‌گفتم واقعا خدمت بزرگی کردی این خبرنگار به هر دوی آن‌ها مصاحبه کرده بود هم صاحب پول هم این کارگر ساده. به صاحب پول گفت باورت می‌شد یک میلیارد پولت، پیدا بشود؟ گفت اصلا فکر نمی‌کردم!
 
بعد گفت کارگری که پول شما را پیدا کرده خانه ندارد خودش و همسر و ودوتا فرزندش در اطراف تهران دو اتاق اجاره کردند. ان زمان نوشته بود حقوق این کار در شهرداری۹۰ هزار تومان بوده، شما از پولی که پیدا شده چقدر می‌خواهید به او بدهید؟ یعنی خبر نگار لقمه گرفته بود گذاشته بود دهانش گفته بجو…اما خدانکند طبع کسی پست باشد.

یکی از علت‌هایی که کارخوب گسترش پیدا نمی‌کند این است که ازکننده کار خوب تجلیل نمی‌شود

این استاد حوزه بیان داشت: یک جملاتی در پرانتز بگویم برای شما بد نیست، یکی از علت‌هایی که کارخوب گسترش پیدا نمی‌کند این است که ازکننده کار خوب تجلیل نمی‌شود البته کسی که برای خدا کار می‌کند منتظر تجلیل دیگران هم نیست ولی این تجلیل سبب آگاهی و درس گرفتن برای دیگران می‌شود. ما معتقدیم متاسفانه که کار‌های خوب انجام دادن در جامعه وظیفه است وتشکر لازم نیست. ببینید ای خواهرها! برادرها! نماز وظیفه شماست روزه وظیفه شماست،ولی خدا نسبت به همین انجام وظیفه تجلیل می‌کند خدا نسبت بهمین کار‌های خوب پاداش می‌دهد با وجودی که وظیفه هست و باید انجام بدهیم. خلاصه خبرنگار به این آقای میلیاردر گفته بود که این اقا خانه هم ندارد، شغل ثابتی هم ندارد حالا کمکی میخواهید بکنید؟ پاسخ داده بود:من یک میلیون تومان کمکش می‌کنم یعنی یک هزارم پولی که پیدا شده است.بعد خبرنگاراینکه می‌گویم شکار لحظه‌ها کرده یک مصاحبه هم با این کارگر کرد. واقعا بعضی‌ها دست شان خالیست اما ثروتمندان را خجالت میدهند در حقیقت ثروتمند واقعی اینها هستند اغنیای واقعی اینها هستند.

خبرنگار به کارگر گفته آقا شما نه خانه دارید نه شغل ثابت و مطمنی دارید یک میلیارد پول پیدا شد چطورتصمیم گرفتید دنبال صاحبش بگردید؟ این‌ها واقعا نقطه ضعف هست که اینقدر خوبی در جامعه رنگ ببازد که اگر کسی کار خوبی کرد مردم با تشکیک و تردید نگاهش کنند.

کارگربه خبرنگار پاسخ داده بود: من مسلمانم معتقد به خدا وپیغمبر هستم آموزه‌های دینی من را اینگونه تربیت کرده که امانتی که به دستم رسید به صاحب امانت برگردانم خدا را سپاسگزارم که صاحب پول پیدا شد. دقیفا من دیدم این کارگر دیدگاه کریمانه دارد.

 کریم نگاه طلبکارانه ندارد نگاه وظیفه شناسانه دارد

این استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: امیر المومنین (ع)می‌فرماید: «کریم نیکوکاری‌های خود را دینی به گردن خود می‌داند که باید بپردازد و فرومآیه احسان‌های گذشته ی خود را دینی به گردن دیگران می‌داند که باید پس بگیرد». افراد کریم تا حدی احسان خود را «وظیفه» می‌دانند که حتی انتظار جبران آن را هم ندارند. علی (ع) می‌فرماید: «بهترین کرم بخشش بدون درخواست جبران است.» این گونه کار جهادی بکنید.

وی اضافه کرد: انسان‌های کریم وقتی کار شایسته انجام می‌دهند خودشان را طلب کار نمی‌بینند، حتی خودشان را بدهکار می‌دانند ومی‌گویند: (خدایا سپاس گزاریم این دین ومسولیت که گردن ما بود به شایسته ترین وجه انجام گرفت)اگر یک جایی یک خدمتی کرده  می‌گوید: الحمدا… رب العالمین که من وظیفه‌ام را به خوبی انجام دادم. کریم نگاه طلبکارانه ندارد نگاه وظیفه شناسانه دارد.

حدائق گفت: ببینید برای خانه خدا سواد مهم نیست دکترو مهندس و پروفسور اینها  اگر تقوا نباشد یا الاغ است یا سگ! هیچ کس بدش نیاید. خدا در دوجای قرآن از باسواد‌های بی معرفت صحبت کرده است.یکی آیه سوم سوره جمعه که به الاغ تشبیه کرده یکی آیه ۲۱سوره رعد که به سگ تشبیه کرده است.با یک درجه تخفیف بعضی‌ها الاغ هستند تحصیل کردند مدرک گرفتند سواد دارند  ولی علم ندارند علم چار چوب دارد، تعریف دارد، از نگاه امام صادق.

وی افزود: این اقای جوان کارگر که زباله جابه جا می‌کند گفت من خدا را هم سپاس گذاری می‌کنم که صاحب پول پیدا شد بعد خبر نگار به او می‌گوید صاحب پول به عنوان تجلیل وتقدیر یک میلیون تومن میخواهد به شما بدهد عرض کردم یک میلیون ۱۵سال قبل که تقریبا حقوق ده ماه این اقا را میخواست بده اما کارگر گفت؛من قبول نمی‌کنم من برای ایشان کار نکردم من وظیفه خودم را نسبت به خدا انجام دادم منتی من سر این آقا ندارم من به عنوان یک مسلمان انجام وظیفه کردم  واجرم را از خدا می‌خواهم.البته خدا زیر بار منت بشر قرارنمی‌گیرد.خدامی‌گوید شما تلاش کردید ما هم پاداش می‌دهیم ولی بعضی‌ها بد امتحان پس میدهند.از این افراد باید تجلیل شود. این اعتقاد ونگاه و نیت باید حمایت بشود.

حجت الاسلام علیرضا حدائق بیان داشت: این‌‌ها را می‌گویم تا شواهدی باشد بر اینکه ایمان استارت همه موفقیت‌هاست. درکار‌های جهادی هم بابد اول تلاش کنیم اعتقاد‌ها را قوی کنیم اعتقاد وقتی قوی شد خود مردم جهادی می‌شوند و به شما می‌پیوندند. یک وقتی گروه جهادی اینجا میروند جهادی کار میکنند آنجا جهادی کار می‌کنند باز همه نشستند تا شما‌ها بروید وجای بعدی کار جهادی کنید اما نیروی جهادی هم باید تربیت کرد آنچه که شما را سر خط آورده اعتقادات پاک شماست. والله اینطور نیست که جهادی‌ها حقوق یا ترفیع درجه بگیرند شما  برای خدا کار می‌کنید روی اعتقادات مردم کار کنید تا با شما همراه شوند.

 کار جهادی ریشه در اعتقاد سالم دارد
حجت الاسلام حدایق تصریح کرد: ایمان اگر قوی شد برکات به آدم روی می‌آورد. ایمان انسان را کنترل می‌کند قرآن می‌فرماید «تومنون بالله ورسوله» به خدا و پیغمبرش ایمان بیاور که این مقدمه حرکت، رشد وتعالی جامعه است. لذا من پیشنهادم خدمت  همه جهادی‌های محترم همین است خدمات جهادی خیلی خوب است در کنار همه آنها اول تلاش کنید در جهت تقویت ایمان مردم.

استاد حوزه گفت: بالاخره آجر روی آجر گذاشتن چهارتا خانه ساختن بسیار ارزشمند است اما ارزشمندتر از اینها تحول فکری است. راوی امد به امام سجاد(ع) عرض کرد این آیه شریفه که خدا می‌فرماید: وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَانمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا.. مربوطه به درمان جسم است یا درمان اندیشه یا روح ؟ حالا بعضی‌ها اشتباه می‌کنند اگر طبیب جراحی انجام می‌دهد به عنوان تقدیروتشکر همین آیه را می‌نویسند اما امام سجاد(ع)فرمود این آیه مربوطه به احیای اندیشه است نه احیای جسم اگر فکر کسی رااحیا کردی خدا پاداش احیا همه انسان‌ها را می‌دهد.

حدائق بیان داشت: لذا خدا اول می‌فرماید تومنون بالله ورسوله مردم خدا را بشناسند پیغمبر را بشناسند، بعد در عرصه کار وتلاش مجاهدت با مال و دارایی شان وانفسشان وارد شوند.  اصلا این کار جهادی ریشه در آن اعتقاد سالم دارد.کسانی که شما می‌بینید در عرصه‌های فعالیت‌های اجتماعی وارائه خدمات موفق هستند، باور‌های اعتقادی که در وجود این‌هاست رمز موفقیت شان است.

وی افزود: همه کار جهادی هم هزینه کردن با توان وانرژی نیست در یک بخش‌هایی هم باید ثروتمندان به صحنه بیایند این جهاد مالی وجهاد نفسی ریشه  در اعتقادات قوی دارد.اگر کسی اعتقادات دینی او خداشناسی و الگو شناسیش تقویت شد دراین عرصه هم مو فق عمل می‌کند.

وی تاکید داشت جهادی ها باید  قدرمسیری که در ان قدم برمی‌دارند، بدانند. بالاخره خیلی‌ها هم جوانند وقت دارند اما عمرشان برکت ندارد که در این راه قدم بردارند.اینکه در این سن جوانی دغدغه مند خدمت به جامعه وتوسعه فرهنگ دینی هستید این واقعا شایسته سپاس از خداوند وقدر شناسی از پرودگار هست.
نظرات بینندگان