کد خبر: ۱۱۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶

توجه کوهنوردان فارس به غارهای استان/غارهای فارس بكرترين زيستگاه هستند

هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس فعالیت گسترده‌ای با هدف حفاظت از محیط طبیعی غار در استان دارند.
به گزارش شیرازه، غارنوردی یکی از زیر شاخه‌های کوهنوردی است که تنها به یک رشته ورزشی محدود نمی‌شود. در این رشته توجه به جاذبه و محیط طبیعی مانند غار در اولویت قرار دارد و غارنوردان در درجه اول، مدافعان محیط زیست محسوب می‌شوند.

فارس با برخورداری از وضعیت جغرافیایی خاص، دارای غارهای فراوانی است که امکان فعالیت موثر تیم‌های غارنوردی را فراهم می‌کند. هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس فعالیت گسترده ای با هدف حفاظت از محیط طبیعی غار در استان دارند.

مسوول کارگروه غارنوردی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس می‌گوید: توجه به منابع طبیعی و حفاظت از عرصه‌ها باید در دستور کار هیأت‌های ورزشی قرار بگیرد.

قاسم قادری می‌افزاید: به همین دلیل هر ساله همزمان با روز جهانی پاکسازی غارها، کوهنوردان و غارنوردان استان در طرح جمع‌آوری زباله‌ها از غارها مشارکت گسترده‌ای دارند.

وی اضافه می‌کند: اگر چه  سازمان حفاظت از محیط زیست اصلی‌ترین متولی امور غارهاست، اما سازمان‌ها و تشکل‌های دیگر هم وظیفه خطیری در حفظ این محیط زیستی منحصر به فرد دارند.

قادری، فقدان آگاهی بازدیدکنندگان از نحوه برخورد و بازدید از غارها را از عوامل موثر در نابودی غارها می‌داند و می‌گوید: برای آگاه‌سازی اصول غارنوردی و مواجه شدن با فضای زیستی غار نیازمند همت جمعی هستیم.

این کارشناس ورزشی، غارنوردی را یک رشته تخصصی می‌داند و می‌افزاید: لازم است اعضاء، همراه با پیمایش غارها از تمرینات منظم برخوردار شوند تا در این رشته پر خطر از آموزش‌هایی همچون احترام به محیط زیست غارها بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر غاربه عنوان یکی از منابع مهم ملی بیان می‌کند: غارها در حیات جانوری و تامین آب زیر زمینی نقش موثری دارند و به عنوان یک محیط زیست تکرار نشدنی و زمان‌بر، نیازمند حفاظت و توجه اصولی هستند.

قادری معتقد است: توجه به محیط شکننده و بسیار حساس غار می‌تواند به ایجاد انگیزه در مطالعه در مورد آنها و افزایش غار نوردی و غار شناسی  در استان منجر شود.

غارهای خاص فارس
وی غار سنگ‌شکنان جهرم را در فهرست غارهای خاص استان قرار می‌دهد و می‌گوید: این غار بزرگترین غار دست‌ساز و مصنوعی در کشور است که قدمت آن به دوره پس از صفویه می‌رسد و از تنوع گونه‌های خاص خفاش برخوردار است.

قادری ادامه می‌دهد: در غارنوردی، رقابت و انجام مسابقه معنایی ندارد و تنها برگزاری جشنواره‌های غارنوردی انجام می شود زیرا برگزاری مسابقات متعدد، موجب تخریب غارها می‌شود.

یک فرود
مسوول کارگروه آموزش هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استا فارسن نیز غار نوردی را رشته‌ای می‌داند که با اعماق زمین در ارتباط است و می‌گوید: این رشته بر خلاف کوهنوردی یک فرود است تا یک صعود.

محمد کریمی می‌افزاید: گردشگرانی که برای تفریح به غارها و محیط اطراف آنها می‌روند گاه در ریختن زباله سهل‌انگاری می‌کنند و محیط زیست جانوری را به مخاطره می‌اندازند اما از آنجا که تیم‌های ما بیش از سایر مردم به غارها می‌روند در پاکسازی آنها موثرتر عمل می‌کنند.

کریمی به عضویت در تیم غارنوردی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: افرادی که می‌خواهند وارد این رشته شوند ابتدا باید اصول اولیه سنگ نوردی را فرا گرفته باشند و بعد وارد دوره کار آموزی شوند.

وی ادامه می‌دهد: در دوره کارآموزی غارنوردی علاوه بر اصول فرود و خروج غار در مورد رعایت مسائل زیست محیطی، آشنایی با بیماری‌های محیط‌های غاری مانند عوارض پوستی و ریوی، آموزش نقشه برداری از غار و ... به افراد ارائه می‌شود.

مسوول کارگروه آموزش هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان به دوره پیشرفته غارنوردی در فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: در این دوره اصول امداد و نجات از غار نیز به کارآموزان آموزش داده می‌شود.

کریمی غارنوردی را آشنایی با یک دنیای ماورائی می‌داند و می‌افزاید: شاید هیچ رشته دیگری نباشد که با این همه سختی و هیجان بتواند فرد را به دل زمین ببرد و برای همین است که اکثر اعضاء این رشته قدر محیط‌زیست و پاک نگه داشتن آن را می‌دانند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان